תחילתה של תקופתה מתוחה: ההתחממות הביטחונית - שבועיים לפני מצעד הדגלים

עוד לפני האירוע המרכזי של יום ירושלים, ישנה דריכות בצה"ל בעקבות מות פעיל הג'יהאד האסלאמי ושיגור הרקטות שלאחריו • כמו כן, תוגבר מערך כיפות ברזל בצפון • במערכת הביטחון מזהירים לקראת המצעד ב-18 במאי: "פוטנציאל נפיץ" • שרים לרה"מ: "לא לשינוי המסלול" • הפלשתינים מאיימים בטרור: "מעבר ברובע המוסלמי יגביר סיכוי לפיגועים"

מצעד הדגלים (ארכיון).צילום: אורן בן חקון

מתיחות ביטחונית בכל הגזרות – עוד לפני האירוע הנפיץ:  פרט לשיגורי הרקטות הבוקר (שלישי) מעזה לאחר מות פעיל הטרור הבכיר ששבת רעב חאדר עדנאן,, בצה"ל תגברו את הכוננות במערך כיפות הברזל גם בגבול הצפוני עוד לפני מותו. הדריכות עלתה בשאר הגזרות עוד יותר לאחר מותו של הטרוריסט מהג'יהאד האסלאמי, ששבת רעב לעיתים תכופות וארגוני הטרור רואים במותו "חיסול של ישראל"

בנוסף לכל האירועים הביטחוניים, כולל התקיפה בסוריה הלילה, בעוד כשבועיים יציינו הפלשתינים את יום הנכבה בתאריך הלועזי של הקמת מדינת ישראל, ב־15 במאי, ימים ספורים לאחר מכן יחגגו בירושלים את חגה של העיר במצעד הדגלים המסורתי, שהופך להיות האתגר הביטחוני הבא של מדינת ישראל.

אחרי שימי הרמדאן כללו את הפיגוע הרצחני בתל אביב, שבו נרצח תייר, ואת הפיגוע בבקעה שבו נרצחו הבנות והאם למשפחת די, קיימו בשבועות האחרונים במערכת הביטחון הערכות מצב לקראת האירועים הבאים, כאשר גורמים מדיניים אומרים כי נכון לכתיבת שורות אלה אין כל התרעות ממוקדות.

מהומות בצעד בדגלים. יעבור בשקט? (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

את יום ירושלים מציינים באופן מסורתי בצעדת הדגלים, כאשר הצועדים עוברים לאורכה של ירושלים לציון איחוד העיר במלחמת ששת הימים. 

המצעד צפוי לצעוד דרך שער שכם והרובע המוסלמי וגם דרך שער יפו עד לעצרת רבת משתתפים ברחבת הכותל המערבי.

יום ירושלים נחגג בכ״ח באייר לרגל איחוד בירת ישראל, אבל מאחר והשנה תאריך זה יוצא ביום שישי, מצעד ריקוד הדגלים יוקדם וייערך ביום חמישי ה-18 במאי בהשתתפות קהל רב, שימלא את רחובות ירושלים בדגלי ישראל. מארגני המצעד המסורתי אמרו כי היציאה לריקוד הדגלים תהיה מגן הפעמון בירושלים כאשר חלק מהצועדים ייכנסו אל העיר העתיקה דרך שער יפו וחלק נוסף דרך שער שכם, הרובע המוסלמי ומשם לכותל המערבי.

במשטרה התייחסו לנושא ואמרו ל״ישראל היום״ כי: ״משטרת ישראל נערכת לקיום מצעד הדגלים השנה כמו בכל שנה בעשרות השנים האחרונות בתוואי המצעד ממרכז ירושלים דרך שערי העיר העתיקה עד לכותל המערבי״.

פתיחת "שומר החומות"

לפני כשנתיים פרצו בעיצומו של יום ירושלים אירועי "שומר החומות", שכללו הסלמה וירי לעבר ערי ישראל מרצועת עזה והתפרעויות אלימות של ערביי ישראל.

עוד קודם לכן הודיע נתניהו, על בסיס המלצת מערכת הביטחון, על הסטת מסלול המצעד, צעד שלא הועיל לבסוף למניעת ההסלמה. בניגוד לכך, בשנה שעברה עבר מצעד הדגלים גם ברובע המוסלמי, חרף התנגדות שרים בממשלת בנט־לפיד. על אף איומי חמאס בהסלמה לקראת היום עצמו המצעד עבר בשקט יחסי.

את הובלת האירוע לקח על עצמו ראש הממשלה לשעבר בנט, שהחליט על סמך לקחים שהופקו מהשנה הקודמת להודיע מבעוד מועד על כך שהמצעד יעבור במסלול הרגיל הכולל את רחוב הגיא/הרובע המוסלמי. בזמן שהמשטרה פרסמה הודעה על מצעד הדגלים מראש, צה"ל ופיקוד דרום היו מוכנים לתגובה בעזה במקרה הצורך - מה שלבסוף אכן קרה בתגובה לשיגור בלוני תבערה. הפעם מדובר במבחן ביטחוני לממשלת נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר, כאשר בממשלה פנימה כבר העבירו לנתניהו את המסר כי לא יהיו מוכנים הפעם לפגיעה במסלול הצעדה.

סידורי אבטחה כבדים במצעד הדגלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מדיניותו של השר לביטחון לאומי בן גביר מאז נכנס לתפקיד היתה להבטיח חופש תנועה ליהודים ברחבי העיר העתיקה, וגם כעת אמר בן גביר לאנשיו כי "במשטרה ידאגו שהמצעד יעבור במסלולו ולא כמו שהיה בשנים עברו".

הערכת מצב מקדימה

באשר ליום הנכבה ב-15 במאי, נראה כי השנה, בנוסף לאכיפת הסדר, בכוונת המשטרה לפעול לאכיפה נגד הנפת דגלי אש"ף. דוגמה לפעילות המשטרה בנושא התקבלה כבר ביום העצמאות כאשר המשטרה פעלה להוריד דגלים במגידו, בנצרת ובמקומות נוספים.

יש לציין כי יום הנכבה עבר בשנים האחרונות ללא אירועים רחבי היקף, ולכן העיניים נשואות אל יום ירושלים. בעוד ההיערכות של המשטרה לקראת המצעד צפויה להיערך רק בסמוך לאותם ימים המוגדרים "נפיצים", במערכת הביטחון עצמה עוסקים בשבועות האחרונים בהיערכות לקראת הימים הצפויים החודש ביו"ש בעיקר, וכמובן מול עזה. גורמים במערכת הביטחון אמרו ל"ישראל היום" בהתייחס למצעד הדגלים, כי "זה אירוע שידוע מראש כל שנה כבעל פוטנציאל נפיץ, ועל כן נערכות הכנות אליו מראש תוך התייחסות לתרחישים שונים אפשריים".

סמוטריץ במצעד הדגלים בירושלים. הפעם כשר בממשלה, צילום: אפרת פורשר

גם במשרד ראש הממשלה טרם התקיימה הערכת מצב לקראת יום ירושלים, כאשר לוח הזמנים כולל תחילה היערכות אצל השר בן גביר ורק לאחר מכן תתקיים במידת הצורך היערכות גם אצל נתניהו. אם את אירועי הרמדאן וההכנות תכלל המזכיר הצבאי של נתניהו, אירועי יום ירושלים - שעברו בשנים קודמות, ובחריג אחד, בשקט יחסי - נהנים מחסות המשטרה בלבד. טרם האירועים הביטחוניים האחרונים, לא נמסר על התרעות ממוקדות לגבי היום חרף איומי ארגוני הטרור. עם זאת, כאמור המצב עלול להשתנות עקב ההתפתחויות של היממה האחרונה. 

השנה, באופן חריג, החשש שמטריד את מערכת הביטחון כבר חודשים ארוכים מתייחס למה שמכונה "התלכדות זירות", האפשרות לפיה הסלמה נקודתית עלולה להתפתח ולכלול פעילות נגד ישראל ממספר זירות בו־זמנית. גורמים מדיניים בירושלים אמרו ל"ישראל היום" שהם מקווים כי "יום חגה של העיר יעבור בשקט ושגורמים חבלניים לא ילהיטו את הגזרה כולה".

"מתייחסים אלינו בזלזול"

דריכות במזרח ירושלים לקראת יום ירושלים ומצעד הדגלים, שצפוי להיערך ביום חמישי בעוד כשבועיים. פעילים פלשתינים רואים במצעד "פרובוקציה", ומזהירים כי אם משתתפי המצעד יעברו בחלקים האסלאמיים בעיר העתיקה, הדבר עלול להביא להגברת האלימות בשטח.

"בכל שנה הצועדים מקללים ומאיימים על התושבים והסוחרים הערבים בעיר העתיקה", אומר סאמר סנג'ילאווי, מאנשי תנועת פת"ח בעיר. "הם מתייחסים בזלזול ולא מתנהגים בצורה מכבדת, יורקים וקוראים קריאות נאצה כמו 'מוות לערבים', ו'נגרש אתכם מכאן'. אנשים במזרח ירושלים מתנגדים לצעדה הזאת ולא רוצים שהיא תעבור ברובע המוסלמי. יחד עם זאת, הם גם מבינים שיהיה קשה למנוע אותה, כי הכל בידי המשטרה והשלטונות הישראליים".

מצעד הדגלים מתקיים בכל שנה ביום ירושלים. במהלך האירוע צועדים אלפי ישראלים ברחובות העיר העתיקה וסביבתה, כולל ברובע המוסלמי. התושבים הערבים מזכירים כי חלק מהמשתתפים תקפו בעבר עוברי אורח וגרמו נזק לחנויות של סוחרים. 

"זאת הדרך היחידה שלכם לחגוג? להכניס את הצעדה למזרח ירושלים? אם ישראל היתה רוצה למנוע מתיחות היא היתה מוצאת דרכים אחרות לציין את היום הזה. אתם אומרים שירושלים מאוחדת, אך אתם רוצים את ירושלים יהודית בלבד ולא מקבלים את הפלשתינים שחיים פה בעיר. ולכן כשיש צעדה כזאת מתגרה בלב העיר העתיקה זה מכעיס הרבה אנשים", אומר סנג'ילאווי.

לדבריו, מסלול המצעד ואופיו ופעולות המשטרה יקבעו את רף המתיחות. "אני לא חושב שבהכרח תהיה תגובה ביום המצעד עצמו אלא אחריו, מצד אנשים שיחליטו לעשות פיגועי בודדים. הצעדה הזאת, ככל שהיא תהיה מתגרה ותעבור בחלקים האסלאמיים, תגביר את הכעס והמוטיבציה בקרב יחידים לצאת ולעשות פעולות שיכולות להביא לשפיכות דמים. מהבחינה הזאת המצעד יקבע את מספר ההרוגים הישראלים בימים שלאחר מכן", הוא אומר.

פעיל אחר ממזרח ירושלים אמר: "הבעיה הגדולה שלנו היא לא בכך שהיהודים מניפים את דגלי ישראל, אלא בכך שמדובר במצעד של שנאה ופרובוקציה. הם מחפשים בלאגן ולא מתחשבים ברגשות שלנו. בעיה נוספת קשורה לסגירה רחובות, פגיעה במסחר ומגבלות על חופש התנועה ביום הזה".

המתיחות ביום ירושלים הגיעה לשיאה לפני שנתיים כאשר מארגני המצעד נאלצו לשנות את מסלולו כך שלא יעבור דרך שער שכם והרובע המוסלמי. הדבר בא על רקע החשש מהתלקחות ביטחונית ואיומי חמאס מרצועת עזה. על אף שהתוואי שונה, חמאס בכל זאת שיגר רקטות לעבר האזור, במה שהיווה את נקודת הפתיחה למבצע "שומר החומות".

השתתפה בהכנת הידיעה: לילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר