פרטים חדשים על חיסול הבכיר האיראני: ישראל תכננה את המתקפה חודשיים; לארה"ב נודע עליה רק דקות לפני

על פי הניו יורק טיימס, בארה"ב הביעו זעם על התקיפה שבוצעה מבלי לעדכן את וושינגטון מראש • בקבינט המלחמה אישרו את ההתקפה שבוע לפני ביצועה, ב-22 במארס • עוד מוסיף העיתון, כי ישראל לא צפתה את התגובה האיראנית והעריכה אותה בצורה שגויה

החיסול בדמשק. ישראל התכוננה אליו חודשיים, אישרה אותו שבוע לפני והודיעה לאמריקנים רק רגעים לפני שבוצעה. צילום: רויטרס

בישראל תכננו את המתקפה בדמשק בה חוסל הבכיר האיראני מוחמד רזא זהדי במשך חודשיים. שבוע לפני הוצאתה לפועל של התקיפה, אישר קבינט המלחמה המצומצם את הפעולה הדרמטית ורק רגעים לפני, בני הברית, האמריקנים קיבלו הודעה מישראל על האירוע שצפוי להצית את כל המזרח התיכון. 

מבנה סמוך לשגרירות האיראנית נפגע בתקיפה בדמשק

פרטים חדשים שפורסמו היום (חמישי), בעיתון הניו יורק טיימס, חושפים את השתלשלות האירועים שהובילו לתקיפה הישראלית ובתגובה למענה ההיסטורי של איראן, שלראשונה הוציאה משטחה התקפה משמעותית על ישראל.

כמו כן, הכתבה חושפת את הזעם הרב בקרב האמריקנים שחשו כי התקיפה בדמשק, בדגש על הסתרת הפרטים מצד ישראל עד לרגע האחרון, סיכנה את אנשיה.    

פינוי ההריסות של המבנה שהופצץ במתחם השגרירות האיראנית בדמשק, צילום: אי.אף.פי

כאמור, כפי שפורסם ב"ישראל היום", בשיחה לאחר המתקפה, אמר מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין למקבילו הישראלי שר הביטחון יואב גלנט כי "ישראל סיכנה כוחות אמריקניים", בכך שלא עדכנה את בעלת בריתה מספיק זמן מראש.

על פי הדיווח בעיתון, עם קבלת ההודעה מצד ישראל, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן, ג'ייק סאליבן הוזעק במהירות על ידי עוזריו, כמו גם ג'ון פינר, סגן היועץ לביטחון לאומי; ברט מקגורק, שליח ארה"ב למזרח התיכון ועוד. 

מוחמד רזא זהדי, צילום: רשתות ערביות

עוד מוסיף העיתון, כי ישראל לא צפתה את התגובה האיראנית והעריכה אותה בצורה שגויה, כך לפי מספר מקורות רשמיים בממשל האמריקני שהיו מעורבים בדיונים שלאחר התקיפה עם גורמים בכירים בישראל.

בישראל, כך דווח, הצפי היה לתגובה צבאית בקנה מידה קטן מצדד האיראנים. כזו שתבוצע על ידי שלוחיה במזרח התיכון ו/או ומתקפה בקנה מידה קטן מאיראן. אף אחת מההערכות (השגויות) לא ניבאה את ליל הכטב"מים והטילים הבליסטיים שאיראן שיגרה לשטח ישראל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר