צורך בענישה ראוייה ובמסר מרתיע: הפרקליטות מבקשת להחמיר בעונשו של אונס קטינה

האנס, ירין שרף, כפה עצמו על קטינה בת 13 במלונית קורונה בה שהו למטרת בידוד, ואנס אותה באלימות ואיומים • לאחר שהודה במעשה נגזרו עליו 6.5 שנות מאסר • הפרקליטות: "מתחם ענישה המתחיל ב-6 שנות מאסר אינו מתיישב עם העבירות שיוחסו לשרף ולנסיבות ביצוען"

ירין שרף. צילום: ללא

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית המשפט העליון ערעור על גזר דינו של ירין שרף, אשר הודה והורשע באינוס קטינה שלא בהסכמתה ובהטרדה מינית, ונגזרו עליו 6 וחצי שנות מאסר, בפרשה שזכתה לכינוי "האונס במלונית הקורונה".

הפרקליטות סבורה כי העונש אינו משקף את הנסיבות המחמירות הייחודיות של המקרה, כשבין היתר לא ניתנה הדעת לתקופה בה בוצעו המעשים, ובכלל זאת הצורך המוגבר בהגנה על קטינים בעת שהמדינה מתמודדת עם משבר בסדר גודל ניכר, השגרה מתערערת, וקטינים הופכים ל"טרף קל". כמו-כן מציינים בפרקליטות כי לא ניתן משקל מספק לניצול של שהותה של הקטינה במלונית ייעודית, במקום לא מוכר, כשהיא בגפה וללא הגנה, גילה הצעיר ופער הגילים בין השניים, מכבש הלחצים שהופעל עליה משך יומיים, והאלימות והכוחניות אשר ליוו את המעשים של שרף כלפי הקטינה לאורך הדרך.

כזכור, המעשים בוצעו בתקופה בה התמודדה המדינה עם מגפה עולמית. משרד הרווחה והשירותים החברתיים הקים מלונית ייעודית אליה הופנו נערים ונערות, וכן צעירים וצעירות החוסים במסגרות חוץ-ביתיות, אשר אומתו כחולים בקורונה ונזקקו לשהייה בבידוד.

הפגנה נגד תופעת האלימות המינית, צילום: רוני שיצר

הפעיל מכבש לחצים ואלימות בוטה על הקטינה

במלונית פגש שרף, אז בן 21.5, במתלוננת - קטינה כבת 13 שהוצאה מביתה פרק זמן לא ארוך קודם לכן, למסגרת חוץ-ביתית שתגן עליה. עוד באותו יום, בשעות הערב, לאחר שתר אחר הפרופיל שלה באינסטגרם, פנה שרף לקטינה, ובמשך מספר ימים הפעיל מכבש לחצים על הקטינה על-מנת שתאפשר לו להגיע לחדרה. הקטינה סירבה שוב ושוב להצעותיו, ואף ציינה בפניו את פער הגילאים ביניהם.

מדריך שראה את השניים משוחחים אף דרש להפסיק את השיח ביניהם, אך שרף לא חדל מליצור קשר עם הקטינה ואף הופיע בפתח חדרה פעמיים. בפעם הראשונה ניסה לכפות עצמו עליה, תוך שהוא מפשיט את מכנסיה למרות התנגדותה. שרף ביקש שתבצע בו מין אוראלי וכשסירבה, סטר לה. הקטינה כעסה על כך ושרף עזב את חדרה, אך שב מאוחר יותר. עם שובו השניים שוחחו אך זמן לא ארוך לאחר מכן, כפה עצמו עליה בשנית, תוך שהוא אוחז בגרונה, מחדיר לה אצבעות לאיבר המין ולאחר מכן מחדיר את איבר מינו אליה חרף התנגדותה. בשלב זה דפק על דלת החדר אחד המדריכים, אשר נכנס ומצא את שרף מסתתר בחדר השירותים.

נדרש רף ענישה גבוה בהרבה. הפרקליטות, צילום: אורן בן חקון

לאחר שמיעת הראיות בתיק, הודה שרף בעובדות כתב האישום והורשע בעבירת אינוס קטינה שלא בהסכמתה ובהטרדה מינית, ונגזרו עליו, כאמור, 6.5 שנות מאסר.

בנימוקי הערעור, שהוגש ע"י מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה - עו"ד רחל מטר, ועו"ד ורד חלאוה מהמחלקה הפלילית, נטען כי מדובר במקרה ייחודי המתאפיין במספר נסיבות מחמירות, המחייבות קביעת מתחם ענישה גבוה באופן ניכר מזה שנקבע.

רף ענישה נמוך ומקל מדי

"בראש ובראשונה" מציינת הפרקליטות, "אין לנתק את האירוע מהתקופה בה התרחש – בעיצומה של מגפה עולמית אשר התאפיינה בערעור תחושת הביטחון הכללית, חרדות ואי-ודאות מהבאות. בסיטואציה של משבר הפוגע ביכולת לנהל שגרה ברורה ובטוחה, קטינים מהווים קרקע פורייה לניצול. ההשגחה ההורית מתרופפת, המסגרות הלימודיות סגורות, ומערכת הרווחה רתומה כולה למשימות לאומיות. הצורך להגן על קטינים בעיתות משבר הינו מוגבר, והדברים צריכים לבוא לידי ביטוי בענישה מחמירה ומרתיעה.

"בנוסף, התנהלותו של שרף לוותה באלימות וכוחניות לכל אורך הדרך, ולאחר הפעלה של מכבש לחצים כוחני ואלים במשך יומיים, חרף ופער הגילים והכוחות ביניהם ובהתעלם מאזהרותיהם של אנשי הצוות במקום. שרף לא הרפה מהקטינה, זרק לאוויר את האיום כי תהיה "אילת 2" (בהתייחסו לפרשת האונס באילת), ציין בפניה כי אינו רגיל שמסרבים לו ואף סטר לה כשסירבה לבצע בו אקט מיני לבקשתו. בהמשך אחז בגרונה וחרף התנגדותה בעל אותה".

הפרקליטות סבורה כי לא ניתן משקל הולם לגילה הצעיר של הקטינה, לפער הגילאים ביניהם, לניצול הבוטה של מצבה ובידודה, לכפייה ולאלימות שליוו את המעשים, להימשכותם של המעשים וחומרתם, וכן לנזקי הפגיעה הניכרים בכל מישורי חייה של הקטינה, אשר תזדקק לפרק זמן ארוך ולהשקעת משאבים גדולה לצורך החלמתה. כמו-כן מבקשת הפרקליטות תשומת לב גם לעיתוי בו מתרחשת הפגיעה ולצורך במסר ברור ומרתיע. כל אלה מהווים נסיבות מחמירות שיש לקחת בחשבון בעת גזירת עונשו של שרף.

"משכך", נכתב בערעור, "מתחם ענישה המתחיל ב-6 שנות מאסר אינו מתיישב עם העבירות שיוחסו לשרף ולנסיבות ביצוען - ומבטא גישה מקלה שאין לה מקום בנסיבות המתוארות. לאור האמור, הפרקליטות סבורה כי צבר הנסיבות מצדיק קביעת מתחם גבוה בהרבה והשתת ענישה הולמת ומרתיעה, הן כלפי הנאשם והן כמסר להתרעת הרבים, ועל כן מבקשת מבית המשפט להחמיר באופן משמעותי בעונשו של שרף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר