מכוכבת ב-8200 לפרשנית בכירה: מיהי היועצת המדינית של ראש הממשלה בנט?

היא התחילה את דרכה בתקשורת כעוזרת של אהוד יערי, ביקורתית כלפי הסכם הגרעין והציעה לחסל את סינוואר • שמרית מאיר, היועצת הראשונה בתפקיד, ציינה בעבר שלא תצביע לימינה • למרות זאת, היא בדרך להפוך לדמות מפתח בכוורת של בנט • פרופיל

שמרית מאיר, צילום: אריק סולטן

"תודה לרה"מ על האמון. על האתגרים הגדולים אתם יודעים, אבל חשוב שתדעו שהרוח פה טובה מאוד", כך הגיבה אתמול (שלישי) העיתונאית והפרשנית לענייני ערבים, שמרית מאיר, לאחר שמונתה ליועצת המדינית של ראש הממשלה נפתלי בנט. כדרכה, צייצה מאיר את הדברים בטוויטר, היכן שמיצבה את עצמה כאחת הפרשניות הבולטות והמרתקות בתקשורת, במיוחד בכל הנוגע למזרח התיכון ולתחום המדיני-ביטחוני. 

מאיר אגב, היא האישה הראשונה בתפקיד. בעשור האחרון היא עבדה במסגרת "הפרויקט הישראלי". באתר שהוביל הסברה פרו-ישראלית, הפרשנית הייתה אחראית על הסניף האזורי שפנה אל הקהל הערבי ברחבי המזרח התיכון. שמרית הייתה גורם מרכזי בפרויקטים אחרים הנוגעים למדיה הערבית, לרבות עמוד הפייסבוק "ישראל ללא צנזורה" ואתר החדשות הישראלי בערבית "אל-מסדר", שבו התפרסמו ידיעות על המתרחש בישראל ללא התיווך והצנזורה של כלי התקשורת הערביים. 

רה"מ נפתלי בנט בלשכתו, עמוס בן גרשום/ לע"מ

את עיסוקה במרחב המזרח תיכוני ובמדינות ערב החלה מאיר בשירות ביחידת המודיעין 8200 בצה"ל. אחר כך, כאשר למדה באוניברסיטה העברית לתואר בפסיכולוגיה, כלכלה ומדעי המדינה, עשתה את צעדיה הראשונים בעולם התקשורת. בהתחלה עבדה כעוזרת של הפרשן הבכיר אהוד יערי שגייס אותה לתפקיד. "שמרית הייתה כוכבת גדולה מאוד ביחידה שלה בצה"ל. בחרתי אותה לעבוד איתי בתקשורת וזו הייתה בחירה נפלאה", סיפר יערי ל"ישראל היום".

אהוד יערי, רוני שיצר

"היא הייתה ממש טובה", הבהיר הפרשן הבכיר, "כשעברתי לערוץ 2 התנתי את המעבר שלי בכך ששמרית תעבור איתי. הערוץ קיבל זאת. בהמשך היא הייתה הפרשנית לענייני ערבים של גלי צה"ל והייתה מאוד מוצלחת. אני בטוח שהבחירה בה עכשיו ממש תסייע לראש הממשלה. אני מכיר אותה, היא בחורה רצינית מאוד. קצת חסר לה ניסיון דיפלומטי מעשי, אבל אני משוכנע שהיא תתגבר על כך בקלות רבה מאוד. אני רק מקווה שיקשיבו למה שהיא אומרת כי היא מבינה את האזור לעומק והעצות שלה יהיו שוות הרבה".

כאמור, אחרי עבודתה בערוץ 2, שמרית מאיר שימשה בתור כתבת ופרשנית לעניניי ערבים בתחנת גלי צה"ל. עם זאת, שנים אחרי שעבדה שם, היא לא חששה להתבטא נגד התחנה הצבאית ולתמוך בסגירתה. מאז הפכה מאיר לאחת הפרשניות היחידות לענייני ביטחון באולפני הטלוויזיה, וכתבה טור ב"ידיעות אחרונות". לאחרונה, כתבה שם כי יש לשקול את חיסולו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, גם במחיר של התלקחות ביטחונית. 

במרכז המפה הפוליטית

מבחינה מדינית, דעותיה של שמרית מאיר נעוצות היטב במרכז המפה הפוליטית הישראלית. בראיון לתחנת הרדיו 103 ציינה בשנה שעברה כי לא הייתה נקודת זמן טובה יותר לסיפוח בקעת הירדן וגושי ההתנחלויות, ושלראייתה תוכנית השלום של טראמפ אינה מוחקת את האפשרות של מדינה פלשתינית בגלל הרצף הטריטוריאלי. מנגד, הפרשנית התנגדה למצעד הדגלים בירושלים וכתבה בציוץ בטוויטר שהתנגדה גם להפגנות בבלפור במהלך מגפת הקורונה. "אני חושבת שמצעד הדגלים עכשיו הוא טעות. מניחה שרוב הציבור, בניכוי הקצוות הרועשים, מרגיש פחות או יותר כמוני", הסבירה.

בלינקן עם גנץ // צילום: אי.אף.פי,

יחד עם זאת, שמרית ידועה כבעלת דעות תקיפות בנוגע להסכם הגרעין של המעצמות עם איראן. ביחס לכך כתבה בטוויטר כי "השיחות בין המעצמות לאיראן יתחדשו מחר בווינה. שר החוץ האמריקני בלינקן מגיע לארץ, אבל עיקר הפוקוס שלו יהיה על ענייני עזה ותחום העניין החדש של האמריקנים - היחסים בין יהודים לערבים בישראל. מבחינת ממשל ביידן - הסחת דעת אידאלית. עד שנסתכל לכיוון, יהיה כבר הסכם חתום".

כשנשאלה לפני שנה בריאיון לעיתון "מקור ראשון" על עמדותיה הפוליטיות ולמי היא הצביעה, סיפרה מאיר כי בבחירות לכנסת ה-23 לא הייתה בארץ ולכן לא הצביעה, אך בבחירות לכנסת ה-22 תמכה בכחול לבן של בני גנץ.

באותו ריאיון ציינה כי נפתלי בנט הוא אחד הפוליטיקאים שהרשימו אותה מאוד בימין, "אבל אין מצב שאני מצביעה למפלגה שלו. היא לא קשורה אליי בשום צורה". בכלל, בכל הנוגע לפוליטיקאים, מאיר שומרת על ענייניות וקבעה למשל שמירב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה, היא "הקול המתבקש מול הקהל הכי חשוב ומאתגר בארצות הברית בימים אלה - דמוקרטים מתונים. והיא גם עושה את זה מצוין, אז בכלל".

יחיא סינוואר, צילום: אי.פי

בהמשך לכך, מאיר גם הביעה התנגדות לצנזור חשבון הטוויטר של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. לדבריה, "טוויטר, שלא מצנזרת את כל הטינופות בעולם, כולל חמינאי, החליטה לצנזר את טראמפ. זה בסדר, אבל בואו נקרא לדבר בשמו – צעד פוליטי לקראת נובמבר".

בתחום חייה האישיים, שמרית מאיר נשואה לאיש ההייטק הבכיר גדעון גלבוע ומתגוררת בתל אביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר