האיראני הבכיר ביותר בסוריה ובלבנון: זהו המפקד בכוח קודס שחוסל בדמשק

דיווחים ערביים: מוחמד רזא זהדי חוסל ידי ישראל במבנה הקונסוליה האיראנית • גורמים רשמיים בישראל ל"ניו יורק טיימס": מאשרים שתקפנו בדמשק • לצידו נהרגו סגנו, מוחמד האדי רחימי, וחמישה איראנים נוספים

מבנה סמוך לשגרירות האיראנית נפגע בתקיפה בדמשק

מוחמד רזא זהדי, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון, חוסל היום (שני) בתקיפה ישראלית בקונסוליה האיראנית בדמשק. באיראן אישרו כי סגנו מוחמד רחימי, וחמישה יועצים איראנים נוספים נהרגו. כמו כן באופוזיציה הסורית מדווחים ארבעה הרוגים שזהותם טרם נודעה. גורמים ישראלים אישרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל עמדה מאחורי התקיפה. כמו כן דווח בעיתון האמריקני במבנה התקיימה פגישה בין בכירים איראנים ולגורמים בג'יהאד האסלאמי. 

זהדי היה קצין במשמרות המהפכה. בעברו פיקד על כוחות היבשה, בין היתר במלחמת איראן-עיראק. מדובר בגנרל האיראני הבכיר ביותר שמחוסל מאז מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל לפני ארבע שנים על ידי ארה"ב בעיראק. הוא נחשב למשמעותי לא פחות ממפקד כוח קודס, איסמאעיל קאאני. יש שיגידו כי לזהדי חשיבות גבוהה יותר. 

דיווח באל-ערביה: המחוסל בתקיפה הוא מוחמד רדא זאהדי, בכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה בסוריה ובלבנון., צילום: רשתות

מוחמד רזא זהדי היה אחד הגנרלים החשובים ביותר במשמרות המהפכה של איראן. הוא נולד לפני 64 שנה באזור אספהן. עם הפלת משטר השאה במחאה באיראן, זהדי התגייס לשורות משמרות המהפכה בשלהי שנות ה־70 והפך לחייל מהמניין. לאט־לאט, הוא התקדם בסולם הדרגות, עד שפיקד על כוחות במהלך המלחמה המדממת בין איראן לעיראק בשנות ה-80. שם, בשדות הקטל שאליהם נשלחו עשרות אלפי ילדים איראנים, הוא פיקד על דיביזיות האימאם חוסיין וקמר בני האשם. ב־2008 קיבל את הפיקוד על יחידות כוח קודס בסוריה ובלבנון.

חיסול נוסף בצמרת, ארבע שנים אחרי. קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס לשעבר, צילום: רויטרס

במהלך תפקידו האחרון, זהדי היה אמון על היחידות של כוח קודס בסוריה ובלבנון ומדובר באישיות המשפיעה ביותר של האיראנים בגזרה הזו. זהדי היה אחראי בין היתר על כל סוגיית התחמושת בסוריה ובלבנון.  

המבנה שהותקף בדמשק, שצמוד לשגרירות האיראנית, צילום: .

השגריר האיראני בסוריה, חוסיין אכברי ומשפחתו, לא נפגעו כתוצאה מהמתקפה. אכברי שיגר איום לישראל לאחר מכן ואמר כי "התגובה לתקיפה תהיה אכזרית". שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבד אל־להיאן, הצטרף ואמר כי טהרן רואה את ישראל אחראית לתוצאות התקיפה. 

חוסל יחד עם מפקדו, מוחמד האדי רחימי, צילום: רשתות ערביות

הבניין שהופצץ ממוקם ברחוב אל-פראבי בדמשק, כאשר מימינו שוכנת השגרירות האיראנית ומשמאלו השגרירות הקנדית, מה שהצריך תקיפה מדויקת של הכוח התוקף, שנמנע מלפגוע בשגרירויות הסמוכות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר