מחאות ועימותים בתפילות במרחב הציבורי במהלך יום כיפור

בניגוד לפסיקת בית המשפט, מתפללים בכיכר דינזגוף הקימו מחיצה בשטח שיועד לתפילה ועוררו מחאה • מאות תושבי תל אביב הגיעו לכיכר בטרם נכנס הצום, הסירו את היריעה והביאו לעצירת התפילה • מפגין נעצר ושוחרר מאוחר יותר • העימותים התחדשו גם בתפילה נעילה, אך הפעם התפילה התקיימה לקול המוחים • בכיכר הבימה מפגינה ומתפללים התעמתו פיזית • צפו בתיעודים

העימותים בכיכר דיזנגוף בתפילת יום כיפור. צילום: גדעון מרקוביץ'

יום כיפור סוער בתל אביב: לאחר שבית המשפט אישר את החלטת עיריית תל אביב לאסור הפרדה מגדרית בתפילה הציבורית בכיכר דיזנגוף, מתפללים הקימו אתמול (ראשון) יריעת בד ארעית שמטרתה להפריד בין המאמינים והמאמינות בתפילת כניסת יום הכיפורים. הדבר עורר מחאה ספונטנית שגלשה לעימותים והובילה להפסקת התפילה. מפגין שהוריד את המחיצה נעצר ושוחרר כמה שעות מאוחר יותר.

הערב (שני) שבו המתפללים לכיכר דינזגוף לתפילת נעילה, הפעם לא הוקמה הפרדה במקום והתפילה התקיימה. במהלך התפילה חלק מהמפגינים שרו "סורה חושך" ואת ההימנון.

תפילת נעילה בכיכר דינזגוף לקול המוחים // אבי כהן

בכיכר הבימה אישה שהפריעה למתפללים,ואילצה אותם לשנות מיקומם, האישה המשיכה להפריע לקיום התפילה ובשלב מסוים אף נגעה באחת המתפללות. המתפללים החלו לרדוף אחר האישה ואף השליכו לעברה כיסא. היא נמלטה מהמקום ושוטרים פתחו בחיפושים אחריה.

ההפרעה לכל נדרי בכיכר המדינה בתל אביב. "תורידו את המחיצה בושה"

האירועים החלו אתמול בשעות אחר הצהריים המאוחרות, כשאנשי ישיבת "ראש יהודי", הגיעו לקיים את התפילה בכיכר דיזנגוף. למרות החלטת בית המשפט המחוזי ודחיית הערר שלהם בעליון, הם הקימו הפרדה מאולתרת באמצעות דגלים.

יצוין כי זו לא הפעם הראשונה שראש הארגון "בראש יהודי" מעורר סערה. ישראל זעירא עמד בעבר מאחורי סרטון פרסומת גזעני לחברת בנייה ציונית דתית שהציג קמפיין "בלי שכנים מזרחים".

רגע לפני כניסת הצום: עימותים בכיכר דיזנגוף על רקע ההפרדה המגדרית בתפילת כיפור // צילום: איתן אלחדז/TPS

בעקבות זאת, מאות מתושבי תל אביב הגיעו למקום והחלו להפגין נגד ההפרדה המגדרית. אחד מהם אף הוריד את המחיצה המאולתרת בעצמו, ונעצר על ידי המשטרה בטענה להפרת סדר. כמו כן, בשלב מסוים המוחים נגד האירוע קיפלו את הכיסאות שהוצבו במקום לצורך האירוע וצעקו קריאות "בושה" לעבר המתפללים בזמן התפילה. אחת המוחות אף עלתה לבמה בכיכר עם דגל הגאווה ופרסה אותו לעיני המתפללים.

מפגין נגד ההפרדה המגדרית בכיכר דיזנגוף למתפללים: "יש פה פיגוע במרחב הציבורי" // צילום: גדעון מרקוביץ'

המחיצה הארעית שהוקמה בכיכר דיזנגוף, צילום: גדעון מרקוביץ

לאור העימותים והמהומה שהחלה במקום, התפילה הופסקה באמצע והמתפללים החליטו לעזוב את המקום.

שמעון, אחד המפגינים אמר כי נמאס לו מהשתלטות הדת על שטחים ציבוריים. "שיתפללו בבתי כנסת ויעשו שם הפרדה, אבל שלא יחדרו למרחב הציבורי ששייך לכולם", אמר שמעון.

רגעי הסרת המחיצה הארעית שהוקמה בכיכר דיזנגוף, צילום: גדעון מרקוביץ'
העימותים בכיכר דיזנגוף על רקע הניסיונות לקיים את תפילת כיפור בהפרדה מגדרית, צילום: גדעון מרקוביץ'
העימותים בכיכר דיזנגוף בתפילת יום הכיפורים, צילום: גדעון מרקוביץ'

"זה התחיל לפני כמה שנים שהם השתלטו באזור על שני בתי כנסת שרוב האוכלוסיה שלהם נפטרה או עזבה. בזמן הקורונה, הם הגיעו והתחילו להשתלט על כיכר דיזנגוף, אולם ללא כל הפרדה ושנה שעברה שנגמרה הקורונה, הם השתלטו על חלק קטן מהכיכר והיום תראה הם כבר הקימו במות והפרדה, לזה כבר אנחנו לא מוכנים. זה כמו סרטן שמתפשט. אנחנו כבר לא אותם פראיירים", הוא הוסיף.

מנגד היו גם חילונים שההפגנה בעיתוי הנוכחי עשתה להם רע. היה מי שאמר שזה תחילת הסוף של מדינת ישראל ואף התווכח עם המפגינים. אחת כזאת היתה לילך, שהגיע לכיכר עם בנה בן ה-9.

"אני גרה כאן באזור ומעולם לא הייתי עם הילד בבית כנסת, חשבתי שזה יכול להיות נחמד. עלי פחות משחק העניין של ההפרדה, הייתי עומדת איתו ביחד, אבל עם יש כאלה שזה ממש חשוב להם, אני לא מבינה למה לא לאפשר להם את זה", סיפרה לילך.

המפגינים מקפלים את הכיסאות שהוצבו לכבוד תפילת הכיפורים, צילום: גדעון מרקוביץ

אבל המתפללים לא נואשו וחלקם הלכו לכיכר הבימה לנסות ולהתפלל שם, אולם גם שם לא אפשרו הפרדה וגדרות ששימשו לחציצה בין גברים לנשים הוזזו על ידי המפגינים. גם בצמתים נוספים בתל אביב, כמו בצומת הרחובות אבן גבירול וז'בוטינסקי, נערכו תפילות ומעגלי שיח אולם האירועים עברו בשקט יחסי.

רגעי הסרת המחיצה הארעית שהוקמה בכיכר דיזנגוף, צילום: גדעון מרקוביץ

גם הערב בתפילת הנעילה הגיעו חלק מהמתפללים לכיכר דיזינגוף אבל בגלל שלא היתה הפרדה איש לא מנע את התפילה בכיכר. במהלך התפילה חלק מהמפגינים שרו "סורה חושך על האור" וכן שרו את ההימנון. עימותים מילוליים פרצו בין המוחים לחלק מהמתפללים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר