הרמטכ"ל הרצי הלוי: "איראן התקדמה לגרעין, יש התפתחויות באופק שיכולות להביא אותנו לפעולה"

הרמטכ"ל התייחס לסוגיות הביטחון הבוערות שנמצאות על שולחן מערכת הביטחון • בנאומו התייחס הלוי גם לאי ההתייצבות למילואים בצל הרפורמה המשפטית ואמר: "אסור לעשות שימוש בחוזה המילואים שלא בהקשרי ביטחון" • ראש המל"ל צחי הנגבי: "מקווים שלא להגיע לפתרון צבאי, אבל נערכים לסיטואציה שלא יהיה מנוס"

הרמטכ"ל הרצי הלוי. צילום: גדעון מרקוביץ'

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי נאם היום  (שלישי) בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן, בצל מבצע מגן וחץ שהסתיים לפני כשבועיים והמתיחות השגרתית בגזרות השונות. הרמטכ"ל התייחס בנאומו לסוגיות החברתיות שנוגעות לצבא, לאתגרים הביטחוניים בגזרות הקרובות ולמערכה האסטרטגית מול איראן, שפרטים עליה נחשפו אתמול ב"ישראל היום""

מיד לאחר נאומו, הדולר קפץ בכ-1% מול השקל על רקע התבטאות הרמטכ"ל בנושא איראן ונסחר כעת ברמה של 3.69. בשיאו הגיע לכ- 3.71 שקלים. המסחר נפתח בבוקר ברמות של 3.65 שקלים. כמו כן, במקביל לדברים דווח על שריפה מסתורית במתקן כימי באיראן. 

הרמטכ"ל הרצי הלוי: "איראן התקדמה לגרעין, יש התפתחויות באופק שיכולות להביא אותנו לפעולה" // קרדיט צילום: "גו-לייב"

"התפתחויות שליליות שיכולות להביא לפעולה"

במרכז דבריו עמדה, באופן טבעי, ההתמודדות עם איראן. "אנחנו מסתכלים על איראן דרך שני היבטים- הגרעין והאיום האזורי. איראן בגרעין התקדמה בשנים האחרונות בהעשרת האורניום יותר מאי פעם", הדגיש הרמטכ"ל את חומרת המצב והוסיף איום מרומז - "אנחנו בוחנים מאוד מקרוב גם את התחומים האחרים בדרך ליכולת גרעינית ומבלי להיכנס לפרטים אני אומר שיש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה".

מתחם הכור בנתנז שבאיראן (בחלק העליון) והמתקן החדש. בלתי חדיר לפצצות, צילום: אי.פי

עוד אמר הרמטכ"ל: "בהיבט האזורי איראן מעורבת בכל עניין מסביב לנו. כל אויב שאנחנו פוגשים יש שם טביעת אצבע איראנית. אנחנו לא אדישים למה שאיראן מנסה לבנות סביבנו וגם איראן לא יכולה להיות אדישה לקו שאנו נוקטים בו. אנחנו רואים תופעה של התקרבות מדינות לאיראן, זה נובע מרצון להוריד טמפרטורות באזור".

"איראן רחוקה 1500 ק"מ מפה. גם לכוח אווירי זו לא אופרציה פשוטה. איראן גדולה ואנחנו צריכים לדעת לפגוע בכל נקודה בשטח העצום הזה, זה אתגר שונה משעשינו בעבר. יש אוכלוסייה גדולה, כלכלה לא מפותחת. התוצר לנפש של מדינת ישראל הוא כמעט פי ארבעה מהמדינה האיראנית. זו ההזדמנות שלנו מולם - האיכות".

"תמיד לקול עיתוי ליוזמה שיכולה להביא ליתרון"

בנוסף לאיראן התייחס הרמטכ"ל לאתגר החזית הלבנונית, ולזרוע האיראנית שם - חיזבאללה. "צריך לעשות שני דברים - לדאוג כל הזמן שישמר ויגדל פער האיכות בין קצב ההכנות והשיפורים שאנחנו מקיימים, לבין מה שהם עושים והדבר השני הוא תמיד לשקול עיתוי ליוזמה שיכולה להביא יתרון. המושג השני הוא הרתעה. חיזבאללה מורתע מאוד ממלחמה כוללת מול ישראל. אני רואה בדבר הזה מסילה טובה לייצר הפתעות", שיגר הרטמכ"ל במה שנראה כמסר מאיים לארגון השיעי הלבנוני.

עם זאת, הרצי הבהיר שמערכה בלבנון תהיה לא פשוטה מבחינת ישראל. "יש לנו מוכנות טובה ללחימה בזירה הצפונית והיא משתפרת כל יום. יחד עם זאת, צריך לשמור על רגליים על הקרקע. מערכה בזירה הצפונית בעורף תהיה קשה. אנחנו נדע להתמודד איתה אבל היא תהיה קשה", אמר הרמטכ"ל.

"חיזבאללה מורתע מאוד ממלחמה כוללת מול ישראל". מזכ"ל חיזבאללה נסראללה, צילום: רשתות ערביות

"דור צעיר שלא חווה את חומת מגן, טועה לחשוב שהטרור יביא לו הישג"

על הזירה הפלשתינית אמר הרמטכ"ל: "ישנה עלייה בפיגועים ביו"ש ומיו"ש. דור צעיר ביו"ש שלא חווה את חומת מגן טועה לחשוב שבכוח הטרור יביא הישג משמעותי. תסכול כולל ממה שקורה אצלם ביחס אלינו ולעולם והדברים האלה עומדים מאחורי העלייה בטרור. צהל פועל בנחישות לסיכול הטרור. אני רואה את המבצעים האלה מהיותי חייל ועד היום בפרספקטיבות שונות ואנחנו רואים מבצעים ברמת סיכון מאוד גבוהה והכוחות מתמודדים עם זה בזכות יכולות מקצועיות וערכיות".

במסר לגורמים המדיניים אמר הרמטכ"ל: "עדיפה רשות מתפקדת על כאוס ביו"ש או על עליית חמאס לשלטון. מטח הרקטות לשדרות באמצע היום לפני שבועיים הביא למסקנה שצריך לטפל בזה. חמאס הוא ארגון טרור ככה היה וכך יהיה וזה כנראה לא ישתנה. לנו יש כלים אזרחיים וצבאיים לעבוד מול חמאס אנחנו תוקפים בעזה כל אימת שצריך. מכיוון שהגלגל שירד מהמסילה היה זה של הג'יהאד האסלאמי הלכנו בצורה ממוקדת אליו. הדרג המדיני אחרי המטח לשדרות פגש אותנו ואמר שהוא רוצה תגובה אחרת ואנחנו היינו מוכנים מראש".

"אסור לעשות שימוש במילואים שלא בהקשרי ביטחון"

הרמטכ"ל התייחס גם לאי ההתייצבות למילואים בצל הרפורמה המשפטית ואמר: "אסור לעשות שימוש בחוזה המילואים שלא בהקשרי ביטחון, כשהיו חריגות בנושא הזה פעלו כדי לשמור את צה"ל כשיר ולא לשפוך את התינוק עם המים ולשמר את אנשי המילואים. יש להימנע מעמדות של אדם כאזרח לבין שירות המילואים שלו".

"אני קורא לאוכלוסייה החרדית ולהנהגה החרדית לעודד כל פעם קצת יותר לגיוס". אילוסטרציה,

באשר לגיוס החרדים אמר הלוי: "אני קורא לאוכלוסייה החרדית ולהנהגה החרדית לעודד כל פעם קצת יותר לגיוס. יש לנו מסלולים יוצאים מן הכלל, השתחררו מהם אנשים לא פחות חרדים ואזרחים טובים יותר למדינה. זה טוב לכולם".

"נערכים לסיטואציה שבה לא יהיה מנוס מתקיפה"

מוקדם יותר נאם בכנס ראש המל"ל צחי הנגבי והתייחס לבניית מתקן גרעיני חדש באיראן ואמר: "זה לא דבר מפתיע זו הגישה האיראנית להעביר מתקנים אל מתחת לקרקע כדי לשמור על חסינותם. זה כמובן מגביל את יכולת התקיפה, אבל מה שאפשר לומר זה שאין מקום שלא ניתן להגיע אליו. אני לא רוצה להגיד ישראל או לא ישראל.. יש פצצות חודרות בונקרים אבל אנחנו מקווים שלא להגיע בכלל לכך שהפתרון יהיה מתקפה אלא לפתרון של הסכם, סנקציות והחלטה שהמהלך לא כדאי. אנחנו כמובן נערכים לסיטואציה שבה לא יהיה מנוס מתקיפה באיראן אבל גם מקוויים שהאמריקאים והעולם כולו יפעל למנוע מציאות של גרעין".

"אנחנו כמובן נערכים לסיטואציה שבה לא יהיה מנוס מתקיפה באיראן". הנגבי, צילום: גדעון מרקוביץ'

עוד אמר הנגבי: "הגישה שלי הייתה ועודנה שהסכם גרעין נועד להכשיר תוכנית גרעין איראנית ואם היינו מסכימים איתו הם היו מקבלים חסינות לתוכנית גרעין. האיראנים קרובים, זה עניין של החלטה. ואנחנו משדרים שאם יעברו את הקו האדום המחיר שהם ישלמו הוא לא מחיר שהם רוצים לשלם".

בעקבות הפרסום ב"ישראל היום" על מאמצי הכיתור האיראנים אמר הנגבי: "האיראנים במצוקה גדולה הם לא מצליחים להשיג אפילו לא אחד מהיעדים שלהם. הם מנסים להתיש אותנו אבל ההשפעה שלהם עלינו מחייבת אוותנו למאמצים מעת לעת אבל היא לא פוגעת במהלכים של ישראל לאורך השנים. ניסו להביא לסוריה עשרות אלפי לוחמים והם יהוו איום על ישראל. מאז הממשלות בישראל פעלו באופן מכוון וממוקד לפגיעה בהתבססות האיראנית והניסיון שלהם נכשל. האם הם נכנעו? לא. יש להם אמונה שגויה שאנחנו נתעייף אבל לעולם לא נתעייף להגן על עצמנו".

ראש אמ"ן אלוף אהרון חליבה התייחס אמש באותו הכנס למתיחות מול חיזבאללה ואמר כי ישנה אפשרות שניסיונות הארגון לפגוע בישראל יובילו להסלמה בזמן הקרוב.

"נסראללה קרוב לעשות טעות". אלוף אהרון חליבה, צילום: גדעון מרקוביץ'

"אצל חסן נסראללה בחלוף הטעות שעשה ב-2006, ישנה תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול מדינת ישראל. הסיפור של המחבל בצומת מגידו הוא לא סיפור חד פעמי לצערי, ונסראללה קרוב לטעות שעלולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה", אמר חליוה. 

השתתפה בהכנת הידיעה: לילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר