"הודחתי על רקע פוליטי": ניצב עמי אשד פרש מהמשטרה

מפקד מחוז תל אביב מודיע על פרישה • "יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות, במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות" • במשטרה תקפו: "לא כל ניצב הופך למפכ״ל, אם טובת המדינה והמשטרה היו לנגד עיניו היה מקבל עליו את התפקיד שהוטל עליו ולא מחפש תירוצים" • אשד הוא הניצב ה-12 שפורש בזמן כהונתו של קובי שבתאי • מיד לאחר ההצהרה - מפגינים חסמו את כביש איילון

הפגנות באיילון מיד לאחר ההצהרה. צילום: יהושע יוסף, רויטרס

ניצב עמי אשד מסר הערב (רביעי), הודעה לכלי התקשורת: "ב-9 למרץ השנה, בשעה שמחוז תל אביב התמודד עם הפגנת אלפים ברחבי העיר, הודחתי מתפקידי על רקע פוליטי בשיחת טלפון", אמר אשד.

"בימים האחרונים, קיבלה ההדחה הפוליטית שלי תוקף פרוצדורלי במסווה של סבב מינויים מיותר. שלושים ושלוש שנות שירות במדים, בתובעניים שבתפקידים הקיימים במשטרת ישראל, כשאני על קו הסיום בהתמודדות על תפקיד המפכ"ל, ירדו לטמיון באחת. וכל זאת, בשל הסיבה הפשוטה: שעמדתי על כך שהשוטרים שלי יפעלו כחוק".

עוד הוסיף אשד: "בגב זקוף ובראש מורם, אני משלם מחיר אישי כבד מנשוא, על הבחירה שלי למנוע מלחמת אחים. אני מודה כאן לפניכם על החטא הנורא, החטא בכך, שלא יכולתי לעמוד בציפיות הדרג המיניסטריאלי, שכללו שבירת הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתערבות בוטה בקבלת החלטות ושיקול הדעת המבצעי. יכולתי בקלות לעמוד בציפיות האלה, להפעיל כוח לא סביר ולמלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה בתל אביב".

הדחה פוליטית? השר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

"יכולנו לפנות את איילון תוך דקות ספורות במחיר נורא של שבירת ראשים וריסוק עצמות, במחיר של ניפוץ האמנה שבין המשטרה לאזרחי המדינה", טען אשד, "כל ימי כמפקד, חינכתי דורות של שוטרים, להכיר במגבלות הכוח, לרסן את הכוח, לשמור מכל משמר על החוזה שלנו מול הציבור, להגן על הברית הקדושה שלנו מול האזרח. התעקשתי במהלך המחאה פעם אחר פעם, שמחוז תל-אביב בפיקודי, יוכיח שאפשר אחרת, שאפשר וחייב - גם לאפשר מחאה וגם לקבוע לה גבולות ברורים על פי החוק". 

"חינכתי להכיר במגבלות הכוח", ניצב עמי אשד בהפגנה בת"א, צילום: אריק מרמור/פלאש90

"לצערי, בפעם הראשונה בשירות של שלושה עשורים, נתקלתי במציאות הזויה, ששקט וסדר הם לא ההישג הנדרש ממני אלא בדיוק ההיפך.
איש לא יודע, גם הצוות הקרוב אלי ביותר, מה הדעות הפוליטיות שלי, מעולם לא חלקתי אותן עם פקודי.
אבל זה לא מנע את הפניית מכונת הרעל המשוכללת נגדי ברשתות, שהובילה גם לאיומים ממשיים על חיי ולהגדרתי כמאוים ברמה הגבוהה ביותר.
אבל כל אלו לא ריפו את ידי לרגע. מול עיני היו כל העת מפת דרכים אחת ומצפן אחד: איזונים ובלמים, ספר החוקים הישראלי, וכללי המוסר והצדק".

ניצב עמי אשד פרש מהמשטרה: "הודחתי על רקע פוליטי" || צילום: משה בן שמחון

"אני מודיע שאיני מתכוון לשתף פעולה עם הסבב המלאכותי ולקבל את ההדחה הפוליטית שלי מפיקוד על מחוז תל אביב", הצהיר אשד, "יש בכוונתי לסיים את שירותי במשטרת ישראל לאחר שאעביר את הפיקוד בצורה מסודרת למחליפי.
במעמד זה, אני קורא לחברי לסגל הפיקוד במשטרת ישראל, לעמוד כמו צוק איתן, לדבוק בערכי הארגון ולהתעלות מעל השיקול האישי הרגעי. ולזכור, ששוטר הוא שליח ציבור, עובד ציבור ומחויב לציבור. אסור ש"תקדים עמי אשד" יהלך אימים על מפקדי משטרת ישראל. אסור שמפקד מחוז לא יאמר את דעתו, אסור שמפקד מחוז יגמיש את ערכיו". 

@israel_hayom

"הודחתי על רקע פוליטי": מה דעתכם על דבריו של מפקד מחוז ת"א, עמי אשד?

♬ original sound - Israel Hayom | ישראל היום

הצהרתו של של אשד יצרה סערה: מפגינים נגד הרפורמה המשפטית החלו לחסום את כביש איילון צפון עם סוף ההצהרה. במקביל, בכירים במשטרה תוקפים את מפקד מחוז תל אביב בעקבות הופעתו על מדים תוך שימוש בשפה פוליטית התואמת את אנשי המחאה: "מופע תעתועים, מדובר בסבב מינויים ולא בהדחה, חבל שעמי בחר להטעות את הציבור. לא כל ניצב הופך למפכ״ל, אם טובת המדינה והמשטרה היו לנגד עיניו היה מקבל עליו את התפקיד שהוטל עליו כראש אגף הדרכה ולא מחפש סיבות ותירוצים לסירובו". 

אחרי פרישת עמי אשד: מפגינים חוסמים את איילון || קרדיט: שב״פ

אתמול (שלישי) כזכור התקיים טקס הענקת דרגות וחלוקת תפקידים בו אשד לא השתתף בשל סיבה אישית. התפקיד הועבר לראש מדור הדרכה. בכירים במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי הסבירו כי היעדרותו הבולטת מרמזת על רצונו לפרוש מהמשטרה, אך המפכ"ל ענה כשנשאל על היעדרותו של אשד: "תשאלו אותו". 

"תשאלו אותו". קובי שבתאי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לפני מספר חודשים השר איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, הדיחו את אשד מתפקידו, עקב מדיניות מקילה שנקט כלפי מפגינים נגד הרפורמה המשפטית. במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי טענו כי אשד צפוי לעבור לתפקיד ראש אגף ההדרכה במשטרה וכי מדובר בסבב מנויים מתוכנן מראש ולא בהדחה. היועמ"שית גלי בהרב מיארה הייתה זו שמנעה את ההדחה. 

תמיכה בניצב אשד בצעדת המחאה הערב במרכז ת"א // ירון דורון

 

אשד הוא הניצב ה-12 מתוך 19 הניצבים בארגון שפורש מאז תחילת כהונתו של שבתאי, כאשר כמחצית מהם פרשו עקב יחסים עכורים עם המפכ"ל.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר