הקידום לקצין שננזף ולמה היה דחוף להחליף את מפקד אכ"א? שורת המינויים החדשים בצה"ל | הצצה למטכ"ל החדש

לאחר התפטרותו של ראש אמ"ן, שר הביטחון והרמטכ"ל הודיעו על מינויים חדשים בצמרת הצבאית • תא"ל שלומי בינדר, שנחשב לקצין מצטיין וחד מחשבה, יחליף את אלוף חליוה • תא"ל אבי בלוט, שמכיר את הגזרה היטב כמפקד אוגדת יו"ש לשעבר, ימונה למפקד פיקוד מרכז • תא"ל בר-כליפא יחליף את אלוך יניר עשור בתפקיד שממנו בדרך כלל לא חוזרים לתפקידים מבצעיים • מאחורי הקלעים

גלנט והלוי סיכמו על מינוי 5 אלופים. צילום: דובר צה"ל

צעד לא מפתיע: לאחר התפטרותו הצפויה והמתבקשת של ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, הודיע היום (חמישי) דובר צה"ל כי "בתום תהליך ממושך" שר הביטחון, יואב גלנט, והרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, על מינויים במטה הכללי, שהוגדרו כ"קידום מפקדים שבלו בלחימה בשטח ובמטה במהלך מלחמת חרבות ברזל".

מפקד אוגדה 98 במסר חריג לנבחרי הציבור: "אתם חייבים להיות ראויים לנו" || דובר צה"ל

את אלוף חליוה יחליף, כצפוי, ראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, תת-אלוף שלומי בינדר. תא"ל בינדר נחשב במהלך שירותו לקצין מצטיין וחד מחשבה, שפיקד בעבר בין היתר על עוצבת הגליל, חטיבת גולני וסיירת מטכ"ל.

זה ראש אמ"ן הבא

אלא שלמרות שבימים האחרונים כבר היה ברור שבינדר יקבל את תפקיד ראש אגף המודיעין, הרי שמינויו לא עובר ללא ביקורת, שכן אחד הכשלים המרכזיים של 7 באוקטובר הוא התנהלות חטיבת המבצעים שתחת פיקודו.

תא"ל שלומי בינדר, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

חטיבת המבצעים היא זו שהקצתה את הכוחות לגזרות השונות, ובין היתר אישרה רידוד כוחות בעזה לטובת יהודה ושומרון ערב המתקפה האכזרית, והיא זו שגם הייתה אמורה לנהל את הכוחות באירוע עצמו.

כיוון שאלוף חליוה התפטר, אין חולק כי צריך היה למנות לו מחליף, ויפה שעה אחת קודם. למרות הביקורת במערכת הפוליטית על המנדט של הרמטכ"ל ושר הביטחון שכשלו למנות חברים בפורום המטה הכללי של צה"ל, חשוב לזכור שהצבא במלחמה, והוא לא יכול לעצור ולהמתין עם המינוי החשוב הזה.

חליוה במהלך המלחמה, צילום: דובר צה"ל

גם מינויו מפקד לפיקוד המרכז כנראה היה מתחייב, שכן אלוף פוקס הודיע כבר לפני מספר שבועות כי בכוונו לפרוש מהתפקיד, בניגוד לחליוה, לא בשל קשר ישיר לאירועי 7 באוקטובר, אלא דווקא על רקע ההתקפות האישיות נגדו ונגד בני משפחתו מצד ההתיישבות ביהודה ושומרון.

בלוט - יתרון משמעותי בהיכרות עם השטח

את אלוף פוקס יחליף תא"ל אבי בלוט, שמכיר את הגיזרה היטב כמפקד אוגדת יהודה ושומרון לשעבר, ובין היתר שימש גם מזכירו הצבאי של ראש הממשלה.

תא"ל אבי בלוט, צילום: דובר צה"ל

בלוט, קצין מצטיין ומוערך מאוד, עשה את מרבית תפקידיו הבכירים בצבא בפיקוד המרכז, עובדה שמקנה לו יתרון משמעותי בהיכרות עם השטח, אלא שיש מי שטוען שדווקא משום ששירת כמעט רק בפיקוד המרכז כקצין בכיר, כדאי לבנות אותו לתפקידים נוספים, לאו דווקא בפיקוד.

אלא שאם מינוי מפקד חדש לפיקוד המרכז ולאגף המודיעין היה הכרחי ודחוף, לא כך הדבר בהכרח באשר לשאר המינויים. צה"ל אמנם לא יכול לעצור, וחייב למנות ולקדם אנשים כדי לייצר ודאות בארגון, אך כלל לא ברור, למשל, מה הייתה הדחיפות דווקא עכשיו במינוי מפקד חדש לאגף כוח האדם, כאשר יש ביקורת על עצם הלגיטימיות של המינויים במטכ"ל דווקא בעת הזו.

"הננו!" תא"ל דדו בר כליפא, מפקד אוגדה 36, צילום: דובר צה"ל

לתפקיד ראש אגף כוח האדם ימונה מפקד אוגדה 36 במלחמה, תא"ל דדו בר כליפא, קצין מצטיין לכל הדעות, שהוביל את האוגדה עליה פיקד להישגים מרשימים ביותר במלחמה. ערב המלחמה, תא"ל בר כליפא עסק לא מעט בענייני כוח אדם ביחידות שעליהן פיקד, יישם רעיונות יצירתיים, ונדמה כי הוא מודע היטב למשבר כוח האדם הגדול בצה"ל.

הקידום לקצין שנזף

אך נשאלת השאלה אם לא נכון היה להשתמש בכישוריו כמפקד אוגדה מצטיין לתפקידים מבצעיים יותר בצה"ל, כמו למשל, למנותו לאלוף באחד הפיקודים.

המחרטה בעזה, צילום: דובר צה"ל

בכל זאת, הרמטכ"ל ושר הביטחון החליטו למנותו לראש אכ"א, תפקיד שממנו בדרך כלל לא חוזרים לתפקידים מבצעיים. תא"ל בר-כליפא יחליף את אלוף יניב עשור. תחת הנהגתו של עשור התחולל אחד ממשברי כוח האדם הגדולים ביותר בתולדות הצבא, אך הוא הוביל אותו במנהיגות עם תוכניות ייעודיות.

מינוי נוסף הוא של תת-אלוף דן גולדפוס, מפקד אוגדה 98 כעת, שהוביל בחודשים האחרונים את הלחימה בחאן יונס, וימונה למפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון בזרוע היבשה. כמו תא"ל בר כליפא, תא"ל גולדפוס הצטיין בלחימה, והוכיח לאורך כל שירותו כי הוא איש של אמת, שאינו חושש להביע את דעתו גם כאשר היא מורכבת ואינה עולה בקנה אחד עם דעת הממונים עליו.

הרמטכ"ל עם תת-אלוף דן גולדפוס, צילום: דובר צה"ל

הציבור נחשף לכך אך לפני מספר שבועות כאשר תא"ל גולדפוס איתגר את הדרג המדיני בנאום חוצב הלהבות והאמיץ שנשא.

קצין נוסף שיועלה לדרגת אלוף הוא תת-אלוף אביעד דגן מחיל האוויר, כיום ראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, וקודם לכן מפקד בסיס חצרים ומפקד מערך האש של פיקוד הצפון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר