ביוזמת הממשלה: פיילוט חדש שיאפשר רחצה נפרדת במעיינות - יוצא לדרך

הניסוי יפעל החל מהשבוע הבא בשניים ממעיינות רשות הטבע והגנים מעבר לשעות הפעילות הרגילות • השרה סילמן: "הציבור לא ייפגע" • יש גם מי שמבקרים את ההחלטה: "הנופשים החרדים ייפגעו"

רחצה בעינות צוקים. צילום: רשות הטבע והגנים

ביוזמת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, הפיילוט "רחצה בהפרדה מגדרית בחודשי הקיץ" יחל לפעול כבר בשבוע הבא בחלק ממעיינות רשות הטבע והגנים. כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", הפיילוט יפעל מעבר לשעות הפעילות הרגילות על מנת שלא לפגוע בציבור הכללי.

הפיילוט, שעליו התחייבה השרה סילמן כבר לפני כמה חודשים, יתקיים נקודתית בחודש אוגוסט, באתרי רשות שמורות הטבע "עין חניה" ו"עינות צוקים".

יזמה את המהלך, עידית סילמן, צילום: מ

עין חניה הוא אתר שנמצא בהרי יהודה ובו מעיין ובריכה עתיקה. מדובר באתר ארכיאולוגי ונוף תרבות של חקלאות מסורתית. עינות צוקים (עין פשחה) הוא נווה מדבר בשמורת הטבע הנמצאת -בחלקו הצפוני של ים המלח שמשתרעת לאורך כ-7 ק"מ.

כאמור, שני אתרי הטבע שנבחרו פועלים בשעות הקיץ בין השעות 8:00 ל־17:00. הרחצה בהפרדה מגדרית תתקיים רק בחלק מימי השבוע, ורק מעבר לשעות הפעילות הרגילות של המעיינות הללו - במטרה שהפעילות לא תבוא על חשבון שעות הרחצה של הציבור הכללי, שמעוניין לרחוץ באופן חופשי וללא הפרדה.

לפי הסיכום עם רשות הטבע והגנים, עין חניה יפעל במתכונת של רחצה בהפרדה במהלך אוגוסט, בימים ראשון ורביעי ובין השעות 17:00 ל־20:00. עוד הוחלט כי בימי חמישי יפעל האתר מעבר לשעות הפעילות, בין השעות 17:00 ל־19:30, לכלל האוכלוסייה - ללא הפרדה.

עין חניה, צילום: אורן נחשון

כמו כן, ובתיאום עם המינהל האזרחי, תופעל האפשרות לרחצת בוקר נפרדת בעינות צוקים בימים רביעי וחמישי בין השעות 06:30 ל־08:00. מכיוון שמדובר בשמורת טבע, שעות הפעילות הורחבו לשעות הבוקר כדי לא לפגוע בבעלי החיים שמגיעים למעיין בערבים.

הפיילוט הקודם נפסל

כזכור, ב־2020 התקיים פיילוט לרחצה נפרדת שהופעל בתוך שעות הפעילות של עינות צוקים, אך הוא נפסל על ידי משרד המשפטים על בסיס חוות דעת של המשנה ליועמ"שית לשעבר, דינה זילבר, שמתנגדת להפרדה מגדרית בטענה שמדובר בפגיעה בשוויון. אז אמרה כי אין לרשות הטבע והגנים הסמכות לתת לציבור שירות בהפרדה.

גם השרה הקודמת, תמר זנדברג, התנגדה לקידום פיילוט לרחצה נפרדת במעיינות רשות הטבע והגנים. הפעם עדיין לא ניתנה חוות דעת משפטית של הייעוץ המשפטי לממשלה האוסרת את קיום הפיילוט, ויש לציין כי הפעם שעות ההפרדה הן מעבר לשעות הפעילות הרגילות.

עידית סילמן נאמה בוועידת האקלים של"הארץ" - והושתקה על ידי הקהל (ארכיון) \ שחר ווינברג

סילמן בירכה על הפיילוט ואמרה ל"ישראל היום": "התחייבנו ואנו מבצעים. לצד שמירת הסטטוס־קוו ושעות הפעילות לציבור הכללי כיום, אנו רואים חשיבות בחיבור אתרי הטבע לקהילות נוספות שנמנעו מהגעה אליהם בשל אורח חייהן, וכל זאת, כאמור, מבלי לפגוע בכלל האוכלוסייה. אני מצפה שגם גדולי הפלורליסטים יברכו על הניסיון לאפשר לכל אישה ואיש ליהנות ממשאבי הטבע בהתאם לאמונתם ולדתם. זה נהנה וזה לא חסר".

ד"ר יופי תירוש, סגנית דקאן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, לא אוהבת את ההחלטה של סילמן וטוענת כי היא לא חוקית: "רשות הטבע והגנים פועלת בחוסר סמכות ובניגוד לחוק. במסווה של מילים יפות כמו 'התחשבות' ו'סבירות', היא נותנת ידה לתוכנית הממשלה לבסס בישראל אפרטהייד מגדרי. ההפרדה בשמורות הטבע מוצגת כהתחשבות בציבור החרדי, אבל היא תפגע לא רק בחברה הישראלית כולה, אלא ספציפית בנופשות ובנופשים החרדים, שלא יוכלו עוד לבלות עם בני משפחתם כפי שעשו כל השנים".

ח"כ לשעבר רם שפע, שלא אהב את היוזמה, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הנה שוב סילמן, בלי טיפת בושה, מתעקשת להמשיך לדחוף "פיילוט" ברחצה נפרדת. אתם מבינים מה יהיה השלב הבא נכון?".

שי גליק, מנכ"ל בצלמו, שפנה לשרה בעניין, מסר כי "מדובר ביום חג. סוף סוף יוכלו כלל אזרחי ישראל, לא משנה דתם, ליהנות ממשאבי הטבע. עד כה הודרו עשרות אחוזים מאזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, מגישה למשאבי טבע. כעת סוף סוף האפליה בוטלה. אני מודה לשרה ומחזק את ידיה. נמשיך להיאבק למען זכויות האדם של כלל אזרחי ישראל בכלל הציבור הדתי והחרדי בפרט".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר