תוכנת מעקב באישור מיוחד: היועמ"שית התירה לרכוש רוגלה חדשה

למרות השהיית השימוש ברוגלות, בהרב־מיארה התירה למשטרה לפתוח בהליך • בצל האלימות הגואה במגזר הערבי, הכלי החסוי אמור לשמש בחקירות • במשטרה חוששים מהקמת ועדת הבדיקה לפרשת פגסוס: "זו טעות איומה"

היועצת המשפטית לממשלה בהרב מיארה. צילום: אורן בן חקון

לפני כחודשיים היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה אישרה למשטרה לפתוח בהליך רכש של כלי רוגלה חדש עבור שימוש במסגרת חקירות פליליות, כך גילה מקור במשרד המשפטים ל"ישראל היום".

בטרם החלה המשטרה את הליך הרכש, היא העבירה לידי היועמ"שית את המפרט של כלי הרוגלה לאישורה. לפי המקור במשרד המשפטים, לאחרונה אישרה היועמ"שית את מפרט הפעולות של הכלי על פי סמכויותיה החוקיות, וכך המשטרה קיבלה אישור לקדם את הליך הרכש.

כלי הרוגלה הוגדר במשטרה ובפרקליטות "חסוי", ואין מידע על מפרט הפעולות שאושר. מאז פרסום דוח ועדת מררי, שחשף את הכשלים שבהפעלת הרוגלות ההתקפיות במסגרת חקירות פליליות על ידי המשטרה,  היועמ"שית השהתה את השימוש בכלי הרוגלה עד שאלה יוסדרו. על רקע זה, לפני כמה חודשים העבירה המשטרה לאישורה של בהרב־מיארה כלי רוגלה חדש שברצונה לרכוש.

המפכ"ל שבתאי בזירת הרצח המרובע באבו סנאן: "המשטרה כולה מושקעת בפעילות במגזר" // צילום: מישל דוט קום

בצל האלימות הגואה במגזר הערבי, בדיונים הסגורים במשרד המשפטים דרשו אנשי המשטרה לזרז את הבדיקה. נזכיר כי רק ביוני האחרון אמר מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי כי משרד המשפטים הותיר את המשטרה להיאבק בפשיעה "עם חץ וקשת".

נכון לעכשיו, לא נמסרה תגובה מטעם לשכתה של היועמ"שית. 

שימושים אסורים

למרות טענות המשטרה, ביוני נחשף כי בניגוד להצהרות ולמה שנקבע בדוח מררי, הארגון כן עשה שימוש חקירתי במידע האסור ששאבה רוגלה. כך הודיעה הפרקליטות בתיק הרצח בטול כרם ומשכה בשל כך ראיה בתיק.

פעולה נוספת מסוג זה נחשפה ב"ישראל היום" באותו התיק. אז התגלה כי יש צו שיפוטי נוסף בתיק, שהוצא שלא כדין בדרך דומה. הרוגלה השנייה הושתלה לאדם שאינו בין הנאשמים ואף אינו בין העדים במשפט, והופעלה על פי אישור של השופט רון סוקול מאפריל 2021. רוגלה זו שאבה פרטי מידע שחרגו מאישורו של השופט.

עימות בישיבת הממשלה

רק בסוף השבוע נחשף באתר "ישראל היום" כי המפכ"ל שבתאי ובכירים במשטרה דרשו בחזרה את הכלים הטכנולוגיים, לרבות הרוגלות. לטענתם, כלים אלה היו חיוניים במיוחד במלחמה בפשיעה המשתוללת בחברה הערבית. צמרת המשטרה הבהירה כי יהיה קושי לעשות בה שימוש לאור הקמת ועדת הבדיקה הממשלתית לבחינת פרשת הרוגלות.

שר המשפטים יריב לוין. יצא נגד נציג היועמ"שית, צילום: אורן בן חקון

אף על פי כן, אתמול (ראשון) תקף שר המשפטים יריב לוין את נציג היועמ"שית בדיון, עו"ד גיל לימון, במילים קשות: "חושבים שכולנו מטומטמים. מדובר באירוע חמור מאין כמוהו - החשש שיש שימוש באמצעי ריגול שלא לפי החוק זה אירוע שאם אכן קרה הוא מזעזע". בתגובה אמר עו"ד גיל לימון: "הבעיה שלנו היא בעיסוק בתיקים פעילים ותלויים".

לוין השיב: "הוועדה לא בודקת את התיקים - חד, חלק וברור. הוועדה בודקת אם נעשה שימוש בתוכנות ריגול כנגד אזרחים. עצם התערבות היועמ"שית בנושא הזה הוא חמור וחסר תקדים".

השר הוסיף: "אתה (גיל לימון) דיברת על ניגוד עניינים כביכול. אין ניגוד עניינים יותר גדול מזה שכשוועדה שבודקת אתכם, אתם עושים כל מה שאפשר כדי לטרפד את זה. כל אחד מבין את זה. אני לא זוכר את ההגבלה הזו בדוח מררי. בראש הוועדה עומד סגן נשיא של בימ"ש מחוזי, אדם מקצועי - האם אתם לא סומכים עליו?".

מייד לאחר הפרסום על הקמת הוועדה אמר גורם בכיר במשטרה: "הקמת הוועדה היא טעות איומה". גם בהרב־מיארה התייחסה לוועדת הבדיקה הממשלתית בהודעה ששיגרה לשרים, שבה הודגש כי "יש מניעה משפטית לדון בתיקים תלויים כמו תיקי נתניהו וחשש מניגוד עניינים של רה"מ".

בהכנת הידיעה השתתפה שירית אביטן כהן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר