לאחר עיכוב הפיילוט לרחצה נפרדת - סילמן ליועמ"שית: "פגיעה קשה בחרדים וערבים"

למרות שהציבור הכללי לא נפגע - משרד המשפטים הנחה לעכב את פתיחת הפיילוט לרחצה נפרדת עד הוצאת חו״ד חדשה ומעכב את הוצאתה • השרה סילמן לבהרב-מיארה: "למרות דוחק הזמנים והצורך לקיים את הפיילוט אני מבינה שאינך מוצאת את הזמן לדבר על הנושא"

עידית סילמן. צילום: אורן בן חקון

הפיילוט לרחצה הנפרדת במעיינות רשות הטבע והגנים שנחשף לראשונה ב"ישראל היום", היה אמור להתחיל ביום ראשון האחרון אך טרם יצא לדרכו וזאת בשל דרישת משרד המשפטים - עד להוצאת חוות דעת חדשה. ביום ראשון התקיים דיון נרחב בנושא אך במשרד המשפטים מעכבים את הוצאת החוות הדעת.

כ-85 אלף מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים ברחבי הארץ במהלך סוף השבוע// טל כרמי, רשות הטבע והגנים

הבוקר (רביעי), פנתה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן לעו״ד גלי בהרב-מיארה, היועצת המשפטית לממשלה שאמורה להכריע בנושא ודרשה לקבל החלטה מיידית בנושא.

במכתב אותו הוציאה למיארה כתבה סילמן: "רשות הטבע והגנים, המצויה תחת אחריותי המיניסטריאלית, יצאה בפיילוט לרחצה נפרדת מוגבלת ומידתית, בשני אתרי מעיינות מחוץ לשעות הפתיחה, למשך חודש אוגוסט 2023, לאור פניות רבות מהחברה החרדית והערבית.

"הפיילוט קיבל חוו"ד תומכת של יועמ"ש רט"ג, עו"ד אופיר בר-טל. תכנון הפיילוט פורסם כבר בינואר 2023, והועלה ע"פ מה שנמסר לנו ע"י רט"ג למשרד המשפטים לעדכון לפני שבועות רבים. לצערי, רק ברביעי האחרון, לאחר פרסום נוסף של הפיילוט, טרחו גורמי משרד המשפטים להורות לרט"ג בכתב שלא לקיים את הפיילוט ללא אישורם".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, צילום: מארק ישראל סלם
המפל הלבן בשמורת הטבע נחל אל על, צילום: מזי מגנאזי מוסקוביץ, רשות הטבע והגנים

סילמן ציינה במכתבה עוד, כי "בתחילת השבוע התקיים דיון רחב של נציגות רט"ג בו הוצג הפיילוט ונדונו השיקולים המשפטיים השונים. במסגרת דיון זה צוינו לוחות הזמנים הלחוצים לקבלת מענה. לצערי למרות דוחק הזמנים והצורך לקיים את הפיילוט בתקופת "בין הזמנים", אני מבינה מגורמי משרד המשפטים שאינכן (היועמ"שית ועוה"ד אביטל סומפולינסקי, המשנה ליועמ"ש, א"ט), מוצאות את הזמן לדבר על הנושא וטרם ניתן מענה לרט"ג. צר לי על כך, ועל הפגיעה הקשה בשירות שניתן להציע לציבור החרדי והערבי הדתי בתחום זה שנובעת מעיכוב זה". 

לדברי השרה להגנת הסביבה במכתבה לבהרב-מיארה, "הפיילוט תוכנן תוך אי-פגיעה בשאר האוכלוסייה, לרבות פתיחה רק מחוץ לשעות הפעילות הרגילות, הקפדה על חלופות קרובות והולמות, קיומו של ערב מעורב נוסף על שני ערבים נפרדים, והכל גם בהתאם לכללים שנדונו בעבר לבחינת חוקיות אירועים מעין אלה, בין היתר בחוות דעתו של עו"ד גיל לימון. אבקש שתידרשי לנושא בהקדם ותיעני בחיוב לקיום הפיילוט כאמור".

ד״ר יופי תירוש, סגנית דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, הגיבה בחריפות למקרה: "יותר מחצי שנה מכהנת השרה סילמן במשרד להגנת הסביבה. כל הזמן הזה היא לא עסקה בנושא, רק השבוע, אחרי שכבר נכנסנו ל'בין הזמנים', היא ניסתה להציב עובדות בשטח ועכשיו היא מפזרת איומים נגד שומרות הסף במערכת המשפט, נאמנה לסגנונה של הממשלה שבה היא מכהנת. טוב עושה היועצת המשפטית לממשלה שהיא מתעקשת לשמור על הליכים תקינים ועל שלטון החוק. לא כך קובעים עובדות בשטח במדינת ישראל. עדיין".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר