בלי דיון מדיני: הקבינט אישר הקמת חומה חדשה בקו התפר

למרות השלכות קשות בעבר, השרים לא דנו במשמעות הבינלאומית • המכשול, שייבנה לאורך 40 ק"מ, יכלול חומת בטון ואמצעים טכנולוגיים

קרע בגדר ההפרדה ליד ראש העין, צילום: אורן כהן

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט אתמול להקים חומה חדשה, באורך של 40 קילומטרים, לאורך הקו הירוק - ממגידו שבצפון ועד אזור היישוב בת חפר שבשרון. עלות הפרויקט צפויה להיות כ-360 מיליוני שקלים.

ישיבת הקבינט, שעסקה במצב הביטחוני הכולל בעקבות גל הפיגועים, נמשכה בסך הכל כשעתיים ורק רבע משעה מתוכה הוקדשה לתגובות השרים. ל"ישראל היום" נודע כי אף שלהקמת חומה בתוואי שעשוי להיות בעתיד קו הגבול יש השלכות מדיניות מרחיקות לכת, ההחלטה התקבלה בלי דיון מדיני ובלי שמשרד החוץ הכיר את הסוגיה.

גורם שעודכן בתכני הדיון אמר ל"ישראל היום" כי לא התקיים דיון על ההיבטים המדיניים של הקמת החומה. דוברי ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, לא השיבו לשאלה האם הקמת החומה תואמה עם ארה"ב, או עם הפלשתינים.

גדר ההפרדה הפרוצה, צילום: אורן כהן

ממשרד הביטחון נמסר כי המכשול יכלול חומת בטון מאסיבית, אמצעי מיגון ואמצעים טכנולוגיים נוספים, בגובה של עד 9 מטר. "החומה תחליף את הגדר שנבנתה לפני כ־20 שנה", נאמר בהודעת המשרד.

החומה החדשה מחליפה כאמור חלק מגדר ההפרדה, שהקמתה לפני שני עשורים הכניסה את ישראל למערבולת מדינית. כזכור, הרשות הפלשתינית יצאה בשעתה למסע הסברה בינלאומי חריף ושבו טענה כי "ישראל כולאת את אזרחיה בגטאות".

ראש הממשלה דאז, אריאל שרון ז"ל, הועמד אז לדין שלא בפניו בבית משפט בבלגיה בשל הקמת הגדר, בפעם הראשונה שבה בכיר ישראלי נחשף לסכנה של תביעה בינלאומית. נשיא ארה"ב דאז, ג'ורג' בוש הבן, שנחשב לאוהד ישראל, נזף בפומבי בישראל בשל מה שכינה "החומה" ורק מאמצי הסברה כבדים של ישראל גרמו לו לתקן ההתבטאות.

בעקבות אותו קמפיין פלשתיני נדחקה ישראל לפינה ויצאה למסע הסברה נגדי, שבו ניסתה לשכנע שהחומה אינה גטו אלא גדר למטרות ביטחוניות בלבד. כעת, לא ברור איפוא מדוע להחלטת הקבינט מאתמול לא לווה היבט מדיני.

דובר שר החוץ מסר ל"ישראל היום" בתגובה כי אינו מתייחס לתכנים של דיוני הקבינט.

ירידה במעברי הגדר

בתוך כך, בעקבות תגבור כוחות מאסיבי של צה"ל לאורך מכשול קו התפר, תוך שיתוף פעולה הדוק בין הצבא, מג"ב והמשטרה - מספר השב"חים שנכנסו לישראל ירד בשבועיים האחרונים מעשרות אלפים ביום לכ-200 בלבד. נוסף על כך, בשבוע האחרון יש עלייה דרמטית במספר כתבי האישום המוגשים נגד מסיעי שב"חים, מעסיקים וכדומה.

בני גנץ // צילום: גדעון מרקוביץ', צילום: גדעון מרקוביץ'

ח"כ אורית סטרוק ממפלגת "הציונות הדתית" תקפה את ראש הממשלה בנט בתגובה להחלטה ואמרה כי "זו לא גדר בטחון, זו חומת-גבול. נפתלי בנט יזכר לדראון עולם בתור מי שבעיצומו של גל טרור, ללא רוב בכנסת ועם אפס לגיטימציה ציבורית וכשהוא נשען על תומכי טרור, ניצל את כסא ראש הממשלה כדי להגשים את תכניות השמאל ולהקים חומת-גבול בלב ארץ ישראל. כל זאת במקום חומת מגן, במקום איסוף הנשק משני צידי הקו הירוק, במקום להפסיק לשלם את משכורות המחבלים מכספי מדינת ישראל. אין לך מנדט, נפתלי, לחלוקת הארץ. את ההחלטה הנואלת הזו נבטל רגע אחרי שהממשלה המסוכנת שהקמת תיפול סופית, והרגע הזה קרוב מאד".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר כי: "בשנים האחרונות, ובוודאי מאז מוניתי לשר לביטחון הפנים, עמלתי רבות כדי שתיבנה חומת ביטחון לאורך קו התפר, מאחר והפרצות הפכו את מציאות החיים ביישובים הסמוכים לבלתי נסבלים. החלטת הקבינט היום היא בשורה חשובה, וצעד ראשון בדרך לסגירת כל הפרצות לאורך קו התפר".

מוקדם יותר פרץ עימות בין השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' לבין רבים משרי הממשלה, בעקבות החלטת הממשלה לבחון שלילת קצבאות שמעניק הביטוח הלאומי לבני משפחות של מחבלים ישראלים. בדיון שקדם להחלטה, לא ידעו נציגי הביטוח הלאומי לומר כמה אזרחים ישראלים נחשבים למחבלים ונשלחו להשלים נתונים.

השר פריג' // צילום: אורן בן חקון, צילום: אורן בן חקון

השר פריג' תקף את ההחלטה ואמר: "אתם באמת רוצים לקחת קצבאות מילדים?! להעניש ילדים על מה שההורים שלהם עשו? מה עם אנסים ופדופילים? זה אמוציונלי ולא אפשרי בדמוקרטיה".

שר התקשורת יועז הנדל השיב לו ואמר כי: "יש לפגוע בכל תשלום אפשרי. זה מציל חיים. ככה אתה יודע שתשלם מחיר על זה שרצחת יהודים. וזה רציונאלי. זו הרתעה כדי להציל חיים. לחסל את המחבלים ושכולם ידעו. מחבל פלסטיני שיוצא לרצוח יהודיים חייב לדעת שלא רק שהוא ימות, מדינת ישראל תגבה מחיר כבד מהמשפחה שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר