גאווה ישראלית: יותר מחצי מיליון מתגוררים בבקעה וביהודה ושומרון

56 שנה לשחרור ירושלים: התושבים החילונים מונים כ־28% והחרדים כ־36% • היעד: להגיע למיליון

42% מהמתיישבים גרים בערים. אריאל. צילום: יהונתן שאול

רגע לפני יום ירושלים, לציון 56 שנים למלחמת ששת הימים ולשחרור יהודה ושומרון, מפרסמת מועצת יש"ע את נתוני האוכלוסייה ביו"ש, שבהם נקבע רשמית כי האוכלוסייה הישראלית עברה את רף חצי מיליון התושבים.

יצוין כי לא מדובר בהפתעה, מכיוון שכבר בשנה שעברה פורסם ב"ישראל היום" כי האוכלוסייה הישראלית תמנה יותר מחצי מיליון בני אדם, אך כעת מדובר על נתונים רשמיים של משרד הפנים שמציינים את אבן הדרך ולא בבדיקות עצמאיות ולא מדויקות.
נכון לינואר 2023 מונה האוכלוסייה הישראלית ביהודה, שומרון ובקעת הירדן 502,678 תושבים בכ-150 יישובים, זאת לאחר שרף החצי מיליון התרחש באוקטובר האחרון, תשרי תשפ"ג. על פי ההערכות, נכון לחודש מאי, מספר התושבים עומד במינימום על 506 אלף תושבים.


בעשור האחרון ההתיישבות גדלה ביותר מ-143 אלף תושבים, עלייה של 40 אחוזים, ומאז 2012 גדלה אוכלוסיית האזור ב-3.4% בממוצע מדי שנה. ב-2022 קצב הגידול באזור עמד על 2.2%, גידול של 10,755 תושבים באזור. תושבי יו"ש מהווים 5.2% מכלל האוכלוסייה בישראל. האוכלוסייה החרדית מהווה 36% מהתושבים ביו"ש, בני המגזר הדתי מונים 36% והאוכלוסייה החילונית מהווה 28% מהתושבים ביהודה ושומרון.

מקומות היישוב הגדולים ביותר ביו"ש הם ארבעת הערים – מודיעין עילית, ביתר עילית, מעלה אדומים ואריאל, שמהווים יחד 42% מתושבי האזור – 214,676 תושבים בסך הכל. במועצות המקומיות ביו"ש חיים בסך הכל 115,629 תושבים, 23% מכלל האוכלוסייה הישראלית באזור. המועצה הגדולה ביותר היא גבעת זאב, ואחריה אפרת וקרני שומרון. ב-2022 נוסדה שער שומרון, מועצה מקומית חדשה שאיגדה את היישובים עץ אפרים ושערי תקווה, שבה מתגוררים 8,853 תושבים.


במועצות האזוריות, שבהם גרים 34% מכלל האוכלוסייה הישראלית ביו"ש, מתגוררים 172,373 תושבים. המועצה הגדולה ביותר היא מטה בנימין, ואחריה שומרון, גוש עציון, בקעת הירדן ומגילות. הצמיחה הגדולה ביותר בקרב המועצות האזוריות היא בקעת הירדן, שרושמת צמיחה של 4.7% בשנה החולפת. אחריה מגילות (4.2%), הר חברון (4.1%), גוש עציון (3.4%), בנימין (2.9%), שומרון (2.2%). יש לציין כי השנה נגרעו שני יישובים גדולים ממועצת שומרון, דבר שבא לידי ביטוי באחוזי הצמיחה.

בקעת הירדן (ארכיון), צילום: אריק סולטן

חסמי בנייה

היישוב הגדול ביותר ביו"ש בתוך המועצות האזוריות הוא כוכב יעקב בבנימין, אחריו גבע בנימין (אדם), טלמון, שילה, עלי זהב (כולל לשם), כפר אדומים ותקוע. היישוב הקטן ביותר ביו"ש הוא נירן שבבקעת הירדן. היישוב בעל הצמיחה המשמעותית ביותר הינו מבואות יריחו שרשם ב-2022 גידול של 40% במספר תושביו. גם נעמה (23%), דותן (19%), ברוכין (14%) ונגוהות (14%) רשמו צמיחה בולטת. המועצה המקומית עם הצמיחה הגדולה ביותר היא עמנואל עם 6.3% גידול, אחריה גבעת זאב עם 5.4%, ואלקנה עם 5.3% .


ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, בירך ואמר: "אנחנו שמחים לבשר שבשנת ה-56 לשחרור חבל ארץ אבותינו, חצינו את חצי מיליון התושבים הישראלים ביהודה שומרון ובקעת הירדן. ההתיישבות כיום באזור פורחת ומשגשגת ב-150 יישובים וביניהם ארבע ערים. אוניברסיטה מפוארת, מרכזי תיירות והייטק. יותר יזמי נדל״ן משקיעים ובונים וזה מעיד על הביקוש הרב. שחרור חסמי בנייה יגדיל את ההתפתחות הישראלית המבוקשת כאן באזור ויוביל להורדת מחירים.
"לצערנו, גם אחרי שחצינו חצי יובל וחצי מיליון תושבים, אנחנו שבויים בשיטת מינהל צבאית שאיננה מתאימה למציאות החיים בשטח. נמשיך לעבוד עם הממשלה הנוכחית במטרה להתאים את השינויים ולהמשיך את תנופת הבנייה, פיתוח הכבישים והתשתיות האזור למען תושבינו היקרים, ולמען כל עם ישראל״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר