טלטלה במשטרת ישראל: כשנה לאחר אסון מירון, מפקד מחוז צפון שמעון לביא פורש

לביא פנה למפכ"ל המשטרה שבתאי וביקש לפרוש • בצמרת המשטרה קיבלו את הודעתו בתמימות דעים • תחת פיקודו קרה אסון מירון • קצין במחוז: "היה מאוד מקצועי שעשה כאן שינוי משמעותי. עצוב לי שהוא בחר לעזוב"

ניצב שמעון לביא. התפטר, צילום: יהודה פרץ

מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא הודיע הערב (שני) למפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי על כוונתו לפרוש בתקופה הקרובה.

"בשנת 1991, מיד לאחר שהשתחררתי משירות בצה"ל, התגייסתי למשטרת ישראל. במשך למעלה מ-30 שנות שירות, מילאתי תפקידים מגוונים בליבת העשייה המשטרתית, החל מתפקיד בלש במחוז תל אביב ועד תפקידי הנוכחי, מפקד המחוז הצפוני", כתב לביא במכתב למפכ"ל.

לביא התייחס לאסון בל"ג בעומר דאשתקד. "כמפקד המחוז הצפוני, פיקדתי על אירוע ל"ג בעומר בהר מירון בשנת תשפ"א, בו אירע האסון הכבד שגבה את חייהם של 45 אנשים. מיד לאחר האסון אמרתי כי אני - כמפקד האירוע - נושא באחריות. כוונתי הייתה והינה לאחריות של ממש, ללא חוכמות וללא התחכמויות. מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש, גם לא מאחורי השותפים לאחריות, מדובר בתחושה אישית - תחושת אחריות הנובעת מהתפקיד".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון, צילום: אורן בן חקון
"מיד לאחר האסון אמרתי כי אני - כמפקד האירוע - נושא באחריות". המחווה לאחר האסון (ארכיון), צילום: יהושע יוסף
אסון מירון (ארכיון), צילום: גיל אליהו - ג'יני
ערב אסון מירון, צילום: דוד כהן - ג'יני

לביא המשיך וטען: "הגעתי למסקנה שנוכח האתגרים הדחופים והמשמעותיים בפניהם ניצב המחוז לאחר האירוע - החזרת השוטרים והקצינים במחוז לעבודה במלוא הכוח, וחיזוק המחוז כדי להתמודד עם המשימות שעמדו על הפרק, כגון מאבק בפשיעה במגזר הערבי, אירועים מבצעיים שהתרחשו מיד לאחר האסון ועוד - ההחלטה הפיקודית והמנהיגותית הנכונה היא להמשיך ולהנהיג את המחוז, לפי שעה. בשנה החולפת המחוז הצפוני פעל בתחומים רבים, בדגש על המאבק בפשיעה במגזר הערבי ובניין הכוח לעתיד. המחוז הצפוני כיום חזק ומוכן להתמודד עם האתגרים שלפניו. לפני מספר שבועות פיקדתי על חגיגות ל"ג בעומר בהר מירון והשלמתי את התחקירים הקשורים באירוע זה. הפיקוד על אירוע זה היווה עבורי - ועבור המחוז הצפוני - מעין סגירת מעגל, מעין השלמה סמלית של המשימות שנטלתי על עצמי".

את המכתב סיכם כשכתב: "הגעתי למסקנה כי זו העת לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל. הקדשתי את כל חיי לשירות מדינת ישראל. יש לנו משטרה מצוינת ואני גאה להשתייך אליה. אני מחבק את השוטרים והשוטרות של משטרת ישראל, הפועלים במסירות נפש במשימות חשובות ובתנאים קשים. הם כמשפחה לי. לכן אני מבקש לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל".

בצמרת המשטרה קיבלו את ההודעה בתמימות דעים. שכן, מדובר בקצין וג'נטלמן שהוביל את המחוז הצפוני להישגים בתחום הפשיעה בכלל ובפשיעה הערבית בפרט.

עם זאת, בעקבות האסון במירון לביא הבין שלא יוכל בעתיד להתמודד על תפקיד המפכ"לות. גורמים במשטרה סבורים שלא מן הנמנע שלביא יהיה אחד מקציני המשטרה שיקבלו מכתבי אזהרה מוועדת מירון בעקבות הכשל המחוזי באסון מירון.

קצין במחוז הצפוני אמר ל"ישראל היום": "ההודעה תפסה אותי לא מוכן. לא ציפיתי שכזה דבר יקרה. אחרי האסון שמעון אמר שהוא נושא באחריות ותמך בבדיקה, אבל עברה כבר שנה, המחוז נמצא על הגל החיובי בטיפול בפשיעה בעיקר במגזר הערבי. מדובר במפקד מחוז מאוד מקצועי שעשה כאן שינוי משמעותי. עצוב לי שהוא בחר לעזוב".

שוטר נוסף הוסיף כי "מדובר בקצין מקצועי, אבל קצת נאיבי. חשבנו שוועדת החקירה של מירון תפיל עליו את האחריות. הוא לא נתן לנו במחוז להרגיש את מה שהולך לבוא. זה מאוד הפתיע אותנו. אבל אני יכול להבין שהוא חשש שהועדה תהפוך אותו לשיער לעזאזל. שיפילו על המחוז את האסון. צר לי שמפקד כזה עוזב. אבל שמעון הוא אחד שלוקח אחריות".

דובר פורום משפחות אסון מירון ישראל דיסקינד, ששיכל באסון את אחיו שמחה בונים ז"ל מסר בתגובה: "שמחתי לשמוע על החלטתו של ניצב שמעון לביא להתפטר מתפקידו כמפקד המחוז הצפוני. ‏ההחלטה האישית לפרישה היתה צריכה להיות בסמוך לאסון בו קיפחו את חייהם 45 אזרחים ביניהם אחי האהוב. לקיחת אחריות היא חובה ולא רשות. אני קורא למפכ"ל המשטרה לאמץ את הצעד של לביא ולהגיש את פרישתו עוד היום. ‏התפטרות לביא הינה קריאת השכמה לכל האחראים לאסון מירון: קחו אחריות. יו"ר המרכז הארצי לג'ובים במקומות הקדושים יוסי שווינגר, יחד עם חכי"ם ושרים שבצוותא עם שאר העסקנים נושאים באחריות למות 45 אזרחים, חסכו מעצמכם את הבושה שבקריאת ועדת החקירה להדחתכם ולכו הביתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר