בשיתוף אמון הציבור
בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות
נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור.
לאתר שלנו: www.emun.org
המצב הביטחוני בעקבות מבצע "עם כלביא" שגרם לסגירת השמיים, ללא ספק הוא אירוע בגדר "נסיבות מיוחדות" הפוטרת את חברת התעופה מתשלום פיצוי עקב ביטול טיסה. אך חשוב להדגיש כי החוק לא פוטר את חברות התעופה ממתן יתר ההטבות הקבועות בחוק: החזר כספי או טיסה חלופית לבחירת הנוסע, ולא פחות חשוב, שירותי סיוע: מזון ושתיה ואם נדרשת שהות ארוכה יותר מהמתוכננת, גם מלון והסעות לשדה התעופה.
בתי משפט הזכירו במספר מקרים כי אמנם המחוקק מצא לסייג את תשלום הפיצוי, אולם הוא לא ביקש לשלול מהנוסע זכאות ל-'שירותי סיוע' – זאת, גם אם הביטול נבע מנסיבות מיוחדות.
ולכן, אם נתקעתם בחו"ל בעקבות המצב הביטחוני שנוצר, ייתכן ולא תהיו זכאים לקבלת פיצוי, אך עליכם להיות בקשר מול חברת התעופה, לדרוש ולקבל ממנה את כל המידע על הזכויות המגיעות לכם. בנוסף, שמרו את כל הקבלות והחשבוניות במידה ונאלצתם לשלם על הארכת לינה במלון, כמו כן ברכישת מזון שתייה מעבר למה שתכננתם. אלו ישמשו אתכם במקרה שתידרשו החזרים מחברת התעופה.
חשוב להיות מודעים גם כי בהתאם לתיקון לחוק, הממשלה רשאית לקבוע בצו שינויים זמניים להטבות המגיעות לצרכן. לדוגמה, היא יכולה להגביל את מספר הלילות ללינה במלון שחברת התעופה מחוייבת לספק (לא פחות משני לילות).
72 שעות מפרוץ מבצע "עם כלביא" מדינת ישראל מתחילה להניע את תהליך חזרתם ארצה של מאות אלפי ישראלים שנותרו מחוץ לגבולות המדינה. כזכור, שעות ספורות מתחילת המבצע פרסם משרד התחבורה כי המרחב האווירי של מדינת ישראל נסגר לתנועת כלי טייס אזרחיים ומאות אלפים נותרו רחוקים מהבית כשהם עובדי עצות. "משרד התחבורה מודיע כי המרחב האווירי של מדינת ישראל נסגר להמראות ונחיתות עד להודעה חדשה. מטרת הסגירה למנוע ולצמצם סיכון לנוסעים ולכלי הטיס" נכתב בהודעה הרשמית.
עם קבלת ההנחיה מהגורמים הרשמיים במדינת ישראל ובכפוף לאישור של פיקוד העורף מתחילה המדינה להשיב הביתה את הישראלים שנתקעו בימים אלה במדינות השונות ללא יכולת חזרה למשפחות שבארץ. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, ורק לאחר מתן אישור של פיקוד העורף, יחל חילוץ ישראלים מחו"ל בעוד כ- 24-48 שעות.
בשלב הראשון, משרד הביטחון אחראי להחזיר את כל הנוסעים אשר חיוניים למערכת הביטחון - לוחמים, תומכי לחימה, עובדי המשרד ואזרחים שעובדים בתעשייה הביטחונית יזכו לעדיפות. במקביל, משרד התחבורה פועל להחזרת התיירים הישראלים, המסה הגדולה ביותר של נוסעים בשלב זה. על כן, התהליך יהיה איטי ומדורג יותר, וצפוי להצריך סבלנות יתרה מצד נוסעים רבים.
משרד התחבורה פרסם הודעה רשמית לפיה: "נוסעים יקבלו הודעה בתקשורת לפחות 6 שעות לפני פתיחת המרחב האווירי מחדש ויתעדכנו על המועד החדש של טיסותיהם באתרים של חברות התעופה ובאתר של רשות שדות התעופה. נוסעים אשר נמצאים בחו״ל וטיסותיהם בוטלו, או לא יצאו, או נחתו בשדות אחרים, מתבקשים לעקוב אחרי ההודעות בתקשורת והחל מפתיחתו מחדש של המרחב האווירי להתעדכן באמצעות האתרים של חברות התעופה על מועד טיסתם החדש".
בתמיכת הקרן לתובענות ייצוגיות
נתקלתם בבעיה צרכנית בתחום התעופה? פנו לאמון הציבור.
לאתר שלנו: www.emun.org
בשיתוף אמון הציבור