היועמ"שית בכנס לשכת עורכי הדין: "מערכות ציבוריות שקיבלו כוח שלטוני רב - צריכות להשתפר"

גלי בהרב מיארה התייחסה לביקורות כלפי מערכת המשפט והשבת האמון בה, כך גם פרקליט המדינה • הפרקליטה הצבאית התייחסה למותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה: "בהיעדר האפשרות לבחון את הקליע נותר האירוע בספק"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, צילום: לשכת עורכי הדין

הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת החל הבוקר (שני) לצל הביקורות החריפות המושמעות נגד מערכת המשפט מצד פוליטיקאים שונים. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן קראו לביקורת עצמית במערכת המשפט והגברת אמון הציבור בה.

"אחד הנושאים המרכזיים שבו אנו מטפלים הוא החובה לאפשר לזרועות מערכת אכיפת החוק, בראשם פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל, להמשיך במאבק החיוני והחשוב בפשיעה החמורה ובשחיתות". אמרה בהרב-מיארה וטענה כי אותו מאבק הוא "חלק מהביטחון הלאומי של המדינה".

לאחר מכן, היועמ"שית התייחסה לביקורת עצמית במערכת המשפט ואמר כי היא "מחזיקה בדעה כי מערכות ציבוריות, אשר החברה הפקידה בידן כוח שלטוני רב, מחויבות לבחון את עצמן תדיר. הדברים נכונים כמובן גם ביחס למערכת שאני עומדת בראשה. אנו נדרשים לבחינה שוטפת של הצורך בשינויים תפיסתיים, ארגוניים, ואחרים, כדי להתאים עצמנו למציאות המשתנה וכדי להשתפר. קפיאה על השמרים משולה בעיניי להליכה לאחור. גם בהקשר זה מצאתי בפרקליט המדינה, עמית איסמן, שותף אמיתי לדרך ולאתגרים. שנינו אוחזים בגישה לפיה אין לנו לחשוש מבחינה מחדש של הנחות יסוד, וכי כוחה של המערכת נמדד ביכולתה להיות קשובה לביקורת, להשתנות ולהשתפר".

פרקליט המדינה עמית איסמן, צילום: לשכת עורכי הדין

לבסוף סיכמה כי "שינויים אפקטיביים חייבים להיגזר מידע מעמיק ולהתבסס על תשתית נתונים עדכנית. אין די באינטואיציות. עם כניסתי לתפקיד החלטתי להקדיש חלק ניכר מהימים הראשונים ללימוד מעמיק של המערכת עליה אני מופקדת. זאת, כדי להכיר מקרוב את נקודות החזקה שלה ולמפות את הטעון שיפור. אני מצויה בעיצומו של תהליך בנייה, ומקדישה זמן רב לשאלת 'בניין הכוח'. ממנה נגזרת יכולתנו לתת שירות מיטבי לממשלת ישראל ולציבור כולו".

פרקליט המדינה, עמית איסמן המשיך את דבריה וטען כי "הרשתות החברתיות, הלא הן כיכר השוק המודרנית, הן פלטפורמה מרכזית להעברת ביקורת. השיח ברשתות החברתיות הוא לא פעם שיח קשה, שיח שיש המגדירים אותו לפרקים כשיח אלים. ועדיין, יש חשיבות רבה גם לשיח הזה כחלק מחופש הביטוי וכחלק מהיותנו מדינה דמוקרטית הרואה בחופש הביטוי זכות יסוד חשובה ביותר".

לדבריו של איסמן, "דמוקרטיה חזקה חייבת להכיל גם שיח מסוג זה, ובלבד כמובן שהאמירות אינן חוצות באופן ברור ומובהק את הרף הפלילי, המחייב את פעולתן של רשויות אכיפת החוק. מהצד האחד, מדיניות מכילה וזהירה בכל הנוגע לשמירה על חופש הביטוי ומהצד השני יד קשה מקום בו נחצה הרף הפלילי על ידי הגשת כתבי אישום במקרים המתאימים. עלינו לזכור כפי שאף ראינו לאחרונה - הסתה, מילים, יכולות להרוג. לצד זאת, על כולנו, עורכי דין פרקליטות ופרקליטים ובתי המשפט להקפיד על שיח מכבד, שעה שמערכת אשר לא מכבדת את עצמה תתקשה לתבוע מהציבור שיכבד אותה".

איסמן טען כי "הגברת אמון הציבור הוא יעד מרכזי של פרקליטות המדינה. מעטות ההחלטות אותן מקבלת הפרקליטות אשר זוכות לאהדה גורפת, או, לגינוי מקיר לקיר, של כלל הציבור. מרביתן מתחלק בציבור באופן כמעט שווה, בין המברכים ובין המגנים אותנו בגינן. כל אחד מטעמיו שלו. משכך, אסור לנו לגלם לתוך שיקולינו המקצועיים את אהדת הציבור בעת קבלת החלטות, אלא, לקבל את ההחלטות המקצועיות ביותר בלבד".

ראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי התייחס לאמירתו של ח"כ יצחק פינדרוס שאמר כי "החלום שלו לראות D9 שיהרוס על בית המשפט". חימי תקף וטען כי יש לשמור על מערכת המשפט: "לעולם לא נראה שום D9 שועט לעבר בית המשפט העליון; אבל למי שחולמים - או יש לומר הוזים להתניע מהלך שכזה - אני אומר בקול ברור: לפני שתגיעו לבניין בית המשפט, תצטרכו לעבור אותנו שומרי הסף; ואותי תפגשו בראשם".

הפצ"רית על הרג העיתונאית אבו-עאקלה: "לא ברור מאיזה צד נורה הקליע"

בתוך כך, הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי התייחסה למותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה לפני כשבועיים בג'נין. 

הפצ"רית האלופה תומר ירושלמי, צילום: לשכת עורכי הדין

"מהמידע שבידנו עולה שבמהלך הקרב ירו עשרות רבות של חמושים פלשתינים מאות קליעים והתפתחו חילופי אש. בשלב זה לא ברור מאיזה צד נורה הקליע שהרג את העיתונאית". אמרה האלופה תומר-ירושלמי "צה"ל עושה כל שביכולתו לחקור את המקרה. בנסיבות העניין הדרך הטובה ביותר לברר זאת היא בדיקת הקליע שמוחזק בידי הרש"פ שלא הסכימה להעבירו. בהיעדר האפשרות לבחון את הקליע נותר האירוע בספק. בפעילות צבאית יש משמעות לערפל הקרב. המשפט חייב להביאם בחשבון. זה אינו פותר אותנו מהחובה לחתור לחקר האמת".

לבסוף סיכמה כי "מותו של אדם אינו מקים עילה לחקירה פלילית אוטומטית. החלטה סופית תתקבל בהשלמת התחקיר במחולו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר