סקר "ישראל היום": 62% מהציבור - לא מרוצים מתפקוד הממשלה

נתוני מכון "מאגר מוחות": רק 19% מביעים שביעות רצון מהתנהלות הממשלה • 52% סבורים שהרפורמה המשפטית מחלישה את ישראל • הרוב רוצים רפורמה בהסכמה • אילו הבחירות היו מתקיימות היום, האופוזיציה היתה זוכה לרוב של 63 מנדטים • המפלגה הגדולה: המחנה הממלכתי • הסקר המלא

רה"מ בנימין נתניהו. . צילום: מארק ישראל סלם

ישראל מחולקת בחודשים האחרונים סביב הרפורמה המשפטית - וזה ניכר במיוחד בשבוע האחרון, עם העברת החוק לצמצום עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

מסקר של "ישראל היום" ומכון "מאגר מוחות" בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ, שנערך ביומיים האחרונים, עולה כי לו הבחירות היו מתקיימות היום, המחנה הממלכתי בראשות בני גנץ היתה המפלגה הגדולה ביותר, עם 28 מנדטים, ואחריה הליכוד עם 27 מנדטים ויש עתיד עם 21 מנדטים.

הכנסת אישרה את ביטול עילת הסבירות

למרות המאמצים של מפלגת העבודה בשבוע האחרון לבדל עצמה מגנץ ומלפיד, תוך הצגת חזית מיליטנטית יותר הקוראת לא לנהל שיח ודיאלוג עם הקואליציה, המפלגה נותרת מתחת לקו האדום ולא עוברת את אחוז החסימה. לעומתה - מרצ, שלא מיוצגת בכנסת הנוכחית, מקבלת 5 מנדטים. גם בל"ד לא עוברת את אחוז החסימה.

ביחסי הכוחות - לקואליציה יש 53 מנדטים, לאופוזיציה 63 מנדטים ולחד"ש־תע"ל 4.

סקר "ישראל היום",
סקר "ישראל היום",

הסקר גם בדק את שינויי ההצבעה, כלומר כמה אנשים ישנו את הצבעתם האחרונה. כאן יש נתונים מעניינים במיוחד: 13% ממצביעי הליכוד ו־31% ממצביעי יש עתיד בעבר היו עוברים היום למחנה הממלכתי, ו־23% ממצביעי הציונות הדתית ועוצמה יהודית היו עוברים לליכוד.

הסקר בדק גם עד כמה, אם בכלל, הישראלים מרוצים מתפקוד הממשלה. כצפוי, בסוף שבוע מתוח כזה, 62% אמרו כי דעתם על תפקוד הממשלה היא שלילית. גם 30% ממצביעי הקואליציה סבורים כי תפקודה של הממשלה עד כה הוא שלילי, וכן 41% ממצביעי הליכוד.

ההפגנה נגד הרפורמה המשפטית בצומת עזריאלי, צילום: קוקו
העברת חוק צמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה, ארכיון, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

מתנגדים לחוק יסוד: לימוד תורה

בסקר שאלנו אם הרפורמה המשפטית מחזקת או מחלישה את מדינת ישראל, ולדעת 52% מהמשיבים היא מחלישה אותה, לעומת 26% שאומרים שהיא מחזקת אותה.

ממצא מעניין נוסף מעיד על כך שרוב הציבור מתנגד לצמצום עילת הסבירות. 61% מקרב בעלי הדעה טענו שהם מתנגדים לו, לעומת 39% שתומכים. לפי הסקר, לא מעט ממצביעי הליכוד מתנגדים להעברת החקיקה השבוע. אמנם 63% מהם תומכים בה, אבל 24% מתנגדים לה, כלומר - כל ליכודניק רביעי מתנגד לחקיקה שעברה השבוע.

סקר "ישראל היום",
סקר "ישראל היום",

יצוין כי בקרב מצביעי כל מפלגות הקואליציה יחד יש 70% תמיכה בחוק.

עוד בדק הסקר אם לדעת הנשאלים היה צריך לחוקק את החוק בנוסח מרוכך יותר ובהסכמה. לפי הממצאים, כמעט 70% סבורים שהיה צריך לחוקק כפי שנעשה, ובאשר למשך החקיקה בעתיד - רוב הציבור מתנגד לחקיקה בלי הסכמה. יתר על כן, רק 33% ממצביעי הקואליציה סבורים כי יש להמשיך לחוקק את חוקי הרפורמה המשפטית ללא הסכמה.

ביום שלישי עלה לדיון חוק יסוד: לימוד תורה, שאמור להיות חלק מחבילת החוקים שתפטור את לומדי התורה מגיוס לצה"ל (שבליכוד הבהירו כי לא יקודם). לפי הסקר, רוב ניכר של 72% מתנגד לה, וגם 44% ממצביעי הקואליציה מתנגדים להצעת החוק.

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ. מוביל, צילום: יונתן זינדל/פלאש90
השרים בצילום משותף קודם ישיבת ממשלה. הציבור לא מרוצה, צילום: קובי גדעון, לע"מ

באשר למה שחושבים הישראלים על צעדי המחאה החריפים, כמו אי־התייצבות למילואים - כמעט 60% מהנשאלים לא תומכים בצעד הזה, גם אם חלקם מבינים אותו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר