"ממובילי היכולת הרקטית של הארגון": צה"ל חיסל את מח"ט דרום בג'יהאד

דיווחים שצה"ל הפציץ את ביתו של בכיר בג'יהאד • צה"ל על מות הילדים: "לא תקפנו בג'בליה באותו זמן, כנראה מדובר בירי פלשתיני כושל" • מטח בלתי פוסק לעבר אזור תל אביב, לכיש ויישובי העוטף • נתניהו מתלבט אם לדחות את הפריימריז בשל המצב הביטחוני • אלו הנחיות פיקוד העורף ליממה הקרובה

כיפת ברזל במהלך שיגור, צילום: דובר צה"ל

אחרי ימים של מתיחות בדרום וסגירת כבישים - ישראל עברה להתקפה: כלי טיס של חיל האוויר חיסלו אתמול (שישי) את בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר ג'עברי, מחליפו של בהא אבו אלעטא. ג'עברי היה אמון על קידום מתווים לפיגועי נ"ט נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל בימים האחרונים. צה"ל קרא למבצע "עלות השחר". מובאים עדכונים שוטפים מהמבצע. 

לכל העדכונים מהיום השני >>

23:45: ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, אמר לתקשורת כי כל הצמרת של הג'יהאד ברצועת עזה חוסלה. בתקיפת צה"ל שאירעה מוקדם יותר הערב ברפיח נהרג זיאד אלמודלל, בנו של בכיר הג'יהאד האסלאמי אחמד (אבו טארק) אלמודלל. בזרוע הצבאית של הג'יהאד הודיעו כי הם מבכים את מותו של זיאד.

22:59: רה"מ יאיר לפיד מכנס כעת את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי בקריה בתל אביב. לפיד: "ישראל תמשיך לפעול ללא היסוס כדי להבטיח שלום תושביה".

הכינוס בקריה, צילום: קובי גדעון/לע"מ

22:56: תמיר הימן, ראש אמ"ן לשעבר, התייחס לחיסול ח'אלד מנסור וכתב בטוויטר: "סיכולו המסתמן של ח'אלד מנסור חשוב אף יותר מסיכולו של תייסיר ג׳עברי". לדבריו, מדובר באחד מ"מובילי היכולת הרקטית של הארגון".

22:42: בעקבות המצב הביטחוני, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שוקל כיצד לפעול בסוגיית הפריימריז, שאמורים להתקיים ביום רביעי הקרוב. נתניהו אמר לאנשיו כי הוא מעוניין להמתין ליום שני בבוקר - אז יראה מה המצב. 

צפו בסרטון שמוכיח: הילדים בג'בליה נהרגו משיגור פלשתיני כושל

הסרטון שמוכיח: הילדים בג'בליה נהרגו משיגור פלשתיני כושל

22:26: דיווח - בכיר בג'יהאד האסלאמי, חאלד מנצור, מקבילו הדרומי של תייסיר ג'עברי, חוסל.

שני המחוסלים, ח'אלד מנסור ותייסיר ג'עברי,

22:04: מטח כבד לעבר חבל לכיש: צבע אדום בבית שקמה, גיאה, ברכיה, הודיה, אמונים, בית עזרא, גבעתי, ניצנים, עזר, שדה עוזיהו, ניר ישראל ותלמי יפה. 

21:54: רה"מ יאיר לפיד מקיים הערכת מצב לקראת כינוס הקבינט.

ראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב בקריה בתל אביב // צילום: לע"מ

21:50: דיווחים ערביים ראשוניים על תקיפה בבית של בכיר בג'יהאד האסלאמי. במקביל: דיווח על תקיפה עם נפגעים באזור רפיח. 

21:49: דיווחים בעזה על חמישה הרוגים פלשתינים ו-15 פצועים בתקיפה באזור ג'בליה שבצפון הרצועה. כוחות הצלה הוזעקו לזירת ההפצצה ופועלים לחילוץ ההרוגים, הפצועים והלכודים. לפי חלק מהדיווחים, בין ההרוגים יש גם ילדים. בצה"ל בודקים אם הילדים נהרגו בתקיפה של הצבא, או שמא בשיגור כושל. ברצועת עזה מתארים את האירוע בג'בליה כטבח. ברשתות החברתיות מפורסמות תמונות הילדים שנהרגו. מצה"ל נמסר: "לא תקפנו באותו זמן. נפגעו כנראה מירי כושל של הפלשתינים". 

דיווחים על ילדים הרוגים בתקיפה בצפון הרצועה

21:35: מדוברות המשטרה נמסר כי כוחות המשטרה בשדרות איתרו פריט רקטי במסוך למבנה. אין דיווח על נפגעים, אך יש נזק למבנה. המשטרה קוראת לציבור להישאר במרחבים המוגנים, להימנע מהגעה לזירות השונות ולהישמע להנחיות השוטרים ופיקוד העורף.

21:11: רקטה נפלה בסמוך למפעל שטראוס בשער הנגב. אין דיווח על נפגעים. 

מפעל שטראוס בשער הנגב, צילום: יהודה פרץ

21:06: מטוסים ומזל"טים רבים תוקפים כעת ברצועה על מנת למנוע את הירי לישראל בשעה 21:00 ולסגור מעגלים מהירים אם אפשר. 

21:00: מטח נוסף ליישובי העוטף: צבע אדום בזיקים, אשקלון, חלץ, ארז, נתיב העשרה, ניר עם, שדרות, איבים, ניר עם, גבים, מכללת ספיר, כפר עזה, נחל עוז, סעד, אשדוד ועלומים.

20:45: שר הביטחון גנץ קיים הערכת מצב מבצעית בהשתתפות סגן שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים. במסגרת הדיון ניתנה סקירה של תמונת המצב בזירת הפנים, ועל היערכות כוחות המשטרה בשטח. כמו כן, דנו במענים הנדרשים לאור המצב בדרום, וכן בהיערכות לקראת אירועי תשעה באב, שהחלו הערב. בסיום הערכת המצב הנחה גנץ להמשיך במאמצים המבצעיים הממוקדים בעזה וביו"ש. גנץ ביקש לשבח את מאמצי הכוחות בשטח, ובכלל זאת את המאמץ האזרחי בעורף. 

היום השני למבצע עלות השחר: הערכת מצב בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון // צילום: משרד הביטחון

20:42: מטח נוסף לעבר עוטף עזה: צבע אדום בבית הגדי, מעגלים, גבעולים, מלילות, נתיבות, בארי, זמרת, שובה, כפר מימון, תושייה, עלומים ושוקדה. 

20:39: הג'יהאד האסלאמי פרסם תיעוד של שיגור הרקטות לישראל. 

תיעוד של הג'יהאד האסלאמי: שיגור הרקטות לישראל

20:24: מדובר צה"ל נמסר כי הנחיות פיקוד העורף להתגוננות לא השתנו. בעוטף עזה: התקהלויות בשטח פתוח עד עשרה אנשים ובמבנה עד 50 אנשים. ניתן לעבוד במקומות שקיימים בהם מרחבים מוגנים, ואין פעילויות חינוכיות. 

בלכיש, מערב לכיש, מערב הנגב ומרכז הנגב: התקהלויות בשטח פתוח עד עשרה אנשים ובמבנה עד 100 אנשים. ניתן לעבוד במקומות שקיימים בהם מרחבים מוגנים, ואין פעילויות חינוכיות. 

בשאר הארץ: אין הגבלות על התקהלויות ועל פעילות מקומות עבודה, וניתן לקיים פעילויות חינוכיות. 

הנחיות פיקוד העורף, צילום: פיקוד העורף

20:21: תושבי היישוב באר אורה הסמוך לאילת קלטו מאז שעות הבוקר חמש משפחות מיישובי עוטף עזה, ומחר צפויות להגיע עוד ארבע. גם ביישובי הערבה התיכונה הודיעו כי יארחו משפחות מהדרום בצימרים שלהם ביישובים, ללא עלות.

20:20: רה"מ יאיר לפיד קיים הערכת מצב בקריה בתל אביב. 

רה"מ יאיר לפיד בהערכת המצב, צילום: קובי אלקוצר/לע"מ

19:50: הפגנות תמיכה בעזה בירדן ובעמאן. ההפגנה בעמאן מתקיימת מול שגרירות ישראל. המפגינים קראו: "ברוח ובדם נפדה אותך פלשתין". דובר הג'יהאד אמר הערב כי התקפת הטילים על תל אביב היא מסר שהארגון יגיב על פגיעה באזרחים.

19:49: צבע אדום בבית שקמה, בת הדר, אשקלון דרום, גיאה, משען ומבקיעים. 

19:29: דובר צה"ל פרסם תיעוד מחיסול ג'עברי אתמול. 

תיעוד מחיסול תייסיר ג׳עברי // צילום: דובר צה"ל

19:00: ממד"א נמסר כי בהמשך לאזעקות שנשמעו בגוש דן בשעה 18:00, בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפגעים. 

18:49: דיווח - רקטות נפלו ליד חופי תל אביב.

18:46: נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, אישר כי מצרים ממשיכה בתפקידה בעניין רצועת עזה באמצעות מגעים עם הצד הישראלי ועם הצד הפלשתיני. הוא ציין כי מצרים פועלת עם שותפים כדי להחזיר את השלום ואת היציבות לרצועת עזה. במהלך ביקורו במכללה צבאית במצרים אמר א-סיסי: "ניהלנו מגעים מסביב לשעון כדי למנוע מהמצב לצאת משליטה ברצועת עזה".

תיעוד היערכות חיל האוויר לתקיפות // צילום: דובר צה"ל

18:40: מדובר מד"א נמסר כי מתחילת המבצע כוחות מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים 21 בני אדם, בהם שני פצועים קל מרסיסים, 13 פצועים קל שנחבלו במהלך ריצה למרחב המוגן, ושישה שלקו בהתקף חרדה. כמו כן, צוותי מד"א טיפלו בכמה נפגעים קל שנחבלו בדרך למרחב המוגן ולא נזקקו לפינוי לבית חולים, ובכמה נפגעי חרדה שטופלו במקום.

18:30: נכון לשעה זו, אלה נתוני המבצע: שוגרו 350 רקטות, מתוכן 227 חצו את הגבול לתוך שטחי ישראל, 94 נפלו בתוך הרצועה עצמה ו-29 נפלו בים. כיפת ברזל ביצעה 162 יירוטים, בשיעור יירוט של 95.9 אחוזים. 

18:15: רקטה פגעה ברכב באשקלון. אין דיווח על נפגעים. אותר נפל רקטה במקום. צוותים של העירייה וכוחות הביטחון נמצאים בשטח ופועלים לאיסוף הנפל בצורה בטוחה.

כוחות הביטחון עם הרקטה שנפלה באשקלון

זיו נעים, בעלי הרכב, אמר ל"ישראל היום": "כל האוטו התפרק. לא נשאר כלום. בזמן האזעקה היינו בממ"ד, כי אסור לנו לקחת סיכונים. המצב לא נעים. קצת קשה, אבל אנחנו מחזקים את צה"ל שימשיכו, אני איתם תמיד".

תיעוד של הנפילה באשקלון // צילום: מני ראובן ושניר פרץ

18:13: הרמטכ"ל כוכבי הגיע היום לתאי התקיפה במרכז האש בפיקוד הדרום, ואמר: "המטרה שלנו היא אחת - למנוע כל פיגוע, ושתיים - לפגוע באופן אנוש בג'יהאד האסלאמי". במהלך ביקורו, שוחח עם מפקדי ואנשי מרכז האש שמובילים את התקיפות, וביצע איתם הערכת מצב להמשך הפעילות ההתקפית ברצועה.

כוכבי בפיקוד הדרום: "לא נאפשר לאף ארגון באף זירה לפגוע בריבונות של מדינת ישראל" // צילום: דובר צה"ל

18:05: מטח כבד: צבע אדום בדרום תל אביב, יפו, אזור, בת ים, חולון, מקווה ישראל, גבים, מכללת ספיר, מערב ראשון לציון, מקווה ישראל, גן שורק, בית חנן, בית עובד ואשדוד. אין דיווח על נפגעים בנפש. 

18:02: דיווח - מתחילת המבצע בוצעו יותר מ-350 שיגורים, ושיעור היירוטים של כיפת ברזל עומד על 95 אחוזים. מטח בלתי פוסק: צבע אדום בזיקים, אזור התעשייה הדרומי של אשקלון וקיבוץ כרמיה. 

17:11: מקורות של רשת "קודס" הפלשתינית מסרו כי הג'יהאד האסלאמי דחה באופן מוחלט את הדיבור על רגיעה עם ישראל, לאור ההסלמה האחרונה. לפי הדיווח, הארגון דרש מהמצרים הבהרות לגבי חיסול ג'עברי, לאחר שיחה עם המודיעין המצרי שבה נמסר שיש פתרון למתיחות עם ישראל.

לפי המקורות, הג'יהאד האסלאמי הודיע למצרים שישראל היא זו שיזמה את התוקפנות ונושאת באחריות, ואי אפשר לדבר בשלב זה על רגיעה.

צה"ל תוקף בבורג' פלשתין שבעזה, צילום: על פי סעיף 27א'

16:56: דובר הג'יהאד האסלאמי ביו"ש, טארק עז א-דין, מסר לאתר "א-רסאלה", המזוהה עם חמאס: "פלגי ההתנגדות מסכימים על אופי התגובה. הם בתיאום ברמות הגבוהות ביותר. החמ"ל המשותף פועל תמיד - והאויב וסוכניו מנסים לתחוב את הרעל בדבש. זה לא מטעה את בני עמנו.

"יש להתעלם ממה שמשדרת התקשורת הציונית. המגעים לא עצרו כדי לדון בהפסקת התוקפנות. העדיפות של כולנו היא להרתיע את האויב ולגרום לו לשלם על הפשע שלו".

16:51: שר הביטחון בני גנץ ביקר בסוללת כיפת ברזל, ואמר: "הנהגת הג'יהאד האסלאמי, שיושבת בבתי המלון בטהרן, בסוריה ובלבנון, מנותקת מאנשיה. משמרות המהפכה לא ישלמו את המשכורות של תושבי עזה". השר הודה ללוחמות ולוחמי מערך ההגנה האווירית על תרומתם המבצעית לשמירה על העורף - בשגרה, ובמיוחד בימים אלה. 

שר הביטחון גנץ בביקור בסוללת כיפת ברזל: "סיכלנו ונמשיך לסכל טרוריסטים רבים" // צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון

16:23: רה"מ יאיר לפיד שוחח עם ראשי רשויות בדרום ועדכן אותם בהתקדמות המבצע. ראשי הרשויות הביעו תמיכה במטרות המבצע, ואמרו כי יש רוח גבית מהתושבים להמשך קיומו עד להשבת הביטחון לאזור. רה"מ עדכן כי בהמשך היום יתכנס פורום המנכ"לים, במטרה למפות, לסנכרן ולייעל את המענה לתושבים ככל הניתן.

16:21: למרכז הרפואי ברזילי הובאו מתחילת המבצע 20 נפגעים, מתוכם חמישה נפגעי חרדה ו-15 נפגעי גוף עם חבלות קלות כתוצאה מריצה לממ"ד בזמן האזעקה.

15:50: משרד הבריאות הפלשתיני מדווח עד כה על 15 הרוגים פלשתינים בתקיפות, ביניהם ילדה בת 5, צעירה בת 23 ואישה מבוגרת. כמו כן, דווח על יותר מ-120 פצועים. 

15:42: בנוגע לניסיונות התיווך המצריים בין ישראל לג'יהאד האסלאמי אמר גורם מדיני ששוחח עם "ישראל היום": "מצרים משחקת תפקיד מרכזי ומוערך בניסיון לייצר רגיעה, עוד לפני תחילת המבצע. עם זאת, ישראל נערכת למבצע של כמה ימים". ההערכה היא כי בירושלים מבקשים להנחית על הג'יהאד האסלאמי מכה משמעותית יותר, בטרם יראו נכונות להפסקת אש. 

עוד הוסיף הגורם: "נכון לעכשיו, המבצע בעזה לא תופס מקום גבוה בסדר היום הבינלאומי. ההתבטאות העיקרית יצאה מהבית הלבן, שהבהיר כי לישראל יש זכות להגן על עצמה".

15:37: דובר צה"ל: מסוקי קרב וכלי טיס תקפו לפני זמן קצר שני מחסני אמל"ח ימיים, שמוקמו בבתיהם של פעילים מהכוח הימי של הג'יהאד האסלאמי.

15:18: חשש מחדירת מחבלים בגוש עציון: תושבי היישוב אלעזר הונחו להישאר בבתים ולנעול חלונות ודלתות, לאחר דיווח על חשוד ערבי שנכנס ליישוב. כיתת הכוננות במקום מבצעת סריקות.

15:05: רה"מ לפיד הודיע כי יזמין מחר את יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, לעדכון ביטחוני, יחד עם מזכירו הצבאי. נתניהו הודיע שיגיע לפגישה.

כיפת ברזל בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

14:22: נפילת רקטה בבית בשדרות. אין נפגעים, יש נזק לבית. בעל הבית סיפר: "פתאום שמענו בום גדול. כשיצאנו החוצה ראינו מים מהתקרה, אך לא קרה כלום. הייתי עם אשתי והילדים. רצנו לממ"ד ובתוך שבע שניות שמענו את הבום. הילדים בחרדה, והנזק משמעותי".

זירת הנפילה בשדרות, צילום: חטיבת דוברות המשטרה

14:08: צה"ל מפעיל צוותי שריון וטנקים, יחד עם יחידות מיוחדות להשמדת עמדות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי. מהבוקר הושמדו שבע עמדות. 

14:03: מקורות ל"אל-ערבייה" הסעודית: מצרים מבקשת מישראל להפסיק את הפעולות הצבאיות לכמה שעות כדי להשיג "הודנא" (הפסקת אש), וכעת ממתינה לתגובה. 

13:45: באיראן מארחים את מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי.

יניב זוהר

13:07: רה"מ יאיר לפיד יכנס היום בערב, בשעה 22:30, את ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני) בקריה שבתל אביב.

12:50: מסוקי צה"ל תקפו עמדות של הג'יהאד האסלאמי בעזה. כוח מגלן השמיד עמדת תצפית.

12:26: כבאות והצלה מחוז דרום דיווחו על שריפה בשטח של מפעל נירלט שבעוטף עזה. לאחר סריקות במקום האירוע הסתיים ללא נפגעים.

12:19: צה"ל תקף באמצעות מסוקי קרב שלוש עמדות צבאיות של הג'יאהד האסלאמי.

דובר צה"ל

12:15: שני חיילי צה"ל נפצעו מרסיסים בעת שפינו נפל רקטה שנורה מעזה. השניים פונו לבית החולים סורוקה, ובית החולים עדכן כי מצבם קל.

דוברות סורוקה

12:07: רה"מ לפיד ערך התייעצות ביטחונית עם שר הביטחון גנץ. לפיד וגנץ דנו על התקדמות המבצע ועל המשך הפעילות המתוכננת. בהמשך היום יכנס לפיד הערכות מצב נוספות בקריה.

11:59: ראש עיריית מודיעין ויו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס: "וידאנו שכולם מגיעים לממ"דים. שמענו את כיפת ברזל - סביר להניח שהיו יירוטים באזור. התנועה ברחוב הייתה דלילה, גם יחסית לשבת".

כיפת ברזל בעוטף עזה, צילום: אי.אף.פי

11:52: מטח טילים לעבר מודיעין ויישובים באזור השפלה. דיווחים על יירוטים באזור המרכז. אין דיווחים על נפגעים.

11:03: דובר הג'יהאד האסלאמי, דאוד שיהאב: "יש תיאום בין הפלגים הפלשתיניים במערכה מול הכיבוש". מקור בארגון אמר לערוץ "אל-מיאדין" כי הג'יהאד מעוניין להפוך את המערכה ל"מלחמת התשה" שתשתק את העורף הישראלי. לדבריו, עד כה הג'יהאד האסלאמי לא השתמש בארסנל האיכותי שלו.

10:45: שר הביטחון גנץ קיים הבוקר הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל כוכבי ובכירים אחרים. גנץ הנחה על המשך המאמצים ההתקפיים מול הג'יהאד, תוך דגש על פעולות לסיכול הירי לעבר ישראל, במקביל להמשך מתן מענה לאזרחי ישראל בעורף.

10:30: ברשות האנרגיה בעזה הזהירו כי בשל הנסיבות הנוכחיות והיעדר אספקת הסולר והדלקים, תיעצר בצהריים פעילות תחנת ייצור החשמל ברצועה.

10:00: גל תקיפות חדש של צה"ל נגד מטרות של ארגון הטרור ברצועה.

תקיפה של צה"ל נגד מטרות הג'יהאד האסלאמי, צילום: דובר צה"ל

09:44: באשקלון נערכים להמשך הלחימה. לפני זמן קצר הסתיימה הערכת מצב שנערכה בחמ"ל העירוני בראשות ראש העיר, תומר גלאם. בהתאם להנחיות פיקוד העורף, חופי הרחצה והבריכה העירונית סגורים עד להודעה חדשה.

עיריית אשקלון מבקשת מהתושבים להשאיר את דלתות הבניינים פתוחות, על מנת לאפשר לעוברים ושבים כניסה למרחב מוגן בעת אזעקה. כמו כן, חשוב להימנע מריצה אל המרחב המוגן, על מנת לא להסתכן בפציעות.

חמ"ל עיריית אשקלון, צילום: דוברות עיריית אשקלון

09:37: "חופת האש" של אוגדת עזה פגעה לפני זמן קצר בחוליית פעילים של ארגון הטרור, שהייתה בדרכה לביצוע ירי מרגמות לעבר יישובי העוטף. 

09:26: הפלשתינים מדווחים על הרוג מתקיפת צה"ל בחאן יונס. בכך עולה מספר ההרוגים ברצועה ל-11.

09:13: בג'יהאד האסלאמי טוענים: "אין דיבורים על תיווך. ישראל הרסה את כל מאמצי התיווך".

08:55: זוהתה נפילה ליד רפת בקיבוץ במועצה האזורית אשכול. פצוע קל טופל במקום. לא נגרם נזק למבנה. זו נפילה ראשונה בתוך יישוב באשכול מאז תחילת המבצע. כל הרקטות ששוגרו עד כה יורטו על ידי כיפת ברזל, או שנפלו בשטחים פתוחים.

נפילת רקטה בסמוך לרפת במועצה האזורית אשכול, צילום: מוא"ז אשכול

08:44: מטח לעבר יישובי העוטף.

08:27: דובר צה"ל על מעצר המבוקשים ביו"ש: "נפעל בכל מקום ובכל זמן שיידרש. אין ולא יהיו ערי מקלט של מבוקשים. מי שיפעל נגדנו - יטופל. זו מערכה נגד הג'יהאד האסלאמי, ולא נגד תושבי יו"ש. מרקם החיים יישמר ככל הניתן".

07:50: חופי הים בראשון לציון אסורים לרחצה, לאור הערכת המצב הביטחוני. חופים נוספים האסורים לרחצה עד להודעה חדשה: חופי אשקלון, חופי אשדוד, חוף פלמחים, חוף זיקים וחוף ניצנים.

כיפת ברזל בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

07:20: דובר צה"ל הודיע כי ארגוני הטרור ירו מאז תחילת המבצע 160 רקטות, מהן 130 שחדרו לשטחה של ישראל. 60 רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל - 95 אחוזים מכלל הרקטות שהיוו סיכון.

לפי הודעת הצבא הושמדו חמישה מטולי רקטות, שש סדנאות לייצור אמל"ח, שלושה מחסני אמל"ח ושש עמדות תצפית של הארגון. דובר צה"ל הודיע כי צה"ל נערך לפעולה שתימשך כשבוע, למרות פניות למשא ומתן שהתקבלו. 

6:30: צה"ל עצר מבוקשים של הג'יהאד האסלאמי ביו"ש. פעילות הכוחות בשטח ממשיכה. 

05:55: כלי טיס של חיל האוויר תקף משגר רקטות נוסף של ארגון הטרור ברצועה. מעמדת שיגור זו נורו הלילה טילים לעבר ישראל.

05:00: מזכיר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, שוחח הלילה עם שר הביטחון גנץ. בהודעת משרד ההגנה האמריקני נאמר כי אוסטין קיבל מגנץ עדכון לגבי תקיפות צה"ל ברצועה, ובנוגע לצעדים שנוקטת ישראל כדי להגן על אזרחיה.

דובר צה"ל

אוסטין אמר לגנץ שלישראל יש זכות להגן על עצמה, והדגיש את "מחויבותה התמידית של ארה"ב לביטחון ישראל". עם זאת, הוא הפציר בשר הביטחון הישראלי לנקוט צעדים להרגעת המצב, הביע את דאגתו לגבי הדיווחים על אזרחים שנהרגו בתקיפות צה"ל בעזה וקרא לחקירה בנושא.

03:30: בג'יהאד האסלאמי טוענים כי לא מתקיימים מגעים מול ישראל: "ישראל מנסה לקדם רגיעה, אך מזכ"ל הארגון נח'אלה היה ברור בדבריו כשאמר שאין דיבור על תיווכים או מגעים. אנו מזהירים מפני היגררות לשמועות שהאויב מפיץ. מי שהחל בתוקפנות צריך לשאת בתוצאותיה".

02:20: 55 רקטות ששוגרו מעזה יורטו, צה"ל תקף 26 מטרות ברצועה. 

01:45: רשת "אל-מיאדין" מדווחת: ראש הלשכה המדינית בחמאס, אסמאעיל הנייה, אמר בשיחה עם המודיעין המצרי ש"יש להפסיק את התקיפה הישראלית ברצועת עזה".

00:42: מתחילת המבצע פונו ארבעה פצועים לקבלת טיפול רפואי. בת 33 עם חבלה באגן, בן 28 עם חבלה בכתפיים ונפגע חרדה פונו לברזילי, ובת 67 עם חבלה בכתף פונתה לאסותא אשדוד. 

00:00: חיל האוויר תקף משגרי רקטות ברצועת עזה. 

לפיד: "אפס סובלנות"

ראש הממשלה יאיר לפיד נאם אמש ואמר: "ישראל לא תעמוד מנגד כשמנסים לפגוע בתושביה. המדיניות היא אפס סובלנות. ארגוני טרור לא יקבעו את סדר היום בעוטף. אני מברך את שב"כ ואת המוסד על הביצוע המדויק. פגיעה באזרחים תיענה ביד קשה. ישראל ערוכה ולא חוששת. אני סומך על הציבור הישראלי, ואני בטוח שייתן גב למערכת הביטחון. עם ישראל חזק, ומבין את חשיבות ההרתעה".

ראש הממשלה יאיר לפיד, צילום: משרד ראש הממשלה

גם שר הביטחון בני גנץ נשא נאום, מייד לאחר המטח הראשון: "אף אחד לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה בבתיהם", אמר. "יצאנו היום באופן יזום למבצע 'עלות השחר' מול הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, כדי לנטרל את האיום על יישובי העוטף ואזרחיו. במכת פתיחה עוצמתית, ביצע חיל האוויר עשרות תקיפות לסיכול בכירים בג'יהאד האסלאמי ופעילי טרור שאיימו על יישובי הדרום.

"המדיניות שלנו ברורה: מי שיאיים - לא יתקיים. זה נכון לגבי יורשו של בהא אבו אלעטא, תייסיר ג'עברי, וזה נכון לגבי כל מחבל בן מוות שיבקש לפגוע באזרחי ישראל.

שר הביטחון בני גנץ, צילום: אלעד מלכה

"כרמטכ"ל לשעבר וכשר ביטחון, אני מבין היטב את האחריות הלאומית שיש לנו המנהיגים - ביחד עם ראש הממשלה והשרים - ואנחנו נעמוד בה. אני יודע גם שיש לנו את הגיבוי המלא מהאזרחים.

"כוחות הביטחון והחירום יודעים את העבודה. ואתם, אזרחי ישראל - תנו לנו את הגב ואת החוסן לבצע אותה. הישמעו להוראות פיקוד העורף, נהגו בערבות הדדית. יחד נגיע ליעדים שלנו, נביא שקט ונגבה מחיר כבד ממי שביקש לשבש את שגרת חיינו".

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, דנה בן שמעון, איליה יגורוב, תמיר מורג, שחר קליימן, ירון דורון, רונית זילברשטיין, היאלי יעקבי-הנדלסמן ויהודה שלזינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר