מומחה: "בישראל אין הפרדת פסולת, זה פוגע ביכולת למחזר"

דו"ח מבקר המדינה ציין את בעיית הטמנת הפסולת בארץ, שתגרום לכך שבעוד ארבע שנים לא יהיה מקום פנוי לכך • מנכ"ל חברת אינפיניה העוסקת במחזור: "כשמדובר במחזור - חינוך זו מילת המפתח"

בדרך למיחזור בקבוקים , צילום: אורנית רז

דו"ח מבקר המדינה התייחס לבעיית הטמנת הפסולת בארץ שתגרום לכך שבעוד ארבע שנים לא יהיה מקום להטמנת פסולת בארץ ולעובדה שבישראל אין מספיק מחזור ושימוש חוזר בפסולת.

כדי להבין מה ניתן לעשות יותר בתחום כדי למנוע מהמדינה להידרדר לאסון בתחום הפסולת שוחחנו עם גדי קוניא, מנכ"ל חברת אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), שמפעלו עוסק כבר שנים במחזור וייצור נייר מפסולת ממוחזרת.

 אילו שיטות קיימות היום למחזור?

הוא מסביר כי עיקר הנקודה בפסולת היא ההפרדה שלה. "הטכנולוגיות שיש היום למחזור מאפשרות למחזר כל חומר בנפרד, כאשר הוא אינו מכיל שאריות של חומרים נוספים – למשל, קרטון ונייר, מתכות, זכוכיות וחומרים אחרים. כך שמעבר לעודד את הציבור למחזר כמה שיותר, חשוב לעודד הפרדה של פסולת זו מזו על מנת שניתן יהיה למחזרה בקלות.

"טכנולוגית המחזור מתקדמת", צילום: אורן בן חקון

"חברות המחזור מתקשות, באמצעות הטכנולוגיות שקיימות כיום, גם להפריד בין סוגי הפסולת וגם למחזר בצורה יעילה. כלומר מעבר לטכנולוגיות מתקדמות הקיימות כיום בעולם, הפרדה במקור (לפחים שונים) היא האפקטיבית ביותר. בישראל, לתחנות המעבר מגיעה פסולת רבה שבמקור נשלחה למיחזור, אך בשל כך שהיא מעורבת עם פסולות אחרות (כמו פסולת ביתית), היא מועברת להטמנה".

כיצד המדינה יכולה לעודד מחזור?

"כשמדובר במחזור - חינוך זאת מילת המפתח. חשוב להסביר לחנך ולעודד כמה שיותר תושבים למחזר יותר ויותר פסולת, אחרת יהיה קשה לקיים חיים ברי קיימא בעולם. ישראל חייבת לטפח תרבות של מחזור, כמקובל במדינות המפותחות, ובכלל זה להגביר את המודעות והחשיבות של המחזור בקרב התושבים ולחבר אותם לחזון גדול ומשמעותי. אם לא נצליח לגרום לציבור הרחב להפנים את החשיבות של המחזור ולחברו למטרה הגדולה, יהיה קשה לנצח. צריך פשוט להסביר שפעולת מחזור מאפשרת לתת לפסולת חיים חדשים ותפקיד חדש בחיים להפנים שלכל סוף יש התחלה חדשה".

מעבר לחינוך הציבור קורא גם גדי קוניא, למדינה להיכנס יותר אל התחום ולפעול לטובת גורמי מחזור. "לצערי הרגולציה בישראל לא מעודדת שימוש בטכנולוגיות נוספות כתחליף להטמנה. כאן מדינת ישראל יכולה ללמוד ממדינות באירופה אשר מצליחות לעמוד ביעדי המחזור שהן מציבות ולבחון באיזה שיטות וטכנולוגיות הן משתמשות. בין הטכנולוגיות, קיימת טכנולוגיה של שריפת פסולת, שלא מצריכה הפרדה במקור, ממנה אפשר להפיק אנרגיה (קיטור ו/או וחשמל), וזאת חלף הטמנה" הוא אומר.

מה הציבור יכול עוד לעשות בתחום?

להערכתי, הציבור בישראל חייב לעשות מאמצים למחזר יותר. כאמור, אופן המחזור וההפרדה במקור הוא קריטי ויקבע האם ניתן יהיה באמת למחזר את הפסולת. עצם ההפרדה במקור מקטינה את כמות הפסולת שמגיעה להטמנה ומקלה על החברות שמטפלות בפסולת וממחזרות אותה. לצערי, הבעיה היא שכיום אין מספיק הפרדה בפחי המחזור בארץ, וכדור הארץ משלם את המחיר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר