מהצמרת ועד לתחתית: נחשפה רשימת בתי הספר המובילים בזכאות לבגרות

משרד החינוך מפרסם את רשימת התיכונים והערים עם הנתונים הגבוהים ביותר - וגם הנמוכים ביותר • גם הפעם הערים המובילות הן ממעמד סוציו-אקונומי גבוה • מדובר בשנה שבה הקורונה שיבשה את כל שנת הלימודים ואת בחינות הבגרות

תלמידים (אילוסטרציה), צילום: יוסי זליגר

שמחת ההישגים ובעיית הפערים: בוקתעה (100%), פקיעין (100%) ואלקנה (99%) הם הישובים עם ממוצע הזכאות לבגרות הגבוה ביותר בקרב תלמידיהם לשנת הלימודים תשפ"א, כך עולה מנתונים שפרסם משרד החינוך. מדובר בשנה שבה הקורונה שיבשה את כל שנת הלימודים ואת בחינות הבגרות.

בשבוע שעבר פורסמו נתוני אחוז הזכאות הארצי שעמד על 76% עליה ביחס לשנה שקדמה לה. עם זאת צריך לומר כי בשנה זו נתנו לתלמידים הקלות משמעותיות, בין היתר, מספר הבחינות החיצוניות ירד לחמישה וחלק גדול מהציונים ניתן על ידי בתי הספר עצמם - שבטי נמנעו מלהכשיל את התלמידים.

בחינת בגרות, צילום: יוסי זליגר

בראש הרשימה ניתן למצוא שני סוגים של רשויות, אחד הן רשויות אמידות עם אוכלוסיה חזקה שתלמידים הביאו ציונים טובים, בין היתר בשל השכלת ההורים, שיעורים פרטיים והשקעה כספית של הרשות עצמה. מדובר ברשויות עם מאות תלמידים שם ניתן למצוא את גבעתיים (98%), רמת השרון (97%), גבעת שמואל (97.5%) לב השרון (96%). אגב, שמו של האחרון נקשר באחרונה במספר מקרי אלימות בתי הספר, בתלמידים שהגיעו שיכורים ביום הראשון ללימודים וקטטות בין השכבות מה שהביא את הלמידה לעבור לזום. הישג יפה רשמה גם העיר אריאל שבה לומדים 150 תלמידי יב' עם 96% זכאות.

הקבוצה השנייה שבולטת היא קבוצה של ישובים ערבים, מדירוג חברתי כלכלי נמוך יחסית. שם עושים מאמצים רבים להזניק את התלמידים קדימה להביאו הישגים יפים מאוד - כמו בשנים קודמות. מבלי להמעיט בערך ההישגים חשוב לשים לב שמדובר במספר תלמידים מצומצם יחסית שקל יותר לעשות בו שינוי, למשל 94 או 98 תלמידים בלבד בכל שכבת יב'. שם ניתן למצוא את בוקעאתא שהגיע למקום הראשון עם 100% זכאות וכך גם פקיעין. עוד ברשימה בית ג'אן (99%) כאוכב אבו אל-היגא (99%) וחורפיש (98%).

פערים גבוהים בין ערים חזקות לחלשות

כמו בשנים קודמות הטבלה לא משקרת, הפערים בין ערים אמידות לבין ערים חלשות עדיין עצום והתלמידים מהקבוצה של הערים המתקדמות עדיין משתרכים מאחור הזכאות לבגרות. חצור הגלילית עם 53% זכאות לתעודת בגרות בלבד, נתון עגום. גם באופקים אחוז הזכאות לבגרות עומד על 47% בלבד. לאלה מצטרפים גם הערים החרדיות והערביות שמציעות נתונים לא טובים.

שלא במקרה הרוב המוחלט של הישובים שהביאו נתונים מרשימים הוא יהודי, ישראלי וחילוני כשהפער הגדול בין הרוב בארץ למיעוטים בולט היטב.

בין הרשויות בהן הזכאות לבגרות נמוכה: שגב שלום, אופקים, בית שמש, אלעד, רכסים, מגילות ים המלח, ביתר עילית, בני ברק ומודיעין עילית. כולם רשויות ממד חברתי כלכלי נמוך, כשבקרב החרדים ישנה חשיבות נמוכה לתעודת הבגרות. למעשה 7 מבין הרשויות החלשות ביותר הנן חרדיות או כאלו עם ציבור חרדי גדול מאד המתגורר בהן. יוצא הדופן היחידי הוא המועצה מגילות ים המלח שמצויה גם ברמה סוציו- אקונומית 7.

אחוז זכאות לבגרות מצטיינת, צילום: יהושע יוסף

הנתונים כוללים גם את הזכאות העירונית לבגרות מצטיינת - כלומר תעודות בגרות עם מתמטיקה או אנגלית ברמת ארבע או חמש יחידות בממוצע שהוא מעל 90. לרשימה זו כבר נכנסו גם ישובים גדולים ומבוססים עם מאות או אלפי תלמידים כמו הרצליה, רמת גן, רעננה ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר