"כשפניתי למשרות שעל פניו נראו לי מתאימות לכישורים שלי, לא התייחסו אלי בגלל גילי" 

כחלק מרצועת הדוקו "סטוריס", ציפי קרליק יוצאת לבדוק מה קורה לאנשים בגילי הפרישה, ואיך אפשר לחיות עם סיפוק ומשמעות למרות הגיל • הסרט "סקילז" מציג את סיפורם של רותי ומרק, שני פנסיונרים שמתארים את מציאות חייהם החדשה • על חיפוש עבודה שתתאים לכישוריהם • על האתגרים שבדרך • ואיך למרות ההכנות לפרישה ההתמודדות החדשה לא פשוטה • צפו בסרט הדוקו

סקילז - סיפורם של רותי ומרק הפקה ובימוי: ציפי קרליק צילום ועריכה: מיה טנר משתתפים: רות כרמון, מרק לאוצקר

במסגרת רצועת הדוקו "סטוריס", ציפי קרליק יוצאת לבדוק מה קורה לאנשים בגילי הפרישה, ואיך אפשר לחיות עם סיפוק ומשמעות למרות הגיל. רות כרמון ומרק לאוצקר, שניהם בגילי הפרישה, נתקלו בסיטואציה חדשה: כשכרמון ולאוצקר הגיעו לגיל הפרישה, השניים נאלצו לפרוש ולחפש עבודה אחרת. שני הפנסיונרים, בעלי עבר עשיר וידע מעמיק בתחום עבודתם, נאלצו להתרגל למציאות חדשה. למרות ההכנות המוקדמות - החיפוש לא היה קל, והשניים עמדו מול תקופה חדשה ולא מוכרת.

"הרגשתי ששלוש שנים הלכו לאיבוד, אבל נהניתי", מספרת כרמון. "אחד מהדברים שאיתם התמודדתי היה הזמן שהתפנה לי". מצד אחד כרמון לא עבדה תקופה ארוכה, ובתור אדם פעלתן ומעשי היציאה לגמלאות היתה שונה עבורה. מנגד, הפנסיונרית הפעלתנית מצאה הרגלים ותחביבים חדשים. "מחוסר האונים של הפנסיה והקורונה - מצאתי שאני אדון לעצמי, וזה אוצר גדול שאני משתמשת בו כמיטב הבנתי, ורק עבור דברים שעושים לי טוב", מספרת כרמון.

אצל לאוצקר זה היה קצת שונה: "לפני צאתי לגמלאות, חיכיתי לרגע שבו סוף-סוף אוכל לנוח ולהתעסק במה שאני אוהב", הוא מתאר. "לקח לי זמן לא רב להבין שמנוחה זה מה שעושים אחרי העבודה, ולא מטרה בפני עצמה". לאוצקר החל לחפש עבודה באתרי האינטרנט השונים, אך גם כשפנה למשרות שעל פניו נראו מתאימות לכישוריו - לא קיבל תשובות בגלל גילו.

בשלב מסוים השניים בחרו להתנדב, עד שהפכו את פועלם לעבודה בזמנים מותאמים, כפי שרצו.  "ההתנדבות שלי נתנה תוכן מחודש ליום-יום שלי. הרגשתי שאני עושה משהו לטובת הכלל", מספרת כרמון. "העשייה היתה חסרה לי. ידעתי שאני שוב רלוונטית ויכולה להשתמש ביכולות שלי".

בשיחה עם קרליק, לאוצקר שיתף על תהליך מציאת העבודה ועל גילוי פרויקט "סקילז", ששינה את חייו. "גם זה לא היה קל. מספר המשרות, בעיקר באזור הדרום, היה קטן מאוד - אבל לא התייאשתי, והיה כדאי! הגשתי את מועמדותי למשרת עוזר מנכ"ל, ולאחר ראיון מפורט בזום שבו נדרשתי להוכיח את כישורי המחשב והשפות שלי - התקבלתי לתפקיד".

כיום לאוצקר הוא עוזר מנכ"ל באלמנארה - עמותה לקידום אנשים עם מוגבלויות בחברה הערבית. "התפקיד באלמנארה הוא לא רק מעניין ומאתגר", הוא מספר, "הוא גם נותן לי תחושה שאני עוזר לאנשים נזקקים להתפתח ולהתקדם, וגם עוזר בקירוב לבבות בין החברה הערבית ליהודית בארץ". 

קרדיטים:

הפקה ובימוי: ציפי קרליק 

צילום ועריכה: מיה טנר 

משתתפים: רות כרמון, מרק לאוצקר 

"סקילז" היא מערכת טכנולוגית שמחברת בין משרות למחפשי עבודה בגילי 50 פלוס. מיזם מבית עמותת "והדרת הכוח השלישי", שמקדמת את נושא תעסוקת המבוגרים בארץ בעשור וחצי האחרונים. 

המיזם פועל בין היתר באמצעות מענק ממשלתי של מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, במסגרת מנגנון "מענקי חדשנות בתעסוקה", כחלק מהאסטרטגיה להשגת יעדי התעסוקה הממשלתיים לאוכלוסייה המבוגרת בישראל

לפרטים www.skeelz.co.il

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר