דיווח: אתר שבונה איראן עשוי להיות חסין בפני "מפצחות בונקרים"

מומחים אמריקניים הגיעו למסקנה המדאיגה לאחר בחינת צילומי לוויין • האתר - סמוך למתקן להעשרת האורניום בנתאנז • "בהתחשב בקירבה האיראנית לפצצה, יש מעט שהיא עוד יכולה לעשות בלי לחצות את הקווים האדומים של ארה"ב ושל ישראל"

מתחם הכור בנתנז שבאיראן (בחלק העליון) והמתקן החדש. בלתי חדיר לפצצות. צילום: אי.פי

ליד פסגת הרי זגרוס, בונה הרפובליקה האסלאמית מתקן גרעיני חדש – ובעומק כה רב, עד שאפילו הפצצות המתקדמות ביותר של ארה"ב לא יוכלו לפגוע בו. כך מדווחת היום (שני) סוכנות הידיעות אי.פי.

האתר החדש סמוך לכור בנתאנז, שספג כמה חבלות במרוצת השנים. ניתוח של צילומי לוויין מראה כי האיראנים חופרים בהר מנהרות, וחלקיו התת-קרקעים מצויים בעומק של עד 100 מטרים.

המתקן החדש. מנהרות בעומק ההר, צילום: אי.פי

בהתחשב בכך שאיראן מייצרת עכשיו אורניום ברמת העשרה הקרובה לזו הצבאית, גילוי האתר מסבך את מאמצי המערב לעצור את טהרן מפיתוח פוטנציאלי של פצצת אטום. "השלמה של מתקן כזה תהפוך לסיוט, שעלול לגרום להסלמה", הזהירה בשיחה עם אי.פי קלסי דייבנפורט, מנהלת בארגון ACA, שעוקב אחרי הפצת נשק. "בהינתן הקירבה האיראנית לפצצה, יש לה מעט מאוד מרחב להאצת התוכנית בלי לחצות קווים אדומים של ארה"ב ושל ישראל".

מפצחת הבונקרים GBU-57 האמריקנית, צילום: אי.פי

הבנייה בנתאנז באה חמש שנים אחרי שנשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, החליט באופן חד-צדדי לצאת מהסכם הגרעין. הנשיא טראמפ אמר אז כי העיסקה אינה מטפלת בתוכנית הטילים הבליסטיים של טהרן ולא פותרת את תמיכת איראן במיליציות ברחבי המזרח התיכון.

הכור בנתאנז, 2005. חבלות חוזרות ונשנות, צילום: רויטרס

בה בעת, העיסקה כן הגבילה את איראן מלהעשיר אורניום מעבר לרמה של 3.67% שמספיקה למטרות אזרחיות כמו תפעול תחנות כוח גרעיניות. כמו כן, הגבילה העיסקה את כמות האורניום המועשר בידי איראן ל-300 ק"ג.

אחרי ביטול הסכם הגרעין, מסרה טהרן כי העשירה אורניום לרמה של 60%, אלא שפקחים בינלאומיים גילו מצאו לאחרונה אורניום שהועשר גם לרמה של 83.7% - מרחק נגיעה מ-90% הנדרשים לשימוש צבאי. נכון לפברואר, כמות האורניום בידי איראן היא פי עשרה יותר ממה שהותר במסגרת הסכם הגרעין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר