ההסתדרות חזרה בה מהטענות נגד לשכת עוה"ד - "אין אי סדרים"; שני ראשי מחוזות מתחו ביקורת

המכתב נשלח לאחר פגישה בין אנשי ההסתדרות ליו"ר הלשכה בכר והתנעתו של משא ומתן • בדיון בקבוצת הווצאפ הפנימית של מועצת לשכת עורכי הדין, שני ראשי מחוזות בלשכה טענו כי העסקתה של קלמנוביץ' במקביל להיותה חברת הוועדה לבחירת שופטים נוגדת את עקרון העצמאות שבחוק • מהלשכה נמסר: "הטענות חסרות בסיס ואינן יותר מאשר אמצעי לחץ"

לשכת עורכי הדין. צילום: גדעון מרקוביץ'

במכתב ששלחה ההסתדרות אל יו"ר לשכת עורכי הדין, עמית בכר, חזרה בה מטענותיה במכתב שנחשף לראשונה ב"ישראל היום" לגבי אי סדרים בהעסקתה של חברת הוועדה לבחירת שופטים יונית קלמנוביץ'.

סרטון התמיכה של יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר בעו"ד רועי ברזילי

המכתב נשלח לאחר פגישה בין אנשי ההסתדרות ליו"ר הלשכה בכר והתנעתו של משא ומתן במסגרתו דרישת ההסתדרות להשוות את שכר העובדים לזה של קלמנוביץ'. בעקבות הכתבה התעורר בסופ"ש האחרון ויכוח נוקב בקבוצת הווצאפ של מועצת הלשכה, ראשי מחוזות ירושלים ומרכז תקפו את בכר על העסקתה של קלמנוביץ' במקביל להיותה חברת הוועדה לבחירת שופטים בניגוד לחוק אי התלות של חברי הוועדה.

בתחילה טענה ההסתדרות לאי סדרים כיוון שהעסקתה של קלמנוביץ' בתפקיד ניהול חדש בלשכה נעשה ללא מכרז ובשכר חריג. לאחר פרסום הכתבה התקיימה פגישה בין יו"ר הלשכה לאנשי ההסתדרות ושם הוסבר, כך לדברי גורמים המעורים בפרטים, כי העסקתה של קלמנוביץ' בתפקיד זמני אפשרה שלא לקיים מכרז מסודר וכי ניתן להעסיקה כך תשעה חודשים בלבד, כך שנותר לה עוד חודש אחד בתפקיד.

בנוגע לשכרה של קלמנוביץ' הוסכם כי ההסתדרות והלשכה יקיימו משא ומתן להעלת שכר יתר העובדים אשר יותאם לשכרה של קלמנוביץ'. בהסתדרות מקווים כעת כי הודות לתנאי העסקתה יוכלו להביא להעלאת שכרם של עובדי לשכה נוספים. עוד טענה הלשכה בפגישה כי קלמנוביץ' לא מקבלת שכר על עבודתה בוועדה לבחירת שופטים אלא רק בתפקידה הניהולי, וכי לשיטת הלשכה אין סתירה לעקרון העצמאות בחוק של חברי הוועדה לבחירת שופטים.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, צילום: אורן בן חקון

"הנושאים שהועלו במכתב באו על פתרונם, לא היו ואין אי-סדרים. אנחנו מתרשמים מהרצון הטוב לקדם את הנושאים במסגרת יחסי העבודה", נכתב.

בדיון בקבוצת הווצאפ הפנימית של מועצת לשכת עורכי הדין, שני ראשי מחוזות בלשכה, עו"ד ארז צ'צ'קס, יו"ר מחוז ירושלים, ועו"ד רומי קנבל, יו"ר מחוז מרכז, טענו כי העסקתה בלשכה במקביל להיותה חברת הוועדה לבחירת שופטים נוגדת את עקרון העצמאות שבחוק.

"קראתי בעיון את הכתבה שפורסמה ב'ישראל היום' ואני רוצה לכתוב את זה כאן כדי שדעתי תשמע בבירור", כתב צ'צ'קס "אני לא הצבעתי לנציגת הלשכה בוועדה למינוי שופטים, הגברצ יונית קלמנוביץ', מתוך תפיסה שהיא תקבל שכר בגין פעילות זו. הייתי משוכנע שהיא תתפטר מכל תפקידיה בלשכה בכדי לייצר אי תלות בלשכה על מנת לקבל החלטות נקיות ומקצועיות באשר למועמדים המוצעים".

עו״ד יונית קלמנוביץ, צילום: לשכת עורכי הדין בישראל

"צריך לומר זאת בקול ברור. אם הגברת קלמנוביץ' רוצה להמשיך בפעילותה בוועדה עליה להתפטר מכל תפקיד בשכר בלשכה. לא יכול להיות מצב אחר. בנוסף, מהכתבה עולה כי היא משתכרת בשכר שיא ביחס לעובדים אחרים בלשכה. למה? כשלעצמו תפקידה כמנהלת מחלקה בינלאומית בלשכה כלל לא ברור ולא רלוונטי לסמכויות הלשכה".

חבר המועצה עו"ד נדב ויסמן הגן על העסקתה של קלמנוביץ' וטען שאין בכך בעיה כיוון שאינה מקבלת שכר עבור פעילתה בוועדה וכי "כאשר עובדת הלשכה משמשת חבר הוועדה יש בכך ייצוג מושלם של ציבור עוה"ד ללא חשש לניגוד עניינים". מקורבו של בכר, יו"ר מחוז ת"א ליאור שפירא טען "בזכות שהיא עובדת הלשכה היא מייצגת את האינטרס של עורכי הדין".

צ'צ'קס הגיב: "גם עם זה יש לי קושי כי זה גם מייצר תלות פסולה. אני לא ידעתי שהיא תמשיך לעבוד בלשכה ובאמת ובתמים סברתי שהיא תתפטר מכל תפקידיה. זה פסול בעיני כי למעשה ברגע שהיא עובדת בלשכה היא כפופה למרות ויש נגדה "שוט" (רעיונית) שככל ולא תעשה כפי המבוקש ממנה יתכן ותמצא את דרכה מחוץ ללשכה, קרי תאבד את פרנסתה (בשכר שיא!)".

בניין לשכת עורכי הדין, צילום: מתוך ויקיפדיה

"אגב, אנחנו רואים את הבעיה בפוליטיזציה שנוצרה בוועדה. הרי זה לא סוד שעמדת ראש הלשכה ביחס להתנהלות הלשכה היא פוליטית (וזאת בניגוד לעמדת מרבית יו"ר המחוזות בלשכה). במצב שנוצר, הכפיפות מייצרת עמדה פוליטית בוועדה ולאו דווקא עמדה מקצועית. אני עצמי ראיתי כיצד נפסלים מועמדים טובים על בסיס אג'נדה ולא על בסיס עניין".

חבר המועצה עו"ד ערן גולן תהה: "הוועדה לבחירת שופטים מתכנסת רבות בשעות הבוקר והצהרים ואני מניח שלא מנוכה שכר כלשהו על השתתפותה, מה שבעצם אומר שהלשכה משלמת שכר עבור פעילותה בוועדה". לגבי עצמאותה העיר כי "בכל רגע נתון ניתן להפסיק את העסקתה".

חבר המועצה עו"ד ערן בן ארי כתב כי במסמך קורות החיים שנשלח לחברי המועצה לקראת ההצבעה על מינויה לא נכתב שהיא כיום עובדת הלשכה ובהמשך לטענת עו"ד גולן דרש לקבל את שעות העבודה עליהן דיווחה עד כה. לדרישה זו הצטרף גם יו"ר מחוז ירושלים צ'צ'קס.

עורכת דין רומי קנבל יו"ר מחוז מרכז לשכת עורכי הדין, צילום: יהונתן שאול

יו"ר מחוז מרכז, רומי קנבל, דחתה את טענותיהם של שפירא וויסמן כי קלמנוביץ' כעובדת לשכה מייצגת את אינטרס עוה"ד וכתבה "כיצד היא מייצגת את כולנו כאשר היא באופן מופגן התעלמה מלהציג עצמה בפני יו"ר מחוז מרכז השני בגודלו בלשכה עת העמידה עצמה כמועמדת? לא פחות חמור, לאחר שנבחרה לא טרחה לפנות אל המחוז לבקש הבהרות על חוות הדעת שהעביר לגבי המועמדים לשפיטה".

קנבל הוסיפה "חשוב לקבל חוות דעת משפטית על היכולת לשמור על עצמאותה ושיקול דעתה במנותק מהפוליטיקה של הלשכה, ולראיה התעלמותה ממחוז שלהם".

חברת המועצה עו"ד רותם פרלמן יצאה לטובתה של קלמנוביץ' וכתבה נגד הטענות להיעדר העצמאות של קלמנוביץ בשל העסקתה בלשכה "כל עו"ד בתפקיד זה עשוי להיות נתון לנסיונות שכנוע והשפעה כשם שכל נציג אחר בועדה עשוי להיות נתון לנסיונות שכנוע מצד ראשי הגוף שאותו הוא מייצג בועדה. חזקה על כל הנציגים שבסופו של יום בוחרים למיטב שיקול דעתם העצמאי" עוד כתבה כי "למן בחירתה של יונית לתפקיד ועד היום, יש ניסיונות חוזרים ונשנים לערער על הלגיטימציה של הבחירה בה. זה מגיע לרמות מביכות של דרישות לעיין בתלושי השכר שלה ובדוחות הנוכחות שלה. קשה להמנע מהרושם שמדובר במסע רדיפה לא ענייני".

מלשכת עורכי הדין נמסר: "מלכתחילה אמרנו כי הטענות במכתב על התנהלות הלשכה, חסרות בסיס ואינן יותר מאשר אמצעי לחץ במו״מ על ההסכם הקיבוצי של הוועד. חבל שהדברים הגיעו לידי כך, בוודאי כאשר מתנהל מו״מ פרודקוטיבי. טובת העובדים לנגד עינינו ואנחנו בטוחים שנגיע להסכמות בין הצדדים שיהיו לשביעות רצון הצדדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר