טבח בערב שבת: שבעה ישראלים נרצחו בפיגוע ירי מחוץ לבית כנסת בירושלים; נתניהו: "לפעמים גם תגובה מהירה מאוחרת מדי"

בין ההרוגים אב ובנו בן ה־15 • שלושה פצועים קשה ובינוני • המחבל שנוטרל: עלקם חיירי, בן 21, תושב מזרח ירושלים • הוא הגיע למקום עם רכב, ירד ממנו והחל לירות • מפכ"ל המשטרה: "נמנע פיגוע גדול יותר" • נתניהו: "אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם" • ארה"ב גינתה את הפיגוע: "עומדים בסולידריות לצד העם בישראל"

פינוי גופות הנרצחים מהפיגוע הקשה בירושלים (ארכיון), צילום: רויטרס

פיגוע בערב שבת: שבעה ישראלים נרצחו הערב (שישי) בפיגוע ירי לעבר בית כנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים סמוך לשעה 20:15. כוח של המשטרה חתר למגע וניטרל את המחבל, ששמו עלקם חיירי, תושב א-טור בן 21. 

ממד"א נמסר כי בין ההרוגים ארבעה גברים כבני 60, 50, 25 ו־20 ואישה כבת 60. לבתי החולים הדסה בהר הצופים ושערי צדק פונו חמישה פצועים, מהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. בנוסף ישנם נער בן 15 במצב בינוני עד קשה, גבר בן 24 ואישה כבת 60 במצב בינוני המקבלים טיפול רפואי. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים בעקבות הפיגוע // קרדיט: שמואל בוכריס

ראש הממשלה נתניהו הגיע לזירת האירוע וקיבל עדכון על הפיגוע הקשה. לאחר מכן כינס הערכת מצב ביטחונית. קצת אחרי חצות אמר נתניהו במטה הארצי: "אנחנו אחרי פיגוע קשה, מהקשים שידענו בשנים האחרונות. ליבנו עם משפחות הנרצחים וכמובן עם הפצועים - אנחנו מאחלים להחלמתם המהירה".

"אני רוצה לשבח את השוטרים שבאו ופעלו במהירות בגבורה ובתושיה יוצאת מן הכלל", הוא הוסיף. "הם הגיעו תוך דקות. לצערנו גם דקות זה לפעמים מאוחר מדי. אני כינסתי עכשיו הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון. אנחנו החלטנו על כמה פעולות מידיות. מחר במוצאי השבת נכנס את הקבינט על המשך המענה שלנו. אני רוצה להדגיש שצריך לפעול כאן בנחישות ובקור רוח. אני קורא לאנשים לא לקחת את החוק לידיהם. לצורך זה יש לנו צבא ומשטרה וכוחות ביטחון והם פועלים ויפעלו על פי הנחיות הקבינט".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בזירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים // צילום: רויטרס

קובי שבתאי בזירת הפיגוע בירושלים, צילום: אפרת פורשר

המחבל הגיע לשכונת נווה יעקב עם רכב, יצא ממנו, התקרב לבית הכנסת והתחיל לירות לעבר אנשים שצועדים ברחוב. הוא פגע בסך הכל בעשרה בני אדם ברחוב הראשי בשכונה שהיה בשעה זו הומה אדם. בתחילה ירה המחבל בארבעה אנשים ליד בית הכנסת, המשיך לצעוד ברחוב בטווח של 200 מטרים לכיוון מערב וירה באנשים נוספים. בזמן הזה התקבלו במשטרה עשרות שיחות מאזרחים אשר דיווחו על הפיגוע, וכוחות הוזעקו למקום. 

לאחר מסע הטבח, המחבל נכנס לרכב והתחיל בנסיעה מהירה מהמקום. בצומת נווה יעקב-בית חנינא זיהו אותו שוטר ומתנדב ויצאו לעברו. המחבל יצא מהרכב, ירה לעברם והתחיל בבריחה מהמקום. השוטרים פתחו במרדף, ניהלו מולו קרב יריות ולבסוף חיסלו אותו. המחבל, תושב א־טור, מוכר למשטרה מעבירות רכוש. נפתחה בדיקה האם היו לו סייענים.

שוטרים סורקים בתוך בית הכנסת, צילום: רויטרס
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

לאחר הפיגוע, כוחות משטרה רבים בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הגיעו לזירת האירוע וקיימו הערכת מצב של פיקוד מחוז ירושלים. במקביל הגיעו דיווחים כי המשטרה מנהלת מרדף אחרי רכב שנמלט מהמקום.

גם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, הגיע לזירה. המפכ"ל שבתאי אמר בתחילה: "מדובר בפיגוע קשה ומורכב עם מספר רב של נפגעים. אנחנו מקיימים כרגע סריקות באזור כדי לשלול את האפשרות שיש עוד מעורבים שמסתובבים חופשי. המחבל נוטרל על ידי שוטר ומנדב של משטרת ישראל, הם מנעו פיגוע גדול יותר כשניטרלו את המחבל".

מאוחר יותר אמר רב ניצב שבתאי: "מדובר בפיגוע מהקשים בשנים האחרונות. המחבל ביצע ירי באקדח לעבר כל מי שהגיע לכיוונו. מהנקודה הזאת המחבל עולה לרכב ומתרחק כ־300 מטר. צוות שוטרים שהיה בצומת מגיע תוך דקות למגע איתו, הוא יורה לעברם, הם יורים בו בחזרה ומנטרלים אותו. אני אומר זאת בזהירות המתבקשת - מדובר כנראה במפגע בודד. אבל אנחנו מנסים לאתר מובילים, ונמשיך את החקירה".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שהגיע לזירת הפיגוע, קיבל עדכון מהמפכ"ל על שאירע. אחד מעדי הראייה התלונן בפניו על כך שהוא לא מקבל רישיון נשק ופרץ בבכי. בן גביר חיבק אותו והבטיח: "נטפל בנושא רישיות הנשק לאזרחים".

המפכ"ל מעדכן את שארע בזירת הפיגוע בנווה יעקב // צילום: אפרת פורשר

שר הביטחון יואב גלנט, שנמצא בדרכו ארצה מטקס הברית של נכדו, קיבל דיווחים מבצעיים שוטפים מכוחות הביטחון. הוא סיים במהלך הלילה הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש השב"כ רונן בר, מנכ"ל משרד הביטחון הנכנס אייל זמיר, ראש אגף מבצעים האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, המתפ"ש האלוף רסאן עליאן וראש אבט,ם דרור שלום.

"שר הביטחון הנחה את מערכת הביטחון להיערך עם כל האמצעים הנדרשים לאפשרות של התפתחויות נוספות בשטח, לסייע ככל הנדרש למשטרת ישראל וכוחותיה ולהגביר את מאמצי ההגנה על היישובים והצירים ביהודה, בשומרון ובמחוז ירושלים", נמסר מלשכת שר הביטחון. 

שר הביטחון גלנט אמר בסיום הערכת המצב: "מדובר בפיגוע קשה ועצוב בערב שבת כנגד אזרחים. שולח תנחומים למשפחות הנרצחים, ומאחל החלמה מהירה לפצועים. מערכת הביטחון בראשתי תפעל ביד קשה וללא פשרות כנגד הטרור ותגיע אל כל מי שמעורבים בפיגוע".

בתוך כך, ארה"ב גינתה את הפיגוע. דוברת מחלקת המדינה מסר: "עומדים בסולידריות לצד העם בישראל". מדינות נוספות בעולם גינו את הפיגוע בהן בריטניה, גרמניה, איטליה ועוד.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בזירת הפיגוע בנווה יעקב בירושלים, צילום: רויטרס

בן גביר לעד ראייה לפיגוע: "נטפל בנושא רשיונות הנשקים לאזרחים" // צילום: אפרת פורשר

חובשי מד"א אלי גרטנר וקובי ויצמן: "כשהגענו למקום ראינו מרחוק אנשים מסמנים לנו להגיע. ירדנו מהאמבולנס והתחלנו לרוץ לכיוון. המראה היה קשה מאוד. ראינו לאורך השדרה ארבעה נפגעים שוכבים ללא סימני חיים שלצערנו לא ניתן היה לסייע להם. המשכנו וראינו אישה כבת 50 בהכרה מלאה עם פציעות מדממות מירי ביד וברגל. מיד עצרנו את הדימומים, העלנו אותה לאמבולנס ופינינו איתה לבית החולים שערי צדק שמצבה מוגדר בינוני ויציב. בדרך היא תקשרה איתנו והבת שלה שלא נפגעה ליוותה אותה לבית החולים".

פאראמדיקית מד"א נוי שדה: "כשהגענו למקום ראינו מספר פצועים שוכבים. על אי תנועה בשדרה ראינו גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם מספר פצעי ירי. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים ולצערנו הרופאים קבעו את מותו".

לפי עדות ראיה, רכב לבן נסע וירה לעבר האנשים. אריאל בן תשע סיפר: "הלכתי ברחוב עם אחי הגדול ופתאום שמענו יריות. מחבל עם אקדח יצא מהרכב והתחיל לירות על אנשים. הוא ירה על רוכב אופנוע שנפל על הכביש. אחותי צעקה לנו לברוח וברחנו".

קריאות שמחה ממסגדים בעזה על הפיגוע בירושלים // רשתות חברתיות

יוסי, עד ראיה מנווה יעקב, סיפר: "הייתי בבית שלי ושמעתי את היריות. יצאתי החוצה. ליד תחנת האוטובוס ראיתי אישה ששכבה על הרצפה עם ירי בראש ולידה אדם מבוגר שגם נורה בראש. כמה מטרים משם, שני רוכבי אופנוע שכבו על הכביש ירויים. אני בטוח שהם היו כבר מתים. לידם שכבה אישה צעירה שנפצעה ברגל. בהמשך הרחוב, על פסי הרכבת שכב עוד אדם נוסף".

תושבי השכונה זעמו על משטרת נווה יעקב וטענו כי איחרו להגיע בטענה שחשבו שמדובר בזיקוקים. במשטרה אומרים מנגד כי בעקבות הדיווחים אודות הירי, הוזעק למקום כוח משטרה של מחוז ירושלים שחתר למגע לעבר המחבל שהיה בבריחה ותיקל אותו בתוך פחות כחמש דקות מקבלת הדיווח הראשון אודות הירי.

תושבים בנווה יעקב זועמים על מהירות התגובה של המשטרה // צילום: אפרת פורשר

בכמה ערים בגדה יצאו תושבים לרחובות וקראו קריאות שמחה. במחנה הפליטים ג'נין ירו יריות באוויר ונשאו את הדגל הפלשתיני. אימהות של כמה מהפלשתינים שנהרגו באירועי ג'נין ביום חמישי חילקו ממתקים ושיבחו את בניהן.

--

בעקבות הפיגוע עמותת ער"ן מתגברת את קווי המוקדים בטלפון ובאינטרנט על מנת לתת מענה לכל מי שצריך סיוע נפשי ותמיכה רגשית בטלפון 1201 ובאתר ער"ן https://www.eran.org.il/ בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים.

סייעה בהכנת הידיעה: דנה בן שמעון, לילך שובל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר