מומחה: על ישראל להגיב לאיראן, אבל לתאם ראשית עם בנות הברית שלה, או לפחות לעדכן אותם לפני

ראש תחום הזירה הבינ"ל והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, ד"ר הר-צבי, אומר כי "יכול להיות שתהיה חוסר הסכמה ביחס לתגובת ישראל, וזה בסדר גמור" • לטענתו, "עדיין אנחנו צריכים לסייע לבני הברית שלנו ולאפשר להם להמשיך להיות במחנה המתון שנלחם באיראן, וזאת כדי שבסופו של דבר ההשפעה האיראנית באזור לא תגדל"

גלנט קיים הערכת מצב לתגובה איראנית. צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

התקיפה הנרחבת אתמול (בין שבת לראשון) של איראן על ישראל, תקיפה של מעל 300 כטב"מים וטילים, מעלה את השאלה מה דרכי הפעולה שעומדות כעת מבחינה ריאלית בפני ישראל. האם על המדינה לתקוף ישירות כעת באיראן ולצאת למלחמה ממשית נגדה?

דיווחים שנפלו רסיסים מטיל בדרום עמאן, בירת ירדן // רשתות ערביות

מנגד, אתמול ראינו את סעודיה, ירדן, בריטניה וארה"ב נחצות לטובת ישראל ביירוט הכטב"מים והטילים ולכן עלינו להתחשב גם בדעתן של בנות בריתנו ולפעול בתיאום עמוק איתם, גם על חשבון תגובה מיידית שלנו.

את השאלות האלו הפננו לראש תחום הזירה הבינלאומית והמזרח התיכון במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן. לדברי ד"ר הר-צבי, המציאות שנוצרה באיזור היא של מחנה מתון שרוצה להילחם יחד בציר הרשע כנגד המחנה הנגדי של איראן, לכן על ישראל לפעול בתיאום עם בנות הברית שלה, וגם אם היא תחליט לתקוף באיראן, עליה לעדכן אותן ולפעול בצורה שתאפשר להן להישאר במחנה של ישראל.

חשש לבצע מהלך שיוביל להסלמה בזירה נוספת. ישיבה של ראשי "ציר הרשע" (ארכיון), צילום: אי.פי

"לפני שנגיע לשאלות המדיניות והצורך של ישראל לפעול בתיאום עם בנות בריתה, יש לקבוע כי האיראנים אתמול החליטו לייצר משוואה חדשה: אין כבר את המב"מ (המלחמה שבין המלחמות), אלא על כל תקיפה ישראלית תהיה כעת תגובה איראנית ישירה. מטרת המהלך הזה היא לכבול את ידיה של ישראל גם טקטית וגם אסטרטגית ובכך להעצים את הכוח של איראן במרחב. ישראל כמובן אינה יכולה לקבל את המשוואה החדשה הזו ועליה להבהיר לאיראן שהיא ממשיכה לפעול וממשיכה לתקוף יעדי טרור ויעדי בעלי ברית של איראן באזור".

מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי מורה על פתיחת המתקפה נגד ישראל // שידורי הטלוויזיה הממלכתית של איראן

למרות הקביעה הזו, מציין ד"ר הר-צבי שעלינו להתחשב באינטרסים של שאר בעלות הברית שלה, ובין השאר באינטרסים של ירדן, סעודיה וארה"ב. "ראשית, מה שראינו אתמול זה שיתוף פעולה מדהים של המחנה המתון, שיצר תקדים משמעותי בכך שהמתקפה האיראנית חוסלה כמעט ללא גרימת נזקים. כמעט כל הכלים שהיא שלחה לעבר ישראל הופלו. את שיתוף הפעולה הזה ישראל צריכה לשמר ולפעול במסגרתו כך שהמחנה המתון יתחזק. מבחינה זו, ראשית על ישראל להתייעץ ולעדכן גם את סעודיה וגם את ירדן וכל שכן את ארה"ב, בתגובה שלה על התקיפה האיראנית".

יירוטים מעל הר הבית, אמש, צילום: 27א'

"יכול להיות שתהיה חוסר הסכמה ביחס לתגובת ישראל, וזה בסדר גמור. אבל עדיין אנחנו צריכים לסייע לבני הברית שלנו ולאפשר להם להמשיך להיות במחנה המתון שנלחם באיראן וזאת כדי שבסופו של דבר ההשפעה האיראנית באזור לא תגדל", הוא טוען.

ד"ר הר-צבי מציין בנוסף שעל ישראל לנסות להתאים את הפעילות שלה אל האינטרסים האמריקנים האיזוריים ולהתחשב בהם, כיוון שהעמידה של ארה"ב נגד איראן היא ממש עמוד התווך של ביטחון ישראל. לדבריו, "ממשל ביידן גם ב-07.10 עמד בתקיפות לצד ישראל ואיים על איראן וגם ביומיים האחרונים הממשל האמריקני ממש הביע תמיכה בלתי מסויגת בישראל, והרטוריקה שלו היתה מאד תקיפה. מנגד, אנחנו רואים שארה"ב לא רוצה להילחם כרגע ישירות עם איראן".

החות'ים תקפו סירת נפט נוספת, בבעלות בריטית, בים האדום (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

דוגמה לדבר זה החות'ים. הרי ברור שמי שמאמן את החותים ונותן להם את הנשק זו איראן. בכל זאת האמריקנים מתעלמים מכך ותוקפים רק את החות'ים, בלי לתקוף את מי שעומדת מאחוריהם. המדיניות האמריקנית הזו, למעשה המטרה שלה כאן היא לבנות ברית איזורית נגד איראן, אבל בלי לתקוף כרגע את איראן עצמה, אלא לבלום את ניסיון ההתפשטות של ההשפעה שלה ובלי להפוך למעצמה איזורית".

נשאלת השאלה האם ההבלגה מול איראן עצמה לא מחזקת אותה? מאפשרת לה לעשות מה שהיא רוצה באיזור? לדברי ד"ר הר צבי, "השאלה הזו היא מאד טובה ולהערכתי אין למעשה לישראל ברירה, מלבד להגיב. אלא שלא חייבים להגיב מייד, אפשר לחכות למיטוט חמאס ברפיח, אפשר לחכות להצלחה ישראלית מול חיזבאללה בצפון ולהחזרת תושבי הצפון לבתיהם. כלומר, ישראל צריכה להחליט מה סדר העדיפויות שלה ויתכן שכרגע כדאי לחכות עם ההתקפה. מאוחר יותר, כשהמצב יתייצב, הממשלה יכולה לשקול בכובד ראש את סוג התקיפה".

מערכת טילים נגד מטוסים מתוצרת איראן. מסכנים את הסדר העולמי, צילום: רויטרס

"ניתן לתקוף בצורה ישירה, אפשר תקיפת סייבר, אפשר לתקוף יעד איראני במרחב מחוץ לאיראן, יעד שיכאב לאיראנים. אבל כמובן אסור לישראל לקבל את המשוואה החדשה של איראן שבמסגרתה כל תקיפה שלנו תענה ישירות מאיראן עצמה. את המשוואה הזו אסור לקבל ויש לפעול לביטולה, זה אינטרס ישראלי עליון".

"איראן היא המדינה היחידה באזור שמציבה איום ממשי על מדינת ישראל, ועל כן היעד האסטרטגי המרכזי צריך להיות בלימת תהליכי ההתעצמות שלה ולמנוע ממנה להשיג נשק גרעיני, שכן הדבר ישנה מהותית את מאזני הכוח במזרח התיכון. ישראל צריכה לפעול לגיבוש קואליציה בינלאומית ואזורית כנגד איראן שתפעל במתואם ובמשותף כנגד הציר האיראני. זאת כמובן לצד חיזוק הברית האסטרטגית עם ארה"ב".

שלטי חוצות מאיימים בטהרן לאחר החיסול, צילום: אי.פי.איי

"ישראל צריכה לגבש אסטרטגיה אזורית רחבה שתיתן מענה רב-מימדי למלחמה הרב-זירתית בה היא נמצאת, שכן קיים קשר ישיר בין הזירות השונות ולא באמת ניתן לנתק אחת מהשנייה. ישראל צריכה למנוע מהתקבעות המשוואה החדשה שאיראן מנסה לייצר באזור, שכן הדבר יקרין על חופש הפעולה שלה להמשיך ולפעול בזירות השונות".

בסיכום דבריו, מציין ד"ר הר-צבי כי זה גם אינטרס אמריקני להגיב, ועדיין התגובה חייבת להיות מדודה וכזו שתאפשר לסעודיה וירדן, שיש בהן קולות רמים נגד ארה"ב וישראל, לחיות בשלום עם התגובה. "ראשית, גם סין, גם טיוואן, גם אוקראינה ועוד מדינות מסתכלות על מה שקורה כאן ובוחנות את הנכונות האמריקנית לעמוד לצד בנות הברית שלה".

"מבחינה זו הלילה ארה"ב ממש עמדה צבאית לצד ישראל. עם זאת, כמובן שארה"ב מבינה שישראל צריכה להגיב, אבל ראוי להתייעץ איתה על התגובה וגם עם סעודיה וירדן צריך לתאם, אני אומר זאת לא כי ישראל חייבת לעשות את זה, אלא כי יש לישראל אינטרס אמיתי לחזק את הציר המתון באזור".

השר גלנט עם מזכיר ההגנה אוסטין בארה"ב, 26 במרץ 2024, צילום: אי.פי

"צריך גם לזכור שאנחנו נשענים בכבדות על חימוש האמריקני שהגיע בכמויות אדירות מאז ה-07.10, ולכן יש לנו חובה ממשית לתאם איתם ולא להפתיע אותם. בשורה התחתונה כל תגובה ישראלית ראוי לה להיות בתיאום איזורי, או לפחות בעדכון של בעלות הברית שלה כך שהן לא יופתעו והן יוכלו להתארגן אל מול המחירים האפשריים של תגובה כזו".

"אני בכל מקרה סבור שיש לחשוב, לתכנן היטב את התגובה ואף לדחות אותה לאחרי טיפול בחמאס, בהתעוררות גורמי טרור באיו"ש, גורמים שרצחו את הנער התמים הזה ביום שישי וכן גם לקחת בחשבון את חיזבאללה. מבחינה זו יש לנו זמן וצריך לנצל את הזמן הזה להכנה של תגובה מדוקדקת, כואבת מאד, אבל כזו שלא תעצים את הלחימה", הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר