בית הדין בהאג עלול להוציא צו לעצירת הלחימה

הלחץ המשפטי הולך ומתגבר • רק שני קולות מנעו תמיכה בבקשה של דרום אפריקה נגד ישראל

"התקווה" בעצרת התמיכה מחוץ לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג // נועם (דבול) דביר

צוות ההגנה הישראלי בהאג מודאג מהעובדה שביום חמישי האחרון רק שני קולות מבין 16 חברי הרכב השופטים היטו את הכף להימנעות מהוצאת צו לעצירת המלחמה בבקשה השלישית של דרום אפריקה.

שבעה שופטים קבעו בדעת מיעוט כי על ישראל לעצור את הלחימה בעזה, וכי הלחימה מפירה צווים קודמים של בית הדין בנוגע לחובת ישראל לדאוג למצב ההומניטרי של תושבי עזה. בינתיים, הממשלה נמנעת כבר תקופה ארוכה מלהורות לצבא להתקדם לרפיח ולהשלים את חיסול חמאס, והדרגים המשפטיים סבורים כי האשראי המדיני אוזל וכי למרות העובדה שברמה הצבאית ניתן להתמודד עם צו כזה, הוא יגביר את הלחץ הבינלאומי.

נציגי דרא"פ (שר המשפטים והשגריר להולנד) בבית הדין בהאג, צילום: אי.אף.פי

כזכור, בינואר השנה נמנע בית הדין מהוצאת צו לעצירת הלחימה, ואף לא היה קרוב לאפשרות הזאת - החלטה שהתפרשה כהישג משפטי לישראל עם מינימום נזק.

גורמים משפטיים אמרו אז לדרג המדיני כי מצבה המשפטי של ישראל בהאג בטוח, וכי קרוב לוודאי שתידחה התביעה העיקרית ולא רק הבקשות לצווי ביניים. חודש מאוחר יותר, שוב הגישה דרום אפריקה בקשות לצווי ביניים לעצירת המלחמה, בטענה שהמצב בשטח מחמיר, ובית הדין דחה גם אותן.

אולם ביום חמישי האחרון שבעת השופטים שתמכו בעצירת המלחמה כתבו כי גם אם ישראל פעלה באופן מספק, הרי שבמבחן התוצאה המצב ההומניטרי בעזה מחמיר, ורק הפסקת המלחמה תעצור את הידרדרותו. הבקשה אמנם נדחתה ברוב של תשעה שופטים, אולם רבים מהם מתחו ביקורת על המצב ההומניטרי בעזה.

בצוות ההגנה של ישראל בהאג, וכן בייעוץ המשפטי לממשלה ובמשרד החוץ, סבורים כי ככל שהצו יהיה מפורט פחות, כך ניתן יהיה לפרשו באופנים שייטיבו עם ישראל. כך, למשל, האם עצירת הלחימה פירושה יציאת כל כוחות הצבא מעזה? ומה דין הציות לצו אם חמאס יחדש את התקיפה שלו נגד ישראל? לנושא זה התייחסה השופטת האוסטרלית בהרכב, הילארי צ'ארלסוורת', שכתבה ביום חמישי האחרון כי הצווים הקודמים נגד ישראל נוסחו בעמימות, כך שהתירו לה את האופן שבו יש לפרשם. לכן ייתכן כי הפעם ייצא צו מפורט יותר, שיצמצם את מרחב הפרשנות הישראלי.

אהרן ברק, צילום: UN PHOTO

אהרן ברק, חבר בית הדין, תקף את עמדות השופטים האחרים וכתב כי ככל שהטענות הן לגבי מבחן התוצאה ההומניטרי בעזה, ולא לגבי השאלה אם ישראל פעלה באופן מספק, הרי שלמצב ההומניטרי אחראי גם ארגון חמאס, שמשתלט על הסיוע שנשלח לעזה ומונע את גישת האזרחים אליו, ובכך לא ניתן להאשים את ישראל. "המפתחות לסיום המלחמה נמצאים בידי חמאס", כתב ברק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר