האיחוד האירופי על הרפורמה המשפטית: "עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות בישראל"

באיחוד קוראים לממשלת ישראל להמשיך ולחפש קונצנזוס רחב ולכוון לתהליך כולל • "בעוד שהסדרי הרפורמה והיקפה ייקבעו על ידי הישראלים, חשוב שיישמרו ערכי הליבה עליהם מושתתת השותפות שלנו" • גורם מדיני ל"ישראל היום": "כמו שבכל פגישה עם ישראל מזכירים את הפלסטינים, עכשיו מזכירים את הרפורמה המשפטית"

מטה האיחוד האירופי בבריסל. צילום: GettyImages

התגובות לאירועים הפוליטיים בישראל ממשיכות לזרום מכל העולם. לאחר הסיקור הנרחב של הרפורמה המשפטית, צמצום עילת הסבירות והפגנות הענק במדינה על ידי התקשורת העולמית, גם האיחוד האירופי התייחס היום (רביעי), להתפתחויות במדינה.

אחרי ארה"ב, בריטניה וצרפת - גם האיחוד האירופי מביע היום "דאגה" מהחקיקה שעברה בכנסת בתחילת השבוע. חרף העובדה כי לא מדובר בנושא בינלאומי נפיץ או כזה עם השלכות על מדיניות החוץ של ישראל, מי שנחשבות ידידות של המדינה לא מהססות להביע את עמדתן בענייניה הפנימיים של ישראל והפעם במחלוקת סביב החקיקה המשפטית.

אחרי ביטול עילת הסבירות - המונים יצאו להפגנות בבירה// יוני ריקנר

בהודעת האיחוד האירופי נמסר בצהריים כי "האיחוד האירופי עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה המשפטית. יחסי האיחוד האירופי-ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת המשפט העצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים.

"בעוד שההסדרים הספציפיים הקשורים לרפורמה השיפוטית והיקפה ייקבעו על ידי הישראלים, חשוב שיישמרו ערכי הליבה עליהם מושתתת השותפות שלנו. האיחוד האירופי קורא לממשלת ישראל להמשיך ולחפש קונצנזוס רחב ולכוון לתהליך כולל. חשוב להגיע לפשרה שתהיה מקובלת על אזרחי ישראל ועל המפלגות הפוליטיות. הוויכוחים וההפגנות המתמשכים מעידים על כך שחלק ניכר מהאוכלוסייה בישראל מודאג מהרפורמות ושישראל היא דמוקרטיה תוססת".

הרפורמה הפכה לנושא שעולה בכל פגישה בינלאומית

למעשה מדובר בהודעה רכה יחסית שכן באיחוד טוענים בהתאם לקו שהכתיבו האמריקנים בהודעותיהם בנושא כי הם "מודאגים", מבקשים שהחקיקה תתקדם "בהסכמה כוללת" וכן טוענים כי יחסי מדינות האיחוד וישראל מבוססות על ערכים דמוקרטיים משותפים.

גורם מדיני אמר מוקדם יותר היום ל"ישראל היום", כי ההתייחסויות הבינלאומיות לחקיקה המשפטית הפכו להיות מעין "נושא שחייב לתת עליו את הדעת, כמו שבכל פגישה עם ישראל מזכירים את הפלסטינים, עכשיו מזכירים את הרפורמה המשפטית".

מפגינים בת"א, צילום: רויטרס

בהודעה שפרסם האיחוד נכתב, כי הוא "עוקב מקרוב ובדאגה אחר ההתפתחויות בישראל הקשורות לרפורמה השיפוטית. יחסי האיחוד האירופי-ישראל מבוססים על ערכים משותפים, לרבות הפרדת רשויות ושלטון החוק, כאשר מערכת המשפט העצמאית היא מרכיב חיוני להבטחת בלמים ואיזונים יעילים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר