לאחר הפרת הפסקת האש: מתיחות בעוטף וברחבי הארץ

בשעה 23:30 החלה הפסקת האש בין הצדדים • אולם, כמה דקות לאחר מכן נשמעו אזעקות בעוטף וההגבלות נותרו בתוקף • במהלך הערב צה"ל תקף משגר רקטות של הג'יהאד, עמדת שיגור נ"ט, מפקדות ומתחמי אימונים

יירוטים מעל אשקלון, צילום: אי.אף

מבצע "עלות השחר": הפסקת האש עם הג'יהאד האסלאמי החלה הלילה (בין ראשון לשני) בשעה 23:30. אולם, זמן קצר לאחר הפסקת האש אזעקות נשמעו בעוטף עזה ודובר צה"ל דיווח כי ההגבלות נותרו בתוקף.

המבוכה של הפלשתינים: תיעוד ירי כושל בעזה // צילום: דובר צה"ל

יש לציין כי מבחינת ראש הממשלה לפיד מדובר בטבילת אש מוצלחת, שמסתיימת בתחושה של הישג ישראלי, זאת בניגוד לתחושת ההחמצה שאפיינה מבצעים קודמים.

עם זאת, יש לזכור כי הפעם התמודדה ישראל רק מול הג'יהאד האסלאמי - ארגון קטן בעל יכולות מוגבלות הרבה יותר מאלה של חמאס. סבב נוסף שיכלול גם מעורבות של חמאס צפוי להיראות שונה מאוד.

היום השלישי למבצע עלות השחר: שיגורים בשדרות // צילום: יניב זוהר

עדכונים שוטפים - דקה אחר דקה

06:45: מתקיימת הערכת מצב וחזרה מדורגת לשגרה בעורף.

00:36: דובר צה"ל מדווח כי ההגבלות לעורף נותרו בתוקף ויש להמשיך ולפעול לפיהם. ההגבלות לציבור יבחנו שוב בהערכת המצב שתתקיים בשעות הבוקר.

23:59: זוהתה נפילה בתוך מדרכה ביישוב במועצה אזורית אשכול. אין נפגעים.

23:51: אזעקות נשמעו בעוטף עזה.

23:40: הפרה של הפסקת האש: אזעקות נשמעו בעוטף עזה.

23:39: מזכ"ל הארגון נח'אלה: "הכיבוש ניסה לדחות את דרישתנו לשחרר את השייח' סעדי, אך נכנע לתנאים שלנו באמצעות ערובות מצריות ברורות בעל פה ובכתב שמצרים תפעל לשחרורו. הקצבנו לכך שבוע, אך הצד המצרי ביקש לא לקבוע מועד ואנחנו הסכמנו לזה. לגבי עוואוודה, הוא ישוחרר מחר לבית החולים ומשם לביתו".

23:29: אזעקת צבע אדום בעוטף עזה. 

23:28: מזכ"ל הג'יהאד: "אם ישראל לא תעמוד במחויבות לשחרר את סעדי ועוואוודה, נחדש את הלחימה".

23:23: צבע אדום בעוטף עזה.

23:22: צה"ל תקף הלילה משגר רקטות של הג'יהאד, מחנות צבאיים, מפקדות ומתחמי אימונים של הארגון; במהלך היום הותקפו אתר לייצור רקטות ועמדת שיגור נ"ט של הארגון.

רגע לפני הפסקת האש: צה"ל הגיב לירי לדרום באמצעות תקיפת משגר של הג'יהאד // קרדיט: דובר צה"ל

23:20: צבע אדום בעוטף עזה. 

23:19: נח'אלה: ההתנגדות בעזה רשמה הישג היסטורי בעימות מול הישות הציונית, ובעיקר הגיהאד האסלאמי והזרוע הצבאית שלה. ההתנגדות שמה לה למטרה את "אחדות הזירות".

23:18: צה"ל תוקף ברצועה. 

23:16: בפעם הראשונה מתחילת סבב הלחימה בעזה ולקראת כניסת הפסקת האש לתוקפה, מדבר מנהיג הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'אלה, לכלי התקשורת מטהראן. נח'אלה ברך את בני עם הפלשתיני על עמידתם בלחימה מול ישראל, וכן את מפקדי השטח של הארגון שחיסלה ישראל

23:15: אזעקות נשמעו בבאר שבע. 

23:03: צבע אדום בעוטף עזה.

23:02: נסראללה בנאומו הערב: "תל אביב הייתה ברורה היום שהיא רוצה לעצור את המלחמה מפני שהיא כבר לא סבלה את הרקטות. ההתנגדות בפלשתין כמו בלבנון, מסוגלת להגן על עמה והוכיחה משוואות הגנה והרתעה, וכפה את תנאיו על האויב".

23:00: צבע אדום בעוטף עזה.

22:59: ראש מערך ההסברה הלאומי מאשר כי הפסקת אש תיכנס לתוקף הלילה ב-23:30. "מדינת ישראל מודה למצרים על מאמציה. אם הפסקת האש תופר, מדינת ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב בעוצמה. לא נאפשר לאף גורם להפר את שגרת חייהם של תושבי מדינת ישראל".

22:55: חצי שעה לכניסת הפסקת האש לתוקף - אזעקות ברחבי עוטף עזה.

22:32: צבע אדום בעוטף עזה.

22:25: צבע אדום בעוטף עזה.

22:23: בכיר מצרי מאשר את נוסח הפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי.

22:10: צבע אדום בעוטף עזה.

תיעוד: הג'יהאד האסלאמי משגר נ"ט

21:50: בהודעה על הפסקת האש נכתב כי "במסגרת המאמץ של מצרים לסיים את מצב המתיחות ברצועת עזה, מצרים ניהלה מגעים עם כל הגורמים כדי להביא להכלת ההסלמה הנוכחית. מצרים קוראת להפסקת אש באופן כולל והדדי (החל מ-23:30). מצרים תנהל מאמצים והיא מחויבת לפעול לשחרור העציר המנהלי עוואוודה והעברתו לטיפול, וכך גם לפעול לשחרור האסיר בסאם סעדי בזמן מוקדם ככל האפשר".

21:34: תושב שדרות על הפסקת האש המתקרבת: "היה קצר, וכמובן שהשגרה מבורכת, ולחזור לסדר היום הרגיל זה תמיד כיף. מצד שני, אנחנו רוצים לשים לזה סוף".

21:32: בכיר בג'יהאד האסלאמי: "נכבד את הפסקת האש כשתוכרז על ידי המתווך המצרי. הוכחנו בסבב הזה שאי אפשר לבודד את הגדה המערבית מרצועת עזה בסכסוך שלה".

21:20: על פי דיווחים מאלג'זירה: הפסקת האש תיכנס לתוקפה ב-23:30. לפי נוסח ההסכם, מצרים תנהל מאמצים לשחרור האסיר בסאם סעדי והעציר המנהלי עוואוודה, שיועבר לטיפול.

21:15: הודעה שהתקבלה בקרב תושבי נחל עוז: "בשעות האחרונות הוכנסו  כל האנשים בעוטף למרחבים המוגנים. למרות ההודעה, זה לא כולל את נחל עוז. מי שנמצא ביישוב, מתבקש להישאר בתוך מרחב מוגן עד שנקבל הנחיה אחרת".  

21:08: צבע אדום בעוטף עזה.

21:07: ראש הממשלה יאיר לפיד יכנס ב-21:45 הערכת מצב מצומצמת, בקריה בתל-אביב. בדיון ישתתפו שר הביטחון, הרמטכ"ל, ר' השב"כ, ר' המוסד, ר' המל"ל, המזכיר הצבאי של רה"מ וגורמים נוספים.

למרות הדיווחים על הפסקת אש, גנץ בהערכת מצב: "מנחה להיערך להמשך הלחימה" // קרדיט: משרד הביטחון

21:06: גורם ישראלי מבהיר: "העימות עוד לא הסתיים". 

21:05: בכיר הג'יהאד האסלאמי מוחמד הינדי לרשת קודס: "לפני זמן קצר הושג נוסח להודעה מצרית להסכם רגיעה שכולל התחייבות מצרית לפעול לשחרור האסירים סעדי ועוואודה".

21:01: צבע אדום בעוטף עזה.

20:57: ברשת אל-מיאדן: מקור מוסר שהוסכם על רגיעה והודעה תימסר במהלך הערב.

20:55: פיקוד העורף לתושבי העוטף: ניתן לצאת מהמרחב המוגן, אך להישאר בקרבתו. 

כוחות ביטחון בעוטף עזה // צילום: יהודה פרץ,

20:54: דיווח ברשת אל-ערביה: הפסקת האש נדחתה למועד לא מוגדר.

20:28: צה"ל מפרסם תיעוד קודקוד קשר מתקיפת מח"ט דרום אתמול. בהקלטה נשמעים קולות שאומרים: "ראיתי בעצים ילדים מתרוצצים - תבטל את התקיפה". 

"תבטל את התקיפה, יש ילדים מתרוצצים": צה"ל מפרסם קולות קשר מחיסול מח"ט דרום // צילום: דובר צה"ל

20:19: כוחות המשטרה הפועלים כעת באשקלון איתרו זירה שבה פגיעת פריט רקטי בסמוך למפעל רב בריח. חובשים ופרמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי ומפנים לבי"ח ברזילי פלשתיני תושב חברון בן 32 במצב קל-בינוני, שנפגע מרסיסים בראש ובגפיים.

חובש איחוד הצלה שהעניק לו סיוע ראשוני, חנן קדוש, מסר: "לדברי העובדים במקום הוא נפצע כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטה במפעל. בעקבות הנפילה אף התפוצצו החלונות במבנה, ורסיסים מהרקטה פגעו בבטנו ובגפיו. בשלב זה מצבו מוגדר קל עד בינוני".

זירת האירוע, צילום: ללא קרדיט

20:07: צבע אדום בעוטף עזה.

20:05: צבע אדום באזור התעשייה הצפונית באשקלון. 

20:05: אחת הדרישות של הג'יהאד מהמצרים: ללחוץ על ישראל לעצור את החיסולים של אנשי הג'יהאד ברצועה.

19:57: מעיריית שדרות נמסר על נפילת רקטה בחצר בית בעיר. אין נפגעים בגוף, אך נגרם נזק.

19:50: מעיריית אשקלון נמסר כי בוצעו ארבעה מטחים לעבר העיר בשעה האחרונה, ללא נפילות בשטח העיר. עד כה מתחילת המבצע באשקלון: 112 רקטות ב-30 מטחים.

19:48: דוברות מד"א: בהמשך לאזעקות שנשמעות בדקות האחרונות, בשלב זה לא התקבלו קריאות על נפגעים כתוצאה מנפילת רקטות. צוותי מד"א מטפלים בפצועים קל שנחבלו בדרך למרחב המוגן וכמה נפגעי חרדה.

19:44: צבע אדום בעוטף עזה. 

19:42: חלקי רקטה פגעו בחצר מגורים באחד מיישובי המועצה, וישנו פצוע קל שקיבל סיוע רפואי במקום.

זירת האירוע, צילום: דוברות שדות נגב

19:41: אזעקות נשמעו ברחבי נתב"ג. 

אזעקות נשמעו ברחבי נתב"ג

19:40: מטח כבד לעבר גוש דן והשפלה.

תיעוד הירי לעבר תל אביב // 27 א'

19:39: פיקוד העורף: "תושבי העוטף - היכנסו למקלטים עד להודעה חדשה".

19:37: צבע אדום בעוטף עזה.

19:35: מטח כבד לעבר אשקלון ועוטף עזה. 

19:34: צה"ל תקף שני מוצבים צבאיים של ארגון הטרור גא"פ. מטוסי קרב תקפו שני מוצבים צבאיים של ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי הפלשתיני מוקדם יותר היום.

צה"ל תקף שני מוצבים צבאיים של ארגון הטרור גא"פ // דובר צה"ל

19:23: מטח לעבר אשקלון ויישובי העוטף.

19:17:  נתונים מתחילת המלחמה: 935 שיגורים, 775 לשטח ישראל וכ-300 יירוטים.

19:15: דיווחים פלשתיניים: 5 הרוגים בתקיפת צה"ל בצפון רצועת עזה. 

19:11: פצוע קל מרסיסים בחצר מגורי נתינים זרים במועצה האזורית שדות נגב.

19:07: מטח כבד לעבר עוטף עזה. 

19:06: בכיר הג'יהאד, מוחמד אלהינדי אמר כי "עדיין מוקדם לדבר על מועד מסוים להפסקת האש, למרות המגעים שמתקיימים עם המתווכים, בעיקר מצרים. לפני שקובעים שעה ספציפית להפסקת האש, ההודעה המצרית צריכה לכלול באופן ברור את דרישותינו".

19:05: צבע אדום בעוטף עזה.

מטח כבד לעבר הדרום, רקטות נפלו בים באשקלון

19:00: מטחים כבדים לעבר אשקלון ועוטף עזה.

18:50: צבע אדום בעוטף עזה.

18:46: בעקבות המטח הכבד לעבר ישראל, אלו הנחיות פיקוד העורף ביממה הקרובה. 

18:40: צבע אדום בעוטף עזה.

18:32: צבע אדום בעוטף עזה.

18:30: רשת אל-ערביה הסעודית: ישראל סירבה לשחרר עצורים של הג'יהאד האסלאמי. בכירים מצרים דרשו מחמאס ללחוץ על הג'יהאד לעצור את שיגור הרקטות. בכירים ישראלים ומפקדים בג'יהאד הוזמנו למצרים. משלחת ישראלית ביטחונית תדון בקהיר בתיק אסירי הג'יהאד.

18:20: ראש הממשלה לפיד לראשי הרשויות בעוטף עזה: "המטרות הושגו וכי אין טעם יותר להמשיך במבצע. כמו כן, ההמשך יכול לעשות יותר נזק מתועלת".

הרמטכ"ל בסיור באוגדת עזה // קרדיט: דובר צה"ל

18:17: צבע אדום באזור התעשייה הדרומי באשקלון.

18:15: צבע אדום בעוטף עזה.

18:11: צבע אדום בעוטף עזה.

18:10: בזרוע הצבאית של הגא"פ טוענים ש"מערך ההגנה האווירי" שלהם יירט כלי טיס ישראלי.

18:05: על פי הודעה רשמית של גדודי אל-קאסם, מחבל של חמאס נהרג בצפון רצועת עזה. על פי דיווחים פלשתיניים הפעיל ניסה לחלץ מישהו מהריסות של בית. קיר קרס עליו והוא מת.

עשן מיתמר לאחר פיצוץ בעזה, צילום: אי.פי

18:00: צבע אדום בעוטף עזה.

17:56: צבע אדום בעוטף עזה.

17:52: בכיר בג'יהאד לסוכנות הידיעות הטורקית: "צריך עוד זמן כדי להגיע להסכם רגיעה".

17:50: צבע אדום בעוטף עזה.

17:41: אנוואר טהא, חבר הלשכה המדינית בג'יהאד האסלאמי, לאל-ג'זירה: "עד כה לא הושג הסכם סופי. התנאים שלנו כוללים את שחרורו דל בסאם סעדי. אנחנו מתעקשים על הפסקת החיסולים והתוקפנות, ופתרון תיק האסירים. אנחנו פתוחים להסכם כל עוד יתבצעו דרישותינו ויוסר המצור על עזה".

17:39: הערוץ המצרי "אקסטרה ניוז": מקורות בכירים אומרים שמאמצי התיווך קרובים להשגת הפסקת אש בין הצדדים ברצועת עזה.

17:35: צה"ל תקף והשמיד 11 עמדות שיגור רקטות של ארגון הטרור גא"פ. כמו כן, במהלך הלילה צה"ל תקף תשעה בורות שיגור רקטות של ארגון הטרור גא"פ ברצועת עזה.

תיעוד: צה״ל תקף והשמיד 11 עמדות שיגור של הג׳יהאד

17:25: שלוש נפילות של פצצות מרגמה זוהו במעבר ארז של רשות המעברים במשרד הביטחון. לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לגג הטרמינל ורסיסים נפלו לתוך אולם הכניסה מרצועת עזה, שדרכו עוברים בשגרה אלפי פועלים פלסטינים לעבודה בישראל. מעבר ארז סגור לאור המבצע ובכך נמנעה פגיעה רחבה יותר.

3 נפילות של פצצות מרגמה זוהו במעבר ארז // משרד הביטחון

17:16: למרכז הרפואי ברזילי הובאו עד כה 46 נפגעים. 18 נפגעי חרדה ו-28 נפגעי גוף עם חבלות קלות כתוצאה מריצה לממ"ד בזמן האזעקה.

17:00: מטח כבד לעבר יישובי עוטף עזה ואשקלון. 

16:55: צבע אדום בשדרות ובעוטף עזה.

16:50: לפיד, גנץ, כוכבי וטולדנו קיימו הערכת מצב במרכז האש בפיקוד הדרום.

לפיד, גנץ, כוכבי וטולדנו בהערכת מצב במרכז האש בפיקוד הדרום // צילום: אלעד מלכה

16:45: צבע אדום בעוטף עזה.

16:40: טארק סלמי, דובר הג'יהאד, לרדיו קול אל-אקצא של חמאס: "מושקעים מאמצים ברמות הגבוהות ביותר סביב הפסקת אש בעזה". הוא טען כי "המגעים קיימים, אך עדיין אין הסכם וכי ההתנגדות עדיין ממשיכה".

זירת הנפילה בשדה ניצן // צילום: יניב זוהר

16:30: מטח כבד לעבר עוטף עזה. פגיעה בחצר הבית בשדה ניצן - נזק כבד לרכוש. 

זירת הנפילה בשדה ניצן // קרדיט: יניב זוהר

16:20: מביה"ח סורוקה נמסר: "בעקבות השיגורים לעבר העיר באר שבע, פונו בשעה האחרונה למלר״ד סורוקה 5 נפגעים: שניים על רקע חרדה ושלושה נוספים עם פציעות קלות בעת ריצה למרחבים מוגנים. עוברים טיפול והערכה במלר״ד".

16:01: רשת אל־ג'זירה מדווחת כי מצרים תבקש באופן רשמי בשעה 17:00 אחר הצהריים להפסקת אש החל מהשעה 20:00.

מתווכים להפסקת אש. נשיא מצרים, עבדולפתח א-סיסי // צילום : אי.פי.איי, צילום: אי.פי.אי

15:59: במועצה האזורית אשכול מדווחים כי לאחר המטח האחרון לאזור נספרה נפילה אחת ליד בית, נזק נגרם לרכוש. כמו כן, עקב פגיעה בקו חשמל בדרום המועצה ישנה הפסקת חשמל במספר ישובים. נפל של מיירט כיפת ברזל נפל באחד הישובים ונזק קל נגרם לבתים. בכל המקרים, אין נפגעים בגוף.

15:55: חבלני המשטרה פינו שרידי רקטה ביבנה. הם מבודדים את הזירה - ומטפלים בפריט האמל"ח במטרה להעבירו בבטחה מהמקום. במשטרה קוראים לציבור להתרחק מהמקום ולא לגעת בשרידים.

נפל רסיס של טיל על כביש בשטח העיר יבנה // עיריית יבנה

15:48: הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי קיבלה אחריות על המטח האחרון שנורה אל ישראל. "כתגובה ראשונית על פשע חיסולו של המפקד הבכיר ח'אלד מנסור ואחינו השהידים, מרחבים רחבים מתל אביב וערי המרכז ועד עוטף עזה היו תחת אש", נמסר.

15:45: ממד"א נמסר כי לא התקבלו קריאות על נפגעים כתוצאה מנפילות טילים או מרסיסים באזעקות שנשמעו בדקות האחרונות. צוותי מד"א מטפלים בארבעה נפגעים קל שנחבלו בדרך למרחב המוגן ובמספר נפגעי חרדה, בבאר שבע, בנתיבות, בנס ציונה, ביבנה ובראשל"צ.

15:39: שלוש נפילות שונות בכמה אזורים: בכפר במימון ובשדות נגב - נפילה בחצרות בתים. ייתכן שמדובר ברסיסים. הפרטים בבדיקה. זוהתה פגיעה גם באזור התעשייה בנתיבות - ללא נפגעים. יעל, תושבת שפיר, אמרה ל"ישראל היום": "היו הדי פיצוצים חזקים מאוד, קירות הבית רעדו".

תיעוד נפילת הרקטה בכפר מימון

15:20: מטח כבד לעבר הדרום והשפלה, לראשונה אזעקה בבאר שבע.

15:04: מקורות פלשתיניים מסרו לרשת אל-ערביה הסעודית, שקהיר העלתה הצעה להפסקת אש בעזה החל ממחר בשבע בערב (שני). אולם על פי סוכנות הידיעות רוייטרס הפסקת האש מתוכננת כבר להערב (ראשון). לפי המקורות, מצרים מנהלת מגעים עם הצד הישראלי והצד הפלשתיני כדי להביא להפסקת אש. עוד ציינו כי קהיר מנהלת עכשיו מו"מ להודנה הומניטארית ברצועת עזה. מקור ביטחוני מצרי מסר שמאמצי התיווך שמנהלת מצרים נמשכים מאז יום שישי והם מקווים להגיע להסכם כדי להשיב את השקט מוקדם ככל האפשר. מקור אחר אמר, שמצרים מאיצה את המגעים מול שני הצדדים להפסקת ההסלמה וביקשה מכל הצדדים לשמור על איפוק.

14:11: ירי רקטות לכיוון נחל עוז בעוטף עזה.

13:53: אחד מדוברי הג'יהאד אמר מוקדם יותר בריאיון לערוץ "אלרד" כי "התיווך לא הופסק. הוא נמשך מול כל הצדדים, אך לא הגענו עד הרגע הזה להבנות, ואנו ממשיכים בתגובתנו נגד פשעי האויב". במקביל אמר מקור פלשתיני לרשת אלג'זירה כי המגעים של המתווכים בעניין הודנא הומניטרית בעזה לא הובילו לתוצאות.

מחבל של ארגון הטרור "הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני" // צילום: AFP, צילום: אי.אף.פי

13:47: צבע אדום בעוטף עזה

13:31:  מטח טילים נוסף לעבר אשקלון, ללא נפילות. מעיריית אשקלון נמסר כי עד כה שוגרו לאשקלון 78 רקטות ב־23 מטחים.

13:03: צה"ל תוקף ברצועת עזה משגרים לירי רקטות.

12:52: צבע אדום בעוטף עזה.

12:40: שר הביטחון בני גנץ אישר בתיאום עם ראש הממשלה יאיר לפיד, קריאה לשירות מילואים ב"צו 8". צווים אלה יחליפו את צווי הקריאה המיוחדים שאושרו לצורך שירות במבצע "עלות השחר".
ההכרזה תקל על חיילות וחיילי המילואים לממש את זכויותיהם במקומות העבודה ובמסגרת לימודים אקדמיים. צווי הגיוס הינם בתוקף למשך 7 ימים.

12:26: ירי רקטות לעבר יישובי העוטף.

12:06: ירי רקטות לעבר אשקלון.

שיגורים מרצועת עזה, צילום: מג'די פתחי/TPS

11:20: מטח רקטות לעבר אשקלון. כמה רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל. לא דווח על נפגעים.

11:11: מטח נוסף לעבר יישובי עוטף עזה.

11:03: ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש לפגישת עדכון בנושאים הביטחוניים עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בלשכת ראש הממשלה. נתניהו אמר אחרי העדכון: "שמעתי את הדברים בקשב רב, ונתתי מניסיוני כמה עצות, שאני חושב שיועילו לעם ישראל".

פגישת לפיד - נתניהו, צילום: חיים צח, לע"מ

10:52: צבע אדום בעוטף עזה.

10:42: אותרו שתי זירות נוספות של נפילת רקטות בתוך קיבוץ נירים במועצה האזורית אשכול: אחת ליד השער האחורי ואחת ליד מגורי העובדים הזרים. ללא נפגעים.

דוברות אשכול, ידידיה הרוש TPS

10:30: דובר צה"ל לתקשורת הבינלאומית ריצ'רד הכט, אמר בתדרוך לכתבים זרים: "שקט ייענה בשקט".

10:12: שיגור נוסף לעבר עוטף עזה.

שיגור רקטות מרצועת עזה

09:48: ירי פלשתיני כושל נוסף בג׳בליה, ככל הנראה יש הרוגה ופצועים ופלשתינים כתוצאה מהשיגור הכושל. למרות טענות הפלשתינים על תקיפת צה"ל, בצה"ל מבהירים שלא התבצעה תקיפה באזור. עד כה 160 פלשתיניות נחתו בשטחי הרצועה.

זירת הפגיעה של השיגור הכושל בג'בליה,

09:34: משרד הבריאות בעזה מעדכן את מספרי ההרוגים מתחילת המבצע: 29 הרוגים, ביניהם 6 ילדים, ו־253 פצועים.

המבוכה של הפלשתינים: תיעוד ירי כושל בעזה // צילום: דובר צה"ל, רשתות ערביות

09:25: מטח נוסף לעבר יישובי אשכול. יש פגיעה ישירה בבית בישוב יתד. הפגיעה הייתה בקיר חיצוני של הבית. אין נפגעים בגוף, תושבי הבית שהו בתוך הממ״ד. נזק קל נגרם למבנה.

פגיעת רקטה בבית במושב יתד, צילום: ביטחון אשכול

09:09: אותרה זירת נפילה של רקטה נוספת בשדרות, בגינת בית, ללא נפגעים.

רקטה שנפלה בגינה בשדרות, צילום: עיריית שדרות

09:05: מטח כבר לעבר יישובי העוטף וכן לעבר אזור בית שמש ולכיש. הג'האד האסלאמי נטל אחריות על הירי "לכיוון ירושלים", שכאמור - הגיע עד דרומית לבית שמש וככל הנראה יורטה.

09:03: ראש הממשלה יאיר לפיד אמר על התקיפה בעזה כי "מדובר במאמץ מבצעי ומודעיני, והישג יוצא דופן. אני רוצה להביע הערכה לשר הבטחון בני גנץ, לרמטכ"ל, לראש השב"כ ולאלפי האנשים שתחת פיקודם.
צה"ל ממשיך לתקוף מטרות ופעילי טרור, לסכל חוליות שיגור. אנחנו פועלים בצורה ממוקדת ואחראית על מנת לצמצם למינימום פגיעה בבלתי מעורבים. המבצע ימשך ככל שיידרש".

09:01: מטח נוסף לעבר יישובי העוטף.

08:48: עיריית שדרות: במטחים בשעה האחרונה לעבר עוטף עזה נורו למעלה מעשר רקטות. רקטה אחת נפלה בשער של מפעל באזור תעשייה ושאר הרקטות יורטו. אין נפגעים בגוף.

הרקטה שנפלה ליד המפעל בשדרות, צילום: עיריית שדרות

08:30: יותר מאלף יהודים בעשרות קבוצות כבר עלו להר הבית לרגל תשעה באב.

08:20: מערכת כיפת ברזל יירטה 2 רקטות מעל להרי יהודה, בסמוך לירושלים. אין נפגעים או נזק.

8:15: צבע אדום בסמוך לירושלים. אזעקות נשמעו במעלה חמישה ובהר אדר.

7:28: כוחות הביטחון עצרו כ-20 פעילי טרור בג'יהאד האסלאמי.

7:27: בעקבות זיהוי מאמצים של הג'יהאד האסלאמי לחפירת מנהרת טרור התקפית, מטוסי קרב תקפו הלילה מנהרת טרור השייכת לארגון הטרור. 

7:16: הותר לפרסום: ח'אלד מנסור ושני בכירים נוספים בג'יהאד האסלאמי סוכלו הלילה ברפיח.

04:10: מקורות פלשתיינים דיווחו כי גופותו של בכיר הג'יהאד האסלאמי, חאלד מנסור, הוצאה מתוך הריסות ביתו ברפיח. 

03:14: גולשים ברשתות החברתיות הפלשתיניות דיווחו על פעיל בג'יהאד האסלאמי שנהרג בחילופי אש עם כוחות צה"ל. לדיווחים לא נתקבלו אימותים רשמיים.

02:30: משרד הבריאות בעזה דיווח עד כה על 31 הרוגים ועוד 230 פצועים בתקיפות חיל האוויר בשטחי רצועת עזה.

1:17: איחוד האמירויות הדגישה את הצורך להשיב את השקט לרצועת עזה, לצמצם את ההסלמה ולשמור על חיי אזרחים. במשרד החוץ האמירותי אמרו כי הם מביעים דאגה עמוקה לנוכח ההסלמה הנוכחית, וקוראים לאיפוק מרבי כדי למנוע היגררות לרמות חדשות של אלימות ואי יציבות. עוד נאמר כי איחוד האמירויות תבקש יחד עם צרפת, סין ואירלנד לערוך ישיבה סגורה של מועצת הביטחון של האו"ם ביום שני כדי לדון בהתפתחויות.

1:00: מנהיג ארגון הטרור חמאס, אסמאעיל הנייה, ניהל מגעים עם מצרים, קטאר והאו"ם בעניין עלייתם של יהודים להר הבית בתשעה באב. הנייה הדגיש כי "צריך לעצור את הפלישה לאל-אקצא" כדי שהמצב לא ידרדר שאף אחד לא ישלוט בו, במיוחד לאור המשך "התוקפנות בעזה".

00:50: דיווח פלשתיני: צה"ל עצר את בכיר הג'יהאד האסלאמי בשומרון, השיח' נאסר עמור בביתו בג'נין. לא נתקבל אישור רשמי לכך מהצבא. 

00:10: ראש אגף המבצעים, אלוף עודד בסיוק, אמר לתקשורת כי כל הצמרת של הג'יהאד ברצועת עזה חוסלה. בתקיפת צה"ל אתמול ברפיח נהרג זיאד אלמודלל, בנו של בכיר הג'יהאד האסלאמי אחמד (אבו טארק) אלמודלל. בזרוע הצבאית של הג'יהאד הודיעו כי הם מבכים את מותו של זיאד.

ראש אגף המבצעים: "כל צמרת הג'יהאד חוסלה"

חמישה ילדים נהרגו בג'בליה

אתמול (שבת) לקראת השעה 22:00 בערב דווח בעזה על חמישה ילדים פלשתינים שנהרגו בתקיפת צה"ל בג'בליה. ברצועת עזה תיארו את האירוע כטבח, ופרסמו ברשתות החברתיות את תמונות הילדים שנהרגו. אך מנגד, ברשתות הישראליות פורסמו סרטונים המתעדים את האירוע, ומוכיחים מעבר לכל ספק שלא צה"ל הוא האחראי למות הילדים. מצה"ל נמסר: "לא תקפנו בג'בליה באותו זמן, הילדים נפגעו כנראה מירי כושל של הפלשתינים".

יידחו הפריימריז בליכוד? 

בעקבות המצב הביטחוני, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שוקל כיצד לפעול בסוגיית הפריימריז, שאמורים להתקיים ביום רביעי הקרוב. נתניהו אמר לאנשיו כי הוא מעוניין להמתין ליום שני בבוקר - אז יראה מה המצב הביטחוני. בתוך כך, ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע כי יזמין מחר את נתניהו לעדכון ביטחוני, יחד עם מזכירו הצבאי. נתניהו הודיע שיגיע לפגישה. 

ירי לעבר גוש דן

בסביבות השעה 18:00 אתמול נשמעו אזעקות צבע אדום באזור גוש דן, כולל בדרום תל אביב וביפו. לא היו נפגעים, ודווח על רקטות שנפלו לים בחופי תל אביב. כמו כן, דווח על אזעקות במודיעין ובאזור השפלה. לאור המצב הביטחוני, חופי הים בראשון לציון אסורים לרחצה עד להודעה חדשה, כמו החופים באשקלון, אשדוד, פלמחים, זיקים וחוף ניצנים. 

השתתפו בהכנת הידיעה: לילך שובל, דנה בן שמעון, שחר קליימן, איליה יגורוב, יהודה שלזינגר, אריאל כהנא,  נטע בר ותמיר מורג

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר