התנחלו בלב השיח: כחצי מהציבור לא שולל מעבר ליו"ש

סקר מפתיע חושף שינוי תפיסה מהותי בקונצנזוס - 47% מהיהודים ישקלו לגור מעבר לקו הירוק • הנתונים מתפרסמים לרגל ועידת הביטחון של הביטחוניסטים, שתיערך ב־9 במאי בשיתוף "ישראל היום" • יו"ר תנועת הביטחוניסטים, תא"ל (מיל') אמיר אביבי, אמר על הנתונים: "לציבור הישראלי יש קשר מיוחד ועמוק ליו"ש"

חשש לחדירה בשומרון (ארכיון). צילום: יוסי זליגר

בקונצנזוס: נתונים מפתיעים על תפיסת הציבור בנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון עולים מסקר של תנועת הביטחוניסטים, המתפרסם לרגל ועידת הביטחון של ישראל, שתתקיים ביום שלישי (9 במאי) בירושלים בשיתוף "ישראל היום" ותנועת הביטחוניסטים.

הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 1,191 אזרחים, העלה כי 70% מהציבור היהודי חשים זיקה היסטורית כלפי יו"ש, ל־63% זיקה רגשית ול־48% זיקה דתית. לעומת זאת, בקרב ערביי ישראל רק 37% חשים זיקה היסטורית לגדה המערבית. 33% ו־32%, בהתאמה, חשים זיקה היסטורית ודתית. 90% מקרב מצביעי הימין השיבו כי יש להם זיקה היסטורית כלפי יו"ש, ו־46% ממצביעי המרכז ענו כן. בקרב תומכי השמאל, 27% מהנדגמים הסכימו שיש להם שייכות היסטורית לאזור השנוי במחלוקת.

תא"ל (במיל') אמיר אביבי, יו"ר תנועת הביטחוניסטים, צילום: תנועת הביטחוניסטים

ועידת הביטחון תתקיים מחרתיים במעמד רה"מ בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, שרים וח"כים. בכנס יתארחו כ־300 בכירים מתנועת הביטחוניסטים, מראשי הדרג המדיני והמערכת הפוליטית, בכירים ממערכת הביטחון וראשי ארגונים - והוא פתוח לקהל הרחב. המשתתפים בכנס צפויים לדון במערכה האיראנית, בהסכמי אברהם, ביחסים עם הפלשתינים, ביום שאחרי אבו מאזן, באתגרי המשילות, בביטחון האישי ועוד.

הכל שאלה של ימין או שמאל

ברור כי רבים מהישראלים לא נוטים להגיע להתיישבות, אם מסיבות ביטחוניות ואם משיקולים טכניים. 80% מהישראלים השיבו כי הנסיעה בכבישי יו"ש מסוכנת. עם זאת, רק 9% הודו כי ביקרו במקום על בסיס שבועי בשלוש השנים האחרונות. 20% מהנשאלים לא ביקרו כלל ביו"ש בשלוש השנים האחרונות.

החוג המשפחתי, כך נראה, משפיע מאוד על השאלה אם תבקרו באזור. 48% מהימין מבקרים באזור כדי לפגוש משפחה, לעומת 20% מקרב המזוהים עם השמאל.

הסוקרים בחנו מדוע הציבור מגיע ליו"ש, וגילו כי הסיבה הרווחת היא ביקורים משפחתיים (42%), אתרי מורשת (36%), טיולים רגליים (31%), עבודה ועסקים (28%) ושירות צבאי וביטחוני (27%).

אתרי המורשת היהודית ביו"ש הם יעד עבור מבקרים. 47% ביקרו בחייהם במערת המכפלה ו־37% ביקרו בקבר רחל. 27% ביקרו בקבר שמואל הנביא ו־25% ביקרו בשילה הקדומה. 12% מקרב הנסקרים ביקרו בקבר יוסף, אתר שאליו מתאפשרת גישה רק באמצעות אוטובוסים מוגני ירי ובליווי צבאי משמעותי.

הישראלים לא משתתפים בחרם

בצל קריאות להחרמת התוצרת מיו"ש, הסקר מצא כי 4% מהיהודים נמנעים לחלוטין ממוצרים שיוצרו ביו"ש, ולעומתם ל־71% אין בעיה לרכוש מוצרים כאלו. 37% אפילו מעדיפים לרכוש מוצרים שיוצרו באזור.

בקרב ערביי ישראל, 19% נמנעים לחלוטין מתוצרת יו"ש, ל־53% אין בעיה לרכוש מוצרים כאלו ומתוכם יש 21% שאף מעדיפים לקנות מוצרים מתוצרת יו"ש. 41% מהמזוהים עם השמאל משתדלים להימנע ממוצרים שיוצרו מיו"ש או נמנעים מכך לחלוטין, לעומת 32% מערביי ישראל שהשיבו תשובה דומה.

בכל הנוגע למגורים ביו"ש, 47% מהנשאלים היהודים השיבו שהיו שוקלים לעבור לגור ביו"ש. עם זאת, 8% מהם התנו זאת במעבר ליישובים בצד הישראלי של גדר ההפרדה, ו־12% התנו זאת במעבר ליישובים או לערים גדולות.

אלו שהשיבו בשלילה (43%) נשאלו אם החלת ריבונות על יו"ש היתה משנה את דעתם, ושליש מהם (29%) השיבו כי היו משנים את דעתם או שוקלים את הדבר מחדש. כמו כן, 66% מהציבור היהודי בישראל סבורים שעתודות הקרקעות ביו"ש עשויות לפתור את משבר הדיור.

"פתרון אפשרי למשבר הדיור"

"הסקר מצביע על שני ממצאים מרכזיים", אומר מייסד ויו"ר תנועת הביטחוניסטים, תא"ל (מיל') אמיר אביבי. "האחד, למרבית הציבור הישראלי היום יש קשר מיוחד ועמוק ליו"ש. השני, כיום אי אפשר להפריד בין הציבור הישראלי לבין יו"ש, כיוון שיש מארג עמוק ביניהם מבחינה כלכלית, גיאוגרפית וחברתית. זה נכון גם לציבור היהודי וגם לערביי ישראל. נוסף על כך, רוב הציבור היהודי רואה ביהודה ושומרון פתרון אפשרי למשבר הדיור, עם שיעורים גבוהים של נכונות למגורים".

הסקר נערך על ידי מחלקת המחקר הביטחוניסטים ובליווי סטטיסטי של ד”ר חגי אלקיים. המדגם נערך בקרב 1,191 משיבים מקרב האוכלוסייה הבוגרת (18+) בישראל המשתמשת באינטרנט. עבור המדגם המשולב (1,191 משיבים) מרווח טעות הדגימה המרבי הוא ±2.84% בהסתברות של 95%; עבור המדגם היהודי (956 משיבים) מרווח טעות הדגימה המרבי הוא ±3.17% בהסתברות של 95%; עבור המדגם הערבי (235 משיבים) מרווח טעות הדגימה המרבי הוא ±6.39% בהסתברות של 95%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר