שוטר נפצע כשעצר בגופו מחבל, הופרש מהמשטרה - וכעת עותר כדי לחזור לשרת בארגון

אחרי פציעתו הוחלט כי אינו יכול להמשיך לעבוד כשוטר • "הייתי מוכן להקריב את חיי אבל נפנפו אותי"

"נפנפו אותי" מטה המשטרה הארצי, ארכיון, צילום: נועם מושקוביץ

שוטר נדקר כשעצר בגופו מחבל, נפצע, הוצא משירות בעקבות החלטה של ועדה רפואית משטרתית, וכעת עותר כדי לחזור. "נפנפו אותי", כך טוען שוטר סיור לשעבר במשטרת ישראל, שפוטר מהמשטרה אחרי שנפצע באורח קשה כשעצר בגופו מחבל שדקר אותו. השוטר הספיק לירות בו לפני שחבריו עצרו את המחבל. לאחר שהמשטרה לא הצליחה למצוא לו תפקיד משרדי, הוא נאלץ לפרוש מהמשטרה וכעת הוא מבקש מבית המשפט שיורה למשטרה להחזירו לתפקידו.

סיפורו של השוטר, מתחיל בכפר קטן באתיופיה ובגיל 8 במסגרת "מבצע משה", אז עזב את כפרו והלך ברגל עם משפחתו ויהודים רבים נוספים, בדרכו לארץ ישראל דרך סודן. הוא הגיע ארצה, חווה קשיי קליטה רבים ובסוף התאקלם כשווה בין שווים, התגייס לצה"ל בשנת 1995 עד לסיום שירותו הסדיר בשנת 1998 ולאחר שחרורו משירות סדיר, העותר המשיך לשירות קבע במשטרת ישראל בשנת 1999 עד שפוטר בשנת 2015.

זירת הפיגוע במהלכו נפצע השוטר, ירושלים 2008, צילום: אוריה תדמור קונטקט

במהלך שירותו כשוטר במשטרת ישראל ביום 23.10.2008 במהלך סיור משטרתי שגרתי בירושלים, נכנס השוטר לעימות פיזי עם מחבל לאחר שזה זוהה על ידי העותר כחשוד. במהלך העימות, נדקר השוטר חמש דקירות, אחת בבטן, שתיים בבית החזה העליון משמאל ושתיים בגבו משמאל, השוטר התעשת ותוך כדי פציעתו הקשה ירה במחבל אשר החל לברוח, השוטר החל במרדף אחרי המחבל אך לנוכח פציעתו הקשה, התמוטט במעלה הדרך. המחבל נתפס על ידי כוחות הביטחון, לא לפני שהספיק לדקור אזרח למוות.

בעקבות פעולתו בה חתר למגע ולנטרול המחבל, זכה השוטר לשבחים רבים, כמו גם באות הצטיינות ובתעודות הוקרה. השוטר עבר ניתוחים ואשפוזים רבים לאורך השנים בעקבות הפציעה, ובהמשך פיתח תגובה נפשית ולא חזר לתפקידו כשוטר סיור מבצעי.

לאחר שיקום ארוך של השוטר הוא שובץ בתפקיד מוקדן משטרתי, תפקיד אותו ביצע מספר שנים לשביעות רצון מפקידו ואף קיבל תעודות הערכה וכן הערכות תקופתיות משביעות רצון. בשנת 2015 לאחר החרפת מצבו בעקבות הרפואי, עבר השוטר שתי וועדות רפואיות אשר המליצו לשבץ אותו בתפקיד המתחשב במגבלותיו. המשטרה על פי העתירה, עשתה בתחילת שנת 2015, מספר ניסיונות מצומצם על מנת לשבץ את השוטר בתפקיד ההולם את מגבלותיו, ניסיונות שנראה כאילו נעשו על מנת לצאת לידי חובה ולדוגמה הזמנת השוטר לראיון במשטרת בית דגן, כאשר עם הגעתו הודיעו לשוטר כי המשרה אוישה; הזמנת השוטר למחלקת תביעות של משטרת ישראל בבאר שבע, שם הודיעו לו כי במסגרת העבודה הוא ייאלץ להרים ארגזים במשקל רב ולגובה, כאשר ידוע זה מכבר כי הוא מוגבל בהרמת משקלים; או למשל הזמנת השוטר לתפקיד של שומר עצורים כאשר ידוע על פי המסמכים הרפואיים, כי תפקיד זה מנוגד להמלצת הוועדה הרפואית. בסופו של דבר, הוחלט על ידי וועדה רפואית משטרתית, כי הוא אינו יכול להמשיך לעבוד כשוטר והוא נאלץ לפרוש מהשירות.

ועדה רפואית החליטה כי לא יוכל להמשיך לשרת, צילום: אורן בן חקון

השוטר, עשה ניסיונות רבים מספור על מנת לשנות ההחלטה ולגרום להחזרתו לשירות במשטרת ישראל ולהימנע מפנייה לבית המשפט. בין השאר בתחילת שנת 2016, נפגש עם ניצב גילה גזיאל בתפקידה כראש אגף משאבי אנוש במשטרת ישראל, אשר הבטיחה לעותר כי לאחר הצגת אישורים רפואיים, ניתן יהיה למצוא לו תפקיד ההולם את מגבלותיו במשטרת ישראל ובו בעת, גזיאל שיבצה את העותר לתפקיד אזרח עובד משטרה ומעת לעת במהלך חלוף הזמן, הבטיחה כי המשרה במשטרת ישראל שמורה לשוטר וכי היא "תהפוך עולמות" למענו.

בעתירה צוין כי העותר נבדק על ידי מנהל בית חולים אברבנאל, ד"ר יהודה ברוך, אשר בשתי חוות דעת מקצועיות קבע כי העותר "כשיר" לעבודה משרדית ובסיום חוות דעתו כתב: "מתאים להמשך שירות במשטרת ישראל בהתאם למגבלותיו". מומחה לרפואה תעסוקתית, בחוות דעת מקצועית ומפורטת המליץ אף הוא להחזירו לשירות במשטרת ישראל במגבלות הקיימות ואשר בסיום חוות דעתו כתב: "אני רואה בהחזרתו לשירות המשטרתי כשוטר, חשיבות טיפולית, אולם יש בכך גם משום מסר לאנשי משטרה נוספים המחרפים את נפשם מידי יום".

חוות הדעת הועברו למשטרה וקצין הרפואה ראשי של משטרת ישראל כתב בין השאר בתגובתו: "במידה וניתן למצוא לו עבודה שכזו, אין מניעה כי יוחזר לשירות, כמובן ללא נשק, ללא עבודה עם קהל, ללא עבודה פיזית וללא מפגשים עם אנשים לא מוכרים".

בעתירה ציין גם כי פנה במכתב למפכ"ל המשטרה בתאריך 25.10.2021, פנייה אשר לא נענתה ולאחר מכן נפגש עם המפכ"ל הנוכחי בביתו, כמו גם עם המפכ"ל הקודם אשר הבטיחות הבטחות שווא כי יבדקו את נושא חזרתו לשירות, אך לא קרה דבר. "העותר מודע היטב לשיהוי הניכר בהגשת עתירה זו אך יחד עם זאת, העותר עשה ככל יכולתו וכל אשר לאל ידו על מנת להימנע מפנייה לבית המשפט ולא להביך את המערכת בה גדל, אותה שרת, למענה היה מוכן להקריב את חייו ואף עשה כן, שרת את המערכת בה ראה שליחות יותר מאשר מקור פרנסה. העותר נתן בידי המשיבה הזדמנויות רבות להשיב לבקשותיו הרבות, עשה ככל יכולתו על מנת למצות את ההליך מחוץ לכותלי בית המשפט ולהימנע מהגשת עתירה זו", נכתב בעתירה.

ממשטרת ישראל נמסר: "טענות העותר נבחנו בעבר על ידי מספר גורמים. עם זאת, עתירת השוטר טרם התקבלה במשטרת ישראל. לאחר קבלתה נתייחס לאמור בה בבית המשפט, באמצעות הפרקליטות, כמקובל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר