מינויי מקורבים, התנגחות עם המבקר וגירעון שגדל: מה קורה בלשכת עורכי הדין?

עמית בכר מינה לתפקיד מנכ"ל הלשכה את איתי שונשיין, שאיתו רצה אשתו של בכר בבחירות בפתח תקווה, מבלי שהצהיר על ניגוד עניינים • לתפקיד נציגת הלשכה בוועדה למינוי דיינים מינה את לירז ראש, שגם היא היתה חלק מהרשימה • כאשר ניהל את מחוז ת"א, קידם כנסים יקרים שחרגו מהמותר – והטיל את התשלום על כלל עורכי הדין

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר. צילום: אורן בן חקון

יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר דחף למינוי עו"ד איתי שונשיין למנכ"ל הלשכה, אף ששונשיין משמש יו"ר משותף של הרשימה בפתח תקווה, שבה חברה אשתו של בכר. נוסף על כך, היו"ר השני של הרשימה, אורי אהד, הוא חברו של בכר זה 30 שנה.

לשכת עורכי הדין, צילום: פלאש 90

ההחלטה על מינוי שונשיין למנכ"ל מעוררת תמיהה גם ללא קשר לקרבה בינו לבין בכר, שכן שונשיין ממשיך בעיסוקיו הפוליטיים והציבוריים האחרים. במהלך ישיבת המועצה שעסקה במינוי, נשאל בכר לגבי אפשרות של ניגודי עניינים, אך לא גילה על הקשר בינו לבין המנכ"ל הנכנס.

בתחילת דצמבר 2023 התכנסה ישיבה של מליאת המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לאשר את המלצת ועדת האיתור של הלשכה למינוי עו"ד איתי שונשיין לתפקיד המנכ"ל. בשירות המדינה ובחברות ציבוריות, ועדת איתור היא שם נרדף לוועדה מקצועית שיושבת על המדוכה וממליצה על מינויים ראויים. אך בלשכת עוה"ד מדובר בוועדה פוליטית שבה חבר בכר עצמו יחד עם שניים מאנשיו.

בכר, כאמור, לא חשף בישיבה כי אשתו מקורבת לשונשיין וחברה ברשימה שבראשה הוא עומד בעיריית פתח תקווה. אשתו של בכר הופיעה בעלונים של הרשימה יחד עם שונשיין ובאירוע השקת הקמפיין קיבלה את הכבוד לעמוד על הבמה לצידו.

"שני כובעים" ופטור ממכרז

עד כמה פעילותו הפוליטית של שונשיין עשויה להיות בעייתית לתפקודו כמנכ"ל הלשכה? הנה שתי דוגמאות. בפברואר האחרון כינס בכר את המועצה הארצית כדי לקבל אישור לכך שאת הכנס הגדול והמפורסם ביותר של הלשכה באילת, תפיק חברה חיצונית, אולם היא תיבחר בפטור ממכרז, בניגוד למקובל ולנהוג.

"שני כובעים". עו"ד שונשיין, צילום: אורן בן חקון

היועצת המשפטית של הלשכה אישרה זאת כיוון שהכנס מיועד למאי ואין זמן לצאת למכרז. אלא שבדיון גילה שונשיין כי התבקש לקדם את הכנס יותר מחודשיים קודם לכן. כלומר, כן היה זמן לקדם מכרז. בכר הגן על שונשיין והסביר כי המלחמה שינתה את סדר היום והכניסה לחוסר ודאות. זה נכון. בלשכה טוענים שאפשר היה לקדם את המכרז עם סעיפי תנאי בנוגע מלחמה.

דוגמה שנייה: כחלק מעיסוקיו הרבים, לצד ניהול הלשכה, משמש שונשיין יועץ משפטי של גוף לא ברור בשם "המרכז לסגני ראשי רשויות". בכובעו זה הגיע לוועדת הפנים של הכנסת אל דיון לא ברור עוד יותר לגבי "תופעה" של פיטורי סגני ערים בשעת מלחמה. יועמ"ש ועדת הפנים גלעד קורן התקשה להבין את מי שונשיין מייצג בדיון ושאל לגבי כך שלוש פעמים. "אני פה בשני כובעים, תקרא לזה איך שאתה רוצה", השיב שונשיין. אל הדיון הגיעה גם נציגתה האמיתית של הלשכה, יו"ר ועדת השלטון המקומי של הלשכה. באופן לא מפתיע, עמדות שני הגופים האלה היו זהות. מה יקרה אם האינטרסים של לשכת עוה"ד יתנגשו עם אלה של יתר הגופים שבהם שונשיין פעיל? 

עו"ד בכר מצביע בבחירות ללשכת עורכי הדין. "אמרו לי, מלכלכים עליך, בוא תגן על עצמך", צילום: יוסי זליגר

"המנכ"ל הוא לא החבר היחיד ברשימתה של אשתו ושל חברו של בכר שזכה למינוי". עו"ד לירז ראש, מספר שתיים ברשימה שהתמודדה בפתח תקווה עם אשתו של חברו, קודמה בידי בכר לנציגת הלשכה בוועדה למינוי דיינים, אף שאין לה כל מומחיות מיוחדת בתחום הדין הדתי, וזאת על פני המועמדת הליברלית עו"ד ניצן כספי־שילוני שמומחית לנושא. שניהם, ראש ובכר, ישבו בוועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל, עד שראש פרשה ממנה לאחר שהודתה בניגוד עניינים בהיותה חברה ברשימה משותפת עם המנכ"ל המיועד.

כספים וצעקות

עלילותיו של יו"ר לשכת עורכי הדין לא תמו במינויים אלה. באחרונה, אנשיו של בכר מנסים להפיל על כלל עורכי הדין בישראל חובות בסך מיליוני שקלים של מחוז ת"א בלשכת עורכי הדין, שבכר עמד בראשותו לפני שנבחר ליו"ר הלשכה. מבקר הלשכה ניסה לבדוק את הגירעון בזמן אמת, אך בכר סרב לשתף עימו פעולה וצעק עליו בפני פורום ההנהלה הארצית.

טענות לניהול בעייתי של בכר נשמעות כבר מזמן בפי פעילי הלשכה. למשל, בכר הגדיל את מספר העוזרים ויועצי התקשורת שלו בהשוואה לראשי הלשכה הקודמים. ועוד קודם לכן: עד לאחרונה שימש בכר יו"ר מחוז ת"א בלשכה והעמיק את גירעון המחוז לכמיליון וחצי שקלים, כך לפי דוחות כספיים של 2022-2023.

לשם השוואה, זהו המחוז היחיד בלשכה עם גירעון. נדגיש, גירעון היה עוד לפני תקופתו של בכר, אולם הוא תפח במהלך הקדנציה שלו. בכר לא מינה ועדת כספים שתפקח על פעילותו והעביר תקציב לשנת 2023 שלפיו הגירעון יגדל בעוד חצי מיליון שקלים, גם אחרי סיוע של הלשכה הארצית למחוז בסך של מיליון שקלים. "יש בעיה עם הדברים האלה, לא עושים ככה", התנסח בעדינות רו"ח גלעד דמארי בישיבת ועד ת"א האחרון לאחר עזיבתו של בכר, ומתח ביקורת על ניהול המחוז בשנים האחרונות.

הגירעון הגדול נוצר משום שהלשכה מתקצבת את מחוז ת"א פר עו"ד חבר בשיעור נמוך מיתר המחוזות. אלא שיש סיבה מרכזית ניהולית נוספת: לשכת עוה"ד ידועה בתרבות הכיבודים בכנסים וב"השתלמויות". עיון בדוח הכספי של המחוז של 2023 למשל, שנת הבחירות לראשות הלשכה הארצית, מגלה חריגות תקציביות גדולות בקיום אירועי תרבות וכנסים. לפי החוק, תקציב התרבות לא יעלה על 5% מהתקציב. בעוד התקציב לאירועי תרבות עמד על 380 אלף שקלים בהתאם לחוק, המחוז הוציא בפועל יותר ממיליון שקלים - גבוה מפי 3. בדומה לכך, בעוד התקציב עבור כנסים וימי עיון עמד על 1.3 מיליון שקלים, בפועל הוציא המחוז כ־3 מיליון שקלים - יותר מכפול.

עו"ד שפירא. "אף אחד לא יידע שהעולם השתנה", צילום: גדעון מרוקביץ

מבקר הפנים של השלכה, אמיר ויזל, זיהה שמשהו אינו כשורה והחליט להיכנס לתמונה ולבדוק את התנהלותו הכלכלית של בכר. מנכ"ל הלשכה הקודם, אורי אלפרסי, הפנה את המבקר לחריגות שזיהה בניהול כנס המחוז באילת, וגם אותו החליט המבקר לבדוק. אלא שפניותיו אל בכר והמחוז בבקשה לקבל מידע נתקלו בסירוב. בדו"ח המבקר, הנחשף כאן לראשונה, נכתב: "במחוז תל אביב נתקלה הביקורת בחוסר שיתף פעולה, אשר עיכב ועדיין מעכב את ביצוע הביקורת במשך תקופה ארוכה... על הלשכה לנקוט צעדים אפקטיביים יותר לאכיפת שיתוף הפעולה של מחוז תל אביב, ביקורת ותיאום בפני הלשכה, כמתחייב מגוף ממומן".

קידום מטעם

המבקר כותב בדוח כי יועמ"שית הלשכה זיהתה חריגות במופע הקיץ של המחוז, בין השאר בכך שנמכרו כרטיסים למי שאינם זכאים. המבקר מציין כי "מיועדת להינתן תוספת תקציבית למחוז  ללא התניה בשיתוף פעולה וגילוי מידע מצד המחוז". ועדת הביקורת של הלשכה שיגרה לבכר מכתב שבו כתבה: "הוועדה רואה בחומרה את היעדר שיתוף הפעולה של מחוז תל אביב עם מבקר הלשכה בנושא הכספי והתקציבי. התנהלות המחוז מונעת ממבקר הלשכה ומוועדת הביקורת למלא את תפקידם כיאות".

בכר למד את הלקח והבין שהוא צריך את יו"ר ועדת הביקורת לצידו. עם היבחרו ליו"ר הלשכה. קידם מועמד ליו"ר ועדת הביקורת ואף פרסם סרטון תמיכה בו בבחירות לרשויות המקומיות שבהן התמודד.

בסוף שנת 2022 הגיע המבקר ויזל אל ישיבת המועצה הארצית להציג את הדוח. בכר התרגז וצעק עליו עד שיו"ר הלשכה דאז, אבי חימי, נאלץ להתערב ולהרגיע אותו. בכר נכנס באיחור לישיבה ואמר "אמרו לי, מלכלכים עליך, בוא תגן על עצמך". בכר הרים את קולו על המבקר מול כל חברי המועצה הארצית. "עמית, לא צועקים פה. עמית, אני מבקש להרגיע את הדבר הזה", ניסה חימי להרגיעו. "אני לא צועק", השיב בכר והמשיך "אבל אם רוצים לנהל דיון וללכלך, אדוני המבקר, למה צריך לעשות פה הצגה? מה זה מועיל? למה לתת ציונים לאנשים?".

עו"ד חימי. ניסה להרגיע את העניינים, צילום: אורן בן חקון

"אתה יושב לי כאן מחויך, אז מה אם אתה מבוגר ממני? אתה יכול לעשות פה מה שאתה רוצה?",  המשיך בכר והטיח במבקר, "אל תהיה כלי לניגוח פוליטי. תעשה את העבודה שלך ותבוא לעבוד". ויזל השיב: "אני חושב שאתה לא צריך לדבר" ולפני שהשלים בכר התפרץ "אתה תיתן לי הוראות אם לדבר או לא לדבר? אתה מבקר פנים אדוני. תדע את המקום שלך". חימי התערב: "עמית אתה רוצה לסיים או להמשיך עם זה?" ובכר השיב "חוצפה כזאת. אני רוצה שהוא ייצא מהחדר".

לימים נבחר בכר ליו"ר הלשכה, וליו"ר מחוז תל אביב נבחר מקורבו עו"ד ליאור שפירא, לניהול המחוז מונתה ראש המטה של בכר, אופירה יוחנן וולק.

לאחר שרואה החשבון אמר שבלית ברירה יש להפסיק את אירועי התרבות והכנסים, נהגתה תוכנית אחרת - במקום שהמחוז יממן את האירועים והכיבודים שלו, המימון יוטל על ה"הוצאה לאור" של הלשכה הארצית. כלומר, בכר יאפשר לנצל את התקציב של גוף ששייך לכלל עורכי הדין כדי לכסות על הגירעון במחוז תל אביב. יו"ר המחוז, שפירא, הוא גם יו"ר "החברה הכלכלית" של לשכת עורכי הדין בתוכה פועלת ההוצאה לאור. גם השכר של אופירה יוחנן וולק כמנכ"לית המחוז ימומן בחציו על ידי הלשכה הארצית.

כשהתוכנית הוצגה בישיבת ועד מחוז ת"א בהשתתפותה של יוחנן וולק, הוטרדו חברי הוועד מהמחשבה כיצד יוכלו לשלוט באירועים אם המחוז לא יהיה זה שמממן אותם.

שפירא הרגיע אותם: "אף אחד לא יידע שמשהו השתנה. אם היית עושה הרצאות מטעם המחוז, בעוד יומיים תעשה אותו דבר, רק שתתפעל את זה ההוצאה לאור, אף אחד לא יידע שהעולם השתנה. הם עדיין יחשבו שהמחוז הוא זה שמתפעל. יהיה הלוגו, יהיה הכל, יהיו האנשים שלנו".

תגובת עו"ד עמית בכר: 

"לא בכדי ניסיון ההכפשה מתבצע בשבועות קריטיים שבהם ראש הלשכה והלשכה נאבקים במהפכה המשטרית שקורמת מחדש עור וגידים ובמיוחד במסגרת הוועדה לבחירת שופטים שבה ראש הלשכה מוביל קו בלתי מתפשר נגד הניסיונות לסכל את עבודת הוועדה ולמנות שופטים מטעם פורום קהלת או שופטים אחרים שיגשימו את החזון המשיחי של מקדמי ההפיכה.

באשר למנכ"ל הלשכה, עו"ד איתי שונשיין, לא יכול להיות ספק בהתאמתו לתפקיד נוכח ניסיונו, בין השאר כמי שכיהן שתי קדנציות כסגן ראש עיריית פ"ת בניהול בהיקפים הרבה יותר גדולים גם מבחינת כוח אדם וגם מבחינת היקפים כספיים מלשכת עורכי הדין, ועם משימות ניהוליות מורכבות אף יותר.

עו"ד ראש נבחרה בבחירות דמוקרטיות וחשאיות על ידי כלל חברי המועצה. בעת הבחירות הייתה חברה במועצת העיר פ"ת, ומעבר לכך שעובדה זו הייתה ידועה לכל, היא בלתי רלוונטית בשום אופן ולא מקימה שום טענה כנגדה או כנגד בחירתה.

באשר לעו״ד גלזר-בכר, רעייתו של ראש הלשכה. מדובר בטענות מופרכות וקונספירטיביות, אשר שנים רבות כתושבת מוכרת בעיר פתח-תקווה שמסייעת למעלה מ-20 שנה בכל מערכות הבחירות לרשימתו של עו"ד אורי אוהד (בניגוד לנטען הוא ראש הרשימה ולא האחרים שהוזכרו בכתבה). גם הפעם נענתה עו״ד גלזר-בכר לקריאתו של יו״ר הרשימה אורי אוהד להציב את עצמה במקום לא ריאלי, (מקום 10 ברשימה שהייתה צפויה לקבל כ-3 מנדטים) במטרה לתמוך באופן סמלי ברשימה.

מאז בחירתו הביא ראש הלשכה למהפך בנורמות ההתנהלות במנגנון הלשכה ומחוצה לו תוך קידום שקיפות מקסימלית, טוהר מידות בכל הקשור למינויים ודאגה שוויונית לכלל המחוזות.
בשורה התחתונה ובניגוד לנאמר בכתבה, מאז בחירתו הביא ראש הלשכה למהפך בנורמות ההתנהלות במנגנון הלשכה ומחוצה לו תוך קידום שקיפות מקסימלית, טוהר מידות בכל הקשור למינויים ודאגה שוויונית לכלל המחוזות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר