הפיגוע בירושלים - אירוע משנה מציאות

אפשר להניח שיהיו דרישות מצד חברי כנסת בימין לנקוט בצעדים קשים • אולם מעבר לתגובה המיידית, מעורר הפיגוע דאגה מפני מגמת ההסלמה החמורה בזירה הפלשתינית

לקח ל, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

הפיגוע הערב בירושלים הוא מסוג הפיגועים שיש להם פוטנציאל לשנות מציאות. זה לא רק היקף הנפגעים הגבוה והעובדה שהפיגוע בוצע בבית כנסת בירושלים בערב שבת, אלא העובדה שהוא מקבע את העובדה שהזירה הפלשתינית מצויה במגמת הסלמה נפיצה במיוחד.

כלי התקשורת הפלשתינים דיווחו הערב כי הפיגוע הוא נקמה על הפעילות של הימ"מ והשב"כ אתמול במחנה הפליטים בג'נין, שבה נהרגו 9 פלשתינים. מוקדם לקשור בין האירועים בוודאות, והדבר יתברר במהלך החקירה, כאשר ייוודע אם למחבל היה קשר כלשהו לג'יהאד האיסלאמי שאנשיו חוסלו בג'נין. אם כך יתברר, תהיה לישראל דילמה משמעותית, משום שמפקדת הארגון ממוקמת בעזה ובדמשק, שתי זירות שבהן לכל פעילות מבצעית עשויות להיות השלכות נרחבות.

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

לגורמי הביטחון לא היה מידע מוקדם על המחבל שביצע את הפיגוע בשכונת נווה יעקב. ככל הידוע, מדובר בתושב מזרח ירושלים, כלומר בעל תעודת זהות ישראלית שאפשרה לו לנוע בחופשיות בתחומי הקו הירוק. זאת נקודה קריטית, משום שהיא מחדדת את הבעייתיות אצל הפלשתינים תושבי הבירה: מחד ישראל נמנעת מלעסוק בעתידם בשם אחדות העיר, ומאידך היא מחזיקה כתוצאה מכך יותר מ-300 אלף פלשתינים בתחומה, שרבים מהם תומכים בגלוי בגורמים עוינים.

יעורר חיכוכים נוספים

העניין הזה יעמוד כעת בוודאי במוקד הדיונים הביטחוניים. אפשר להניח שיהיו דרישות מצד חברי כנסת בימין לנקוט בצעדים קשים, אולם בהנחה שהפיגוע לא הוכוון ומומן מעזה (או מסוריה) תתקשה ישראל לייצר תגובה משמעותית, בוודאי אם יתברר כי אכן מדובר במפגע בודד שפעל עצמאית ולא תיאום ושיתוף פעולה עם נוספים.

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

אולם מעבר לתגובה המיידית, מעורר הפיגוע דאגה מפני מגמת ההסלמה החמורה בזירה הפלשתינית. השנה האחרונה הייתה רווית אלימות וטרור בגדה - בעיקר בצפון השומרון - וישראל נדרשה להעצים במהלכה משמעותית את הפעילות הביטחונית. כתוצאה מכך נהרגו בשנת 2022 כ-150 פלשתינים בגדה, ומאז ראשית שנת 2023 כבר נרשמו כ-30 הרוגים פלשתינים נוספים. הדבר מעורר תסיסה משמעותית ברחוב הפלשתיני ודרישה מהרשות הפלשתינית לפעול, מה שהוביל להודעתה שלשום כי תפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל.

זירת הפיגוע, צילום: ג'אמל עוואד/פלאש90

הנחת העבודה של גורמי הביטחון צריכה להיות שהפיגוע הערב בירושלים ידרבן מחבלים נוספים לפעול, ולכן צפוי תגבור כוחות משמעותי בירושלים ואולי גם בגדה (שם כבר תוגברו הכוחות בגדוד בעקבות הפעילות אתמול בג'נין). משמעות הדבר עוד חיכוכים וככל המראה עוד נפגעים, וכתוצאה מכך המשך מגמת האלימות וההסלמה.

מן הסתם, יהיו כעת גורמים בינלאומיים שונים שיפעלו להרגעת הרוחות, ובראשם ארצות הברית (וכן האיחוד האירופי, ירדן ומצרים). יכולתם להצליח מוגבלת לאור היחלשות המשילות בגדה ואוזלת ידה של הרשות הפלשתינית, תהליך שכל גופי המודיעין מזהירים כי הוא צפוי להתעצם בתקופה הקרובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר