עשרות התרעות לפיגועים: כך המשטרה נערכת לימי הזיכרון והעצמאות

ההיערכות לשני תרחישים: הפרות סדר ופיגועים • פריסה רחבה של שוטרים בבתי העלמין ובמקומות הבילוי • פעילות מוגברת נגד עבירות רכוש, מסיבות טבע ומלחמה בפשיעה במגזר הערבי

שוטרים ביום העצמאות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

משטרת ישראל נערכת ליום הזיכרון ויום העצמאות שיחולו מחר (שלישי) עם סיום חודש הרמדאן וחג העיד אל פיטר כשברקע עשרות התרעות לפיגועים לקראת היומיים הקרובים, מתחילת מרץ ועד היום היו 22 פיגועים בהם נגבו חייהם של 16 הרוגים.

במשטרה מבהירים כי לפני יום הזיכרון ויום העצמאות, כל ניסיון לפגוע ייתקל באכיפה נחושה ומבקשים מהציבור להיות עירני ולדווח על כל אירוע חריג, הסיבה לחשש היא עשרות ההתרעות לפיגועים שהתקבלו.

במשטרה מתארגנים שני תרחישים אפשריים: פיגוע והפרות סדר. במשטרת ישראל מכינים כוחות למעבר משגרה לחירום. תהיה פריסה רחבה בבתי עלמין ומוקדי בילוי, ייטלו חלק במשימות פלוגות מילואים, בתי ספר לשוטרים ושוטרי מטות. חברות אבטחה אזרחיים קיבלו הנחיות ממשטרת ישראל.

 יש התרעות לפיגועים, התרעות לא ממוקדות זמן ומקום. במשטרה מזהים עלייה וטוענים כי זה לא קרה לפני כחמישה חודשים והתופעה די דומה למצב שהיה לפני מבצע "שומר חומות" בשנה שעברה. פעולות נוספות מתבצעות נגד שוהים בלתי חוקיים. גם בנושא הפלילי, המשטרה שמה דגש בעבירות רכוש, מסיבות טבע ומלחמה בפשיעה ברחוב הערבי. כחלק מההיערכות, בחודש האחרון במשטרה מרכזים את הפעילות ונותנים דגש בערים המעורבות.

מחר יתקיים הטקס המרכזי בכותל המערבי בירושלים, טקסים נוספים בתל אביב ובבתי עלמין. ביום רביעי יתקיים טקס הדלקת המשואות ואירועי חגיגות העצמאות בכל רחבי הארץ. ובחמישי יהיה יום עצמאות: בסיסי צה''ל יהיו פתוחים, יתקיימו צעדות, חידון התנ"ך יערך, הפגנות ומחאות צפויות להתקיים ברחבי הארץ.

יום הזכרון חופף ליום השני של עיד אל פיטר. אין למשטרה החלטה מערכתית לא להיכנס למקום מסויים כולל הר הבית. ההערכה שנקודות החיכוך עלולות להיות נפיצות הביאה את המשטרה להחזיק כוחות נצורים בפאתי המקומות ובערים במטרה לא לייצר נוכחות מיותרות אבל שעדיין תהיה היכולת להגיב בצורה מהירה ואפקטיבית. במקומות הללו יוצבו מפקדים בדרג בכיר ויינתן דגש לרכב דו גלגלי כדי להגיב במהירות.

בחודש האחרון שהתכנס לחודש הרמדאן, המשטרה נאלצה להתמודד עם רימונים משני צידי המתרס  והרצון של הצדדים להתסיס את המקומות הקדושים. בחודש האחרון, המשטרה עסקה באבטחת המתפללים ושאר הארועים הדתיים לכל הדתות. כשברקע הסתה בלתי פוסקת מצד הפלשתינים בכל הנוגע להר הבית. לפי המשטרה, אותה ההסתה הביאה להתנהגות אלימה וביזוי המקום, בה נאבקו באמצעים שונים של הידברות ושימוש באמצעים לפיזור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר