שלב אחר שלב: כך יוקם המשמר הלאומי

משרדי הממשלה צפויים לספוג קיצוץ רוחבי בשל הקמת המיזם החדש של השר לביטחון לאומי • הצעד נועד כדי להבטיח את המסגרת הכללית ולאפשר את הקמת הפרויקט השאפתני • בן גביר מתכוון להציע למשטרה להקים את המשמר הלאומי תוך כמה חודשים בודדים ובמידה והדבר לא ייצלח - יקים אותו בעצמו

רה"מ נתניהו והשר לביטחון לאומי בן גביר במליאת הכנסת (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

על רקע המו"מ לפשרה ברפורמה המשפטית שמתקיים בימים אלה בבית הנשיא ובעקבות הקמת המשמר הלאומי ככל הנראה תחת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, כך נודע הבוקר (שישי) ל"ישראל היום".

הקיצוץ הרוחבי צפוי לעמוד על 1.5 אחוז בכל משרדי הממשלה, בהם הביטחון, החינוך, הבריאות, התחבורה והרווחה, ונועד על מנת לשמור על מסגרת התקציב הכללית. זאת, לאור התוספת התקציבית שהקצה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר בן גביר לצורך הפרויקט. רה"מ אישר עבור איתמר בן גביר את הקמת המשמר הלאומי, כשזה כרך את הסכמתו לכך שחקיקת הרפורמה המשפטית תעצור בהעברתו בישיבת הממשלה.

בתוך כך, בן גביר מתכוון להציע למשטרה להקים את המשמר הלאומי תוך כמה חודשים בודדים ובמידה והדבר לא ייצלח - יקים אותו בעצמו תחת המשרד לביטחון לאומי.  לאחר שנשמעו קולות מתוך הקואליציה הקוראים לעצור את מהכי הממשלה, יו"ר עוצמה יהודית איים בהתפטרותו, אם הקפאת הרפורמה המשפטית תצא לפועל. הקמת המשמר הלאומי ניתנה לשר בן גביר כהבטחה על הסכמתו להקפיא את החקיקה כדי להעביר את החקיקה בהידברות. 

תוספת של כ-1,000 שוטרים. האם ישרתו מחוץ למשטרה? המפכ"ל שבתאי, צילום: אורן בן חקון

"הסכמתי להסיר את הווטו לדחיית החקיקה, תמורת התחייבת של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי החקיקה תובא לאישור הכנסת במושב הבא, אם לא יגיעו להסכמות בזמן הפגרה". קודם לכן, בן גביר הצהיר כי עצירת החקיקה תוביל לפירוק הקואליציה. על רקע ההפגנות ההמוניות, שהתארגנו בספונטניות בעקבות הדחת שר הביטחון אלוף (מיל') יואב גלנט

"אין זמן לביורוקרטיה"

בכיר במשרד לביטחון לאומי אמר כי הסיכום שנחתם בין בן גביר לראש הממשלה נועד לשריין שתי אופציות להקמת המשמר: תחת המשטרה או תחת המשרד לביטחון לאומי. הגורמים טענו כי הוקצה תקציב של מליארד ו-400 אלף להקמת המשמר הלאומי ותוספת של כ-1,000 שוטרים.  "את המשמר הלאומי היה צריך להקים מזמן. זה גוף חשוב שהשר מדבר עליו מיום כניסתו לתפקיד. לכן מאחר והתקציב לשם כך הושג, אין יותר זמן לדיבורים וביורוקרטיה", אמר גורם בכיר.

הפגנת סטודנטים בבאר שבע נגד המשמר לביטחון לאומי של בן גביר | דודו גרינשפן

מאוחר יותר, כתב השר לביטחון לאומי בחשבון הפייסבוק שלו: "זה מדהים כיצד אפילו בנושא מבורך כמו הקמת משמר לאומי, התקשורת מנסה למכור את זה לציבור כדבר רע ומנצלת את זה שוב כדי לתקוף אותי. אז בואו נעשה סדר בדברים: לא צבא פרטי ולא מיליציות. הקמתו מהווה יעד מרכזי עבורי במשרד לביטחון לאומי - החזרת הביטחון האישי לאזרחי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר