ח"כ מהליכוד טוען אחרי דברי ביידן: "חיילים נהרגו בצוק איתן בזכות 'התמיכה האמריקנית'"

סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי תקף את דברי נשיא ארה"ב אחרי שאמר כי נתניהו לא יוזמן לבית הלבן בקרוב • בן גביר: "ישראל היא לא עוד כוכב בדגל של ארה"ב"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, צילום: אי.פי.איי

סגן יו"ר הכנסת ניסים ואטורי (הליכוד) תקף את דברי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על כך ש"ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו" ושהוא "מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת", ואמר כי "אין מצב שארה"ב מתערבת בענייניה הפנימיים של ישראל. יש פה דמוקרטיה, שלא יכפה עלינו".

ואטורי אף האשים את נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה במוות של חיילים בצוק איתן. בריאיון ל-103FM טען ואטורי כי "היה מקרה בצוק איתן שארה"ב החליטה על אמברגו נשק על טילי הלפייר לאפצ'י, וישראל הסתדרה. חיילים נהרגו לדעתי גם בזכות התמיכה האמריקנית במירכאות".

ח"כ ניסים ואטורי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"אם ישראל תצטרך להגן על עצמה וארה"ב לא כל כך תאהב את זה נעשה את זה בעצמנו. ישראל עושה פעולות יום ולילה כבר שנים מול האיראנים, גם בלי ארה"ב וגם עם. אם נצטרך להגן על עצמנו נעשה את זה בלי ארה"ב", הוסיף ח"כ ואטורי. 

מוקדם יותר, התייחס השר לביטחון לאומי איתר בן גביר לדבריו של ביידן ואמר בראיון לגל"צ כי "אנחנו מעריכים את המשטר הדמוקרטי שם, אבל דווקא מהסיבה הזאת - הם צריכים להבין שישראל היא מדינה עצמאית ולא עוד כוכב בדגל של ארה"ב. צריך שיהיה ברור בכל רחבי העולם - העם כאן הלך לבחירות ויש לו את הרצונות שלו".

כזכור, גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר תקף אמש את נשיא ארה"ב שהודיע שלא יזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בזמן הקרוב וטען כי הוא "נפל קורבן לפייק ניוז בישראל". זמן קצר לאחר מכן מחק זוהר את הציוץ, לאחר שספג ביקורת מסביבת ראש הממשלה, והעלה ציוץ חדש: "מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארצות הברית מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו".

הנשיא ביידן אומר שלא יזמין את נתניהו בזמן הקרוב / קרדיט: רויטרס

"קריאת השכמה"

שר הביטחון לשעבר ויו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי ״הנשיא ביידן שיגר הלילה קריאת השכמה דחופה לממשלת ישראל. פגיעה ביחסים עם ארה״ב, ידידתנו הטובה ביותר ובעלת בריתנו החשובה ביותר – היא פיגוע אסטרטגי. רה״מ חייב להנחות את צוותי המו״מ שלו בנוגע לחקיקה המשפטית, לפעול מהר כדי לתקן את המצב ולשמור על הדמוקרטיה הישראלית שבבסיס הערכים האלו. ולא פחות חשוב, עליו לנהוג באחריות מדינית וביטחונית – להודיע עוד הלילה שהשר גלנט יישאר בתפקידו, להפקיע את סמכויות הביטחון מהשר סמוטריץ׳, ולא לאפשר את ההשתוללות של השר בן גביר״.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "במשך עשרות שנים ישראל היתה בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה״ב, הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה קילקלה את זה בשלושה חודשים".

סגן הנשיא דאז ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2010, צילום: AP/Gerald Herbert

ראש הממשלה נתניהו התייחס בעצמו לכתף הקרה מארה"ב וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחוייבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחוייבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה. ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר