הנתונים נחשפים: מספר הנרצחים בישראל בין 2018 ל-2022

ל"ישראל היום" הגיע מסמך של מרכז המידע של הכנסת, המפרט את מפת הפשיעה וגל הרציחות שהתרחשו בשנים האחרונות • מספר קורבנות הרצח הערביות - הגדול מכל הקבוצות • ברשויות המעורבות - שיעורי הפשיעה גבוהים יותר • כל המספרים

נתוני הנרצחים בישראל נחשפים (ארכיון). צילום: ללא

בשנים 2018–2022 התרחשו 690 אירועי רצח, בהם נרצחו 731 קורבנות. רוב הקורבנות - 70%, היו ערבים. הממוצע החודשי של הנרצחים בחברה הערבית כמעט והוכפל בין שנת 2022 לשנת 2023, ובחברה היהודית הוא עלה בשיעור של 65%, כך עולה מדו"ח מיוחד שהוכן בכנסת לקראת דיון דחוף שייתקיים היום (שני) בוועדה לביטחון הפנים בנוגע לאלימות הגואה ומעשי הרצח במגזר הערבי בהשתתפות סמפכ"ל המשטרה.

ל"ישראל היום" הגיע מסמך של מרכז המידע של הכנסת שהוכן לקראת הדיון לבקשתו של יו"ר הועדה ח"כ צביקה פוגל, המפרט את מפת הפשיעה וגל הרציחות שהתרחשו בשנים האחרונות.

הדו"ח הוגש לבקשתו. יו"ר הועדה ח"כ צביקה פוגל (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לפי המשטרה, בשנים 2021-2017 נפתחו בסך הכול כ-876 אלף תיקים בהם נרשם חשוד או נילון (אדם שהוגשה נגדו תלונה). חלקם של הלא-יהודים בתיקים הגלויים שנפתחו בתקופה זו נע בין 39% ל-43%. מבחינת נתוני התיקים בהם הוגש כתב אישום מתוך התיקים הגלויים באותן שנים עולה כי שיעורי התיקים בהם הוגש כתב אישום היו מעט גבוהים יותר כאשר החשוד או הנילון היו לא-יהודים: שיעור הגשת כתב אישום נע בין 26% ל-28% בתיקים גלויים עם חשוד או נילון לא-יהודי, לעומת שיעורים של 22% -26% בתיקים גלויים בהם החשוד או הנילון היה יהודי.

באוקטובר 2021 הממשלה החליטה על הפעלת תוכנית רב שנתית למיגור הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. בתוך כך הוחלט על הפעלת תוכנית חירום לאומית - תוכנית "מסלול בטוח" - לתקופה של חצי שנה, שבהמשך הוארכה עד סוף שנת 2022.

יעדים מחוללי פשיעה

במסגרת התוכנית פועלים במשותף גורמי אכיפה וממשל שונים כנגד יעדים שהמשטרה הגדירה כיעדים מרכזיים המחוללים פשיעה חמורה בחברה הערבית. יעדים אלו מסווגים לארבע קטגוריות:

  • יעדי אדם: אנשים שסומנו כעבריינים ומחוללי פשיעה חמורה המשפיעים על הפשיעה בחברה הערבית.
  • יעדי ארגוני פשיעה: אנשים הפועלים בתוך ארגוני פשיעה שהמשטרה מיפתה והכריזה כמחוללי פשיעה.
  • יעדי מקום: יישובים ערביים שהמשטרה קבעה כאזורים בהם קיימת פעילות פשיעה גבוהה
  • יעדי תופעות: תופעות פשיעה המוגדרות ומאפיינות אזורים נבחרים. לצד זאת, במסגרת התוכנית הרב שנתית המשרד לביטחון הפנים גיבש יעדים ומדדים לבחינת הצלחתה, בהן בין היתר העלאת שיעור פענוח אירועי רצח ל-36%.

לפי נתוני המשטה הנוגעים לפשיעה מדווחת לפי המקום בו בוצעה העבירה, מתחילת שנת 2018 ועד סוף הרבעון הראשון של 2023 נפתחו במשטרה כ-1.5 מיליון תיקים על עבירות שבוצעו ברשויות השונות במדינה.

ברשויות המעורבות - שיעורי הפשיעה גבוהים יותר

מחישוב מספר התיקים ביחס לגודל האוכלוסייה עולה כי בממוצע כלל ארצי נפתחו בתקופה המדוברת כ-30 תיקים בממוצע לשנה לכל אלף תושבים. בחינת נתוני התיקים לפי סוג הרשות מעלה פערים בין סוגי רשויות בשיעור הפשיעה המדווחת ביחס לגודל האוכלוסייה: בעוד ברשויות יהודיות וערביות היקפי הפשיעה המדווחת ביחס לגודל האוכלוסייה היו דומים, ברשויות המעורבות שיעורי הפשיעה המדווחת היו גבוהים יותר. בשנים 2018–2022 התרחשו 690 אירועי רצח, בהם נרצחו 731 קורבנות. רוב הקורבנות - 70% - היו ערבים, 24% יהודים וכ-6% אחרים (כהגדרת המשטרה).

רצח כפול בטייבה (ארכיון), צילום: שמואל בוכריס

עורכי המסמך בחנו את "מסלול הטיפול" באירועי הרצח באמצעות השוואת נתונים על סך האירועים, מספר החשודים ומספר כתבי האישום שהוגשו בכל אחת מקבוצות האוכלוסייה ובכל אחת מהשנים הנבחנות. הבחינה העלתה כי בהתייחס לאירועי רצח בחברה הערבית, היחס בין מספר החשודים למספר האירועים נע בשנים אלה בין 56%-69%.

לשם השוואה, בקרב היהודים היחס בין מספר החשודים למספר האירועים נע בשנים אלה בין 71%-92%. בחינת מספר כתבי האישום ביחס למספר אירועי הרצח בשנים 2022-2018 העלתה כי בקרב הערבים היחס עמד על 29%. בקרב היהודים היחס בין מספר כתבי האישום למספר אירועי הרצח באותה תקופה עמד על כ-69% בממוצע.

מחאה נגד אלימות כלפי נשים במגזר הערבי (למצולמים אין קשר לכתבה), צילום: גיל אליהו/ג'יני

בין השנים 2019–2022 חלה ירידה ביחס בין מספר כתבי האישום למספר אירועי הרצח בהם נרשם קורבן ערבי. נכון למועד הפקת הנתונים, היחס בין כתבי אישום לאירועי רצח ערבים שקרו בשנת 2022 עומד על 23%. כאמור, אחד מיעדי המשרד לביטחון הפנים היה להעלות את שיעור הפענוח של אירועי רצח בחברה הערבית ל-36%.

82 אירועי רצח מתחילת השנה

כך או כך, מתחילת שנת 2023 ועד ה-3 במאי 2023 (ארבעה חודשים) התרחשו 82 אירועי רצח, בהם נרצחו 86 קורבנות. הרוב המוחלט של הקורבנות - 72% - היו ערבים, 22% יהודים וכ-6% אחרים (כהגדרת המשטרה).

משום ששנת 2023 טרם הסתיימה ועל מנת להבין את המגמה במספר הנרצחים, חישבו עורכי המסמך את ממוצע הנרצחים החודשי בה, בהשוואה לממוצע החודשי בשנים 2022 ו-2021. בחינה זו העלתה כי ממוצע הנרצחים החודשי בשנת 2023 (עד ה-3 במאי 2023) היה גבוה משמעותית מזה שבשנתיים שקדמו לו: בחברה הערבית מספר הנרצחים החודשי הממוצע כמעט והוכפל בין שנת 2022 לשנת 2023, ובחברה היהודית הוא עלה בשיעור של 65%.

מספר קורבנות הרצח הערביות - הגדול מכל הקבוצות

בנוגע לרצח נשים, בשנים 2018 - 2022 נרצחו 126 נשים בנות 13 ומעלה שהיו כ-17% מכלל קורבנות הרצח באותה תקופה. מספר קורבנות הרצח הערביות היה הגדול מכל הקבוצות. מתחילת שנת 2023 ועד ה-3 במאי (עת הופקו נתוני המשטרה) נרצחו 12 נשים, מהן 7 יהודיות, 4 ערביות ואחת "אחרת".

יוזמת הדיון. מירב בן ארי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

יוזמת הדיון, חה"כ מירב בן ארי (יש עתיד) התייחסה למסמך ואמרה: "הנתונים שעולים מתוך הדו"ח לא מפתיעים. את השר לביטחון לאומי מעניין רק המחאות נגד ההפיכה המשטרית, כותרות בתקשורת וסרטוני טיקטוק. על חוסר המקצועיות שלו משלמים אזרחי ישראל. זה פשוט גדול עליו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר