במגמת עלייה: פורסם אחוז הזכאות לבגרות בשנת הקורונה תשפ"א

עם זאת, הנתונים מתייחסים לשנת הקורונה, בה נתנו הקלות שונות במבחני הבגרות • עלייה גם באחוז הנשירה מבתי הספר בשנה שעברה • ובאיזה מגדר יש יותר זכאים לבגרות – גברים או נשים?

בגרות במתמטיקה, צילום: יהושע יוסף

ברקע צמצום בחינות הבגרות, ההקלות והציונים הבית ספריים, נרשמה עלייה באחוז הזכאות לבגרות בשנת הקורונה.

המגמה נמשכת מ-2018

פז בר

שיעור הזכאות לתעודת בגרות מקרב הלומדים בכיתות י”ב עמד בשנת הלימודים תשפ"א על 76%. מדובר בעליה לעומת השנה שקדמה לה (תש"ף) אז עמד שיעור הזכאים הכולל 73.4%. בנוסף עלה שיעור התלמידים שזכאים לתעודת בגרות מצטיינת (ציונים של מעל 90 במתמטיקה ואנגלית) והוא עומד על  13.3% (עלייה של 2.5% - לעומת תש"ף: 10.8%).

שנת הקורונה

עם זאת, צריך לקחת את הנתונים בערבון מוגבל. הסיבה: נתוני "התמונה החינוכית" מתייחסים לתשפ"א (2021) אז הקורונה היכתה במלוא המרץ ונעשו שינויים בבחינות הבגרות. בין השאר, התלמידים נבחנו בחמש בחינות בגרות חיצוניות בלבד, וגם בהן נעשה צמצום ומיקוד של חומר הלימוד. בנוסף, חלק ניכר מהציונים ניתנו לתלמידים על ידי בתי הספר עצמם, שכמובן היה להם אינטרס להעניק ציונים גבוהים, ובנוסף הייתה תוספות של מועדי הבחינות.

למידה בזום. למצולמת אין קשר לידיעה // צילום: גרי אברמוביץ', צילום: גרי אברמוביץ'

עוד בהקשר של הקורונה: הנתונים מראים כי חלה עליה בשיעור הנשירה שעמד על 1% (מדובר בעלייה של 0.4%, בשנת תש"ף עמד מדד הנשירה על 0.6%). באשר לטוהר בחינות, שמשמעותו אחוז מחברות בחינה פסולות שנתגלו, הוא עמד על 0.8%. מדובר בירידה של 0.2% לעומת השנה הקודמת. עם זאת בשנת הקורונה היו הרבה פחות מחברות בחינה והרבה יותר הזדמנויות להעתיק שכן תלמידים נבחנו גם בזום, הגישו עבודות במקום להיבחן וכדומה.

עלייה בזכאות בכל המגזרים

באשר לשיעור הזכאות לפי מגזרים: במגזר היהודי: 77.8% זכאים לבגרות (עלייה של 2% - תש"ף: 75.8%), במגזר הערבי (ללא מזרח ירושלים): 74.5% זכאים לבגרות (עלייה של 5.1%, תש"ף: 69.4%), במגזר הדרוזי: 91.3% זכאים לבגרות  (עלייה של 2.1%, תש"ף: 89.2%) ובמגזר הבדואי בנגב: 60.4% זכאים לבגרות (עלייה של 2.3% - תש"ף: 58.1%).

ומי המין החכם? בזכאות לפי מגדר אפשר לראות כי התלמידות הבנות מובילות על התלמידים הבנים בפער קטן. בקרב הבנות: 76.6% זכאיות לבגרות (עלייה של 1.6% - תש"ף:75%) ואילו אצל הבנים 75.3% זכאים לבגרות (עלייה של 3.7% - תש"ף:71.6%).

בגרות במתמטיקה // צילום: יהושע יוסף,

ומה קורה במקצועות שאותם סימנה מערכת החינוך כ"הכי חשובים"? חלה עלייה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 5 יח״ל: 16.6% (עלייה של 1% - תש"ף:15.6%). כך גם בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית 5 יח״ל: 42.9% (עלייה של 1.4% - תש"ף: 41.5%).

תלמידים בעת בחינת בגרות (צילום אילוסטרציה), צילום: יוסי זליגר

מנגד חלה ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת מתמטיקה 4 יח״ל: 19.9% (ירידה של 0.2% - תש"ף:20.1%), וכן ירידה בשיעור הזכאות לתעודת בגרות הכוללת אנגלית  4 יח״ל: 21.6% (ירידה של 0.7% - תש"ף: 22.3%). המשמעות היא שבתי הספר לא הצליחו "למשוך למעלה" את תלמידי 3 יחידות הלימוד.

נזכיר כי החל מעוד שנתיים הבגרויות לא יהיו אותו דבר: השנה יצאה לדרך הרפורמה בבגרויות במקצועות המח"ר (מורשת, חברה ורוח), והחל משנת הלימודים תשפ"ה (2025) מתכונת ההבחנות בבגרות תעבור שינויים. לאור זאת, התלמידים יבצעו עבודת חקר במקצועות היסטוריה, תנ"ך, ספרות ואזרחות. בתום הגשת העבודה התלמידים ייבחנו על ידי בוחן חיצוני והציון בתעודת הבגרות יהיה ציון חיצוני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר