‘הראש בעננים’ – מחשוב בענן הוא פתרון טכנולוגי ששינה את פני המציאות. אם אתם עדיין לא מבינים במה מדובר, הגיע הזמן

מחשוב בענן זוהי טכנולוגיה המאפשרת גישה נוחה ברשת תקשורת למשאבי מחשוב, הכוללים בעיקרם אחסון, קישוריות וכוח חישוב. במחשוב ענן, הקצאת משאבי המחשוב נעשים באמצעות הקצאת המשאבים בחוות שרתים המקושרת לרשת תקשורת, כאשר ההקצאה נעשית באופן וירטואלי. שירותי ענן יכולים להיות מקומיים ברשת ארגונית או באופן מרוחק במרכז מחשבים חיצוני לארגון

Depositphotos

בשיתוף IP  מחשבים – תוכנה ותקשורת

אספנו מספר שאלות חשובות, ופנינו לדוד צרקצי מנכ”ל חברת IP  מחשבים, לקבלת תשובות מלאות. יש לציין כי IP מחשבים היא אחת החברות המובילות בתחום כיום, אשר פועלת בתחום משנת 2003, ומתמחה במתן שירותי מחשוב לעסקים. החברה מספקת מגוון שירותים בדגש על ניהול שרתים וירטואליים בענן (חוות השרתים היא בבעלות החברה), לצד מגוון פתרונות לגיבוי אונליין.

אז מה זה ענן בעצם?

“הביטוי ענן הוא למעשה דימוי לרשת האינטרנט, ומגיע מתרשימי זרימה בהם האינטרנט מיוצג בצורת ענן. כך, במחשוב ענן הנתונים במערכות המחשוב נמצאות על גבי משאבים וירטואליים שאלו מנצלים את השרתים הפיזיים של מרכז המחשבים, המופעלים מיחידות חיצוניות מרוחקות. באופן זה, המשתמש לא צריך לרכוש ולנהל מערכות מחשוב ספציפיות לכל יישום אלא לשכור אותו כשירות או לנצל כאיגום משאבים בארגון.”

מה ההבדל בין שרת בענן לבית שרת פיזי?

“ישנם מספר הבדלים בין שרת בענן לבין שרת פיזי, כאשר ההבדל העיקרי הוא העובדה ששרת בענן הוא שרת וירטואלי ושרת פיזי כשמו כן הוא – פיזי. שרת פיזי מאוחסן בחוות שרתים ומספק ללקוח משאבי מחשוב באותה הרמה לכל אורך תקופת השכירות מבלי התאמה לצרכיו של הלקוח וזאת לעומת שרת בענן המאפשר התאמה אישית בהתאם לצרכי הלקוח המשתנים ומספק רמת שרידות גבוהה ואיזון עומסים בין השרתים.”

האם יש סוגי ‘עננים’?

“בדומה לשרתים פיזיים בהם יש למשל הבדל בין שרת ייעודי שאתם הבעלים שלו לבין שרת שיתופי שאתם חולקים עם משתמשים אחרים, גם בעננים יש מספר סוגים המתחלקים באופן דומה.”

דאגנו להסבר פשוט לעניין:

ענן פרטי זהו ענן המשרת ארגון אחד ומופעל על ידי הארגון. ניתן למקם את הענן הפרטי בתוך הארגון או מחוצה לו אצל ספק חיצוני.

ענן ציבורי הוא ענן המשרת מספר ארגונים או ציבור רחב באמצעות דאטה סנטר של ספק חיצוני המספק שירותי ענן.

ענן היברידי הוא מודל המשלב בין ענן פרטי לבין ענן ציבורי. מדובר למעשה בענן המשתמש במשאבים של הענן הפרטי של הארגון אך גם במשאבים המסופקים על ידי מפעיל ענן ציבורי. למערכות הניהול של ענן היברידי יש יכולת להריץ יישומים גם על ענן פרטי וגם על ענן ציבורי.

ענן שיתופי הוא ענן המשרת מספר ארגונים שיש להם בסיס משותף. ענן שיתופי יכול להיות ממוקם בתוך אחד הארגונים או אצל ספק חיצוני המספק שירותי ענן.

עכשיו הכל ברור יותר. ונותר להבין איך כל האופרציה הזו מתנהלת. אז כדי להבין כיצד פועל מחשוב ענן, צריך להבין מי הם בעלי התפקידים במערכת, וגם בזה עשינו לכם סדר:

הספק – ספק שירותי מחשוב ענן הוא בעל מערכות מחשוב ענן המספקות שירותים לגורמים אחרים. תפקידו הוא להפעיל ולספק מערכות מחשוב ענן המספקות שירותים באופן רציף. הספק מחזיק מספר מרכזי מחשבים בהם נמצאת כמות גדולה של משאבי מחשוב והוא מפעיל אותם עבור הצרכנים. כדי להיות ספק מחשוב ענן נדרשת השקעה כספית בהיקף רחב.

הצרכן – צרכן יכול להיות משתמש יחיד, ארגון או תאגיד המשתמש בשירותי מחשוב ענן שמספק הספק. צרכנים מתחלקים בעיקרם לשלושה סוגים: הסוג הראשון אלו המשתמשים הביתיים, אשר עבורם נדרש מערך מחשוב קטן ופשוט הכולל מחשב שולחני או רשת מקומית; הסוג השני אלו ארגונים קטנים או בינוניים בהם יש מספר עובדים נמוך ולפיכך גם מערך המחשוב פשוט יחסית, ועשוי לכלול שרתים כגון דואר אלקטרוני ושרתים אפליקטיביים, והסוג השלישי אלו ארגונים גדולים הדורשים מערך מחשוב מורכב עם ריבוי שרתים, רשתות תקשורת ומגוון אפליקציות.

יצרן התשתית – הגורם המייצר את החומרה, התוכנה או התקשורת ומספק לספק תשתיות הנדרשות להפעלת ענני מחשוב ושירותים נוספים, כגון שירותי תחזוקה ושדרוג תשתיות.

דוד צרקצי מנכ”ל חברת IP מחשבים

מה הם היתרונות למחשוב בענן?

“למחשוב בענן יש לא מעט תועלות, כאשר המרכזי שבהם הוא הירידה המשמעותית בעלויות. חיסכון זה מתאפשר בעקבות שורה של חסכונות במשאבים שמאפשרת טכנולוגיית מחשוב בענן.

  • רכישה ותחזוקה של ציוד חומרה: במחשוב ענן, למשתמש אין צורך לרכוש חומרה וכך הוא חוסך לעצמו את עלויות רכישת החומרה וכן את עלויות התחזוקה שלה. בנוסף חוסך המשתמש את עלויות החשמל, ולא צריך לדאוג למרחב למקם בו את הציוד.
  • עלויות תוכנה: במחשוב ענן המשתמש חוסך בעלויות תוכנה, המצריכות גם הן עלויות רכישה ותחזוקה.
  • עלויות כוח אדם: כאשר אין צורך לתחזק מערכת פיזית ניתן לחסוך בעלויות כוח אדם לתחזוקה ותפעול של מערכת המחשוב הארגונית. במחשוב ענן, התפעול והתחזוקה נעשים על ידי הספק באתר הספק.
  • יתרון לגודל של הספק: ספק אחד מספק שירותי ענן למשתמשים רבים וכך ההוצאות של תכנון וניסוי מנגנונים לרציפות עסקית ותוכניות התאוששות מאסון לא נופלות על ארגון אחד, אלא מתחלקות בין מספר רב של ארגונים וצרכנים. הספק, הנהנה מיתרון לגודל מאפשר לסגל לעצמו מיומנות, וכך הוא מספק שירות זול יותר.
  • שימוש גמיש במשאבים: בניגוד לעבודה במרכז מחשבים, מערכת מחשוב ענן מאפשרת גמישות רבה יותר בשימוש במשאבים והתאמתם לצרכיו הדינמיים של הלקוח. במידה והצרכן זקוק למשאבים נוספים, הוא יכול לקבל אותם באופן מיידי וזאת לעומת עבודה במרכז מחשבים המצריכה תהליך ארוך של רכישת משאבי מחשוב ותכנון מראש של הקיבולת והזמנת ציוד חומרה בהתאם לתכנון.
  • גישה מרחוק: במחשוב ענן אין תלות במיקום וביחידת הקצה, והמשתמשים יכולים לגשת למערכת מרחוק.
  • צריכת אנרגיה נמוכה: בהשוואה לשימוש בשרתים פיזיים בארגון, מחשוב בענן הוא מחשוב ירוק המאפשר צריכה נמוכה יותר של אנרגיה ומניעת פגיעה בסביבה, וזאת עקב היעילות הגבוהה יותר של עבודה בענן.

כיצד מתבצע מעבר למחשוב ענן?

“ההמלצה החשובה ביותר למי שרוצה לעבור למערכת מחשוב בענן היא תכנון מראש. כדי לוודא שהמעבר יתבצע כשורה, יש לתכנן את המעבר בתהליך הכולל את בחירת הספק המתאים, הכנה ותכנון של העברת היישומים, העברת היישומים והנתונים בפועל ובדיקת תקינות אחרי המעבר. מומלץ שתהיה אסטרטגיית בדיקות, שתכלול בדיקת דברים חשובים כגון מעבר של כל הנתונים, התוכנות והקבצים, גישה רצויה של כל המשתמשים ותקשורת טובה של כל הרכיבים הפנימיים.”

שאלת השאלות – כמה זה עולה?

“כפי שכבר אמרתי, מחשוב ענן מאפשר הוזלה משמעותית של שירותי המחשוב שלכם בין אם אתם עסק קטן, בינוני או ארגון גדול. אי לכך, המחיר הוא בהתאם לצרכי המחשוב שלכם. באופן כללי, המחיר ייקבע בהתאם למספר ליבות המעבד, לזיכרון הווירטואלי, הדיסק הקשיח, מקום הגיבוי והשירותים שתקבלו מהחברה. ככלל, שירותי ענן באיכות המתאימה לעסק קטן יעלו סביב ה-500 ש”ח, שירותי ענן באיכות המתאימה לעסק בינוני יעלו סביב ה-700 ש”ח ושירותי ענן המתאימים לעסק גדול יעלו סביב ה-1,000 ש”ח. כמובן שיש הבדלים בין חברה לחברה, משום שמדובר בשוק תחרותי וחברות מציעות רמת שירות שונה.”

ההמלצה שלנו – מעבר למחשוב ענן עושים אצל איי.פי מחשבים

אם קראתם והשתכנעתם שמעבר למחשוב בענן זו ההחלטה הטובה עבורכם ועבור הארגון שלכם? נהדר. מדובר באפשרות שתאפשר חיסכון מקסימלי בעלויות עם מינימום מאמץ מצדכם.

איי.פי מחשבים מספקת שירותי מחשוב בענן בהתאמה לגודל הלקוח ולצרכים שלכם, ומשווקים שלוש חבילות:

  • חבילה לעסקים קטנים במחיר 490 ₪ פלוס מע”מ, עם 2 ליבות מעבד, 4GB זיכרון וירטואלי, 100GB SSD דיסק קשיח וגיבוי SNAP SHOT בנפח 100GB
  • חבילה לעסקים בינוניים במחיר 690 ₪ פלוס מע”מ, עם 4 ליבות מעבד, 8GB זיכרון וירטואלי, 200GB SSD דיסק קשיח וגיבוי SNAP SHOT בנפח 200GB
  • חבילה לעסקים גדולים במחיר 970 ₪ פלוס מע”מ, עם 8 ליבות מעבד, 16GB זיכרון וירטואלי, 300GB SSD דיסק קשיח וגיבוי SNAP SHOT בנפח 300GB

נדגיש כי כל החבילות כוללות צוות סיסטם לטיפול בשרתים ומוקד זמין לכל תקלה. אין ספק שמדובר בשירות הכרחי, כדאי ומשתלם עבור כל עסק.

אתר החברה – IP  מחשבים – תוכנה ותקשורת

להשארת פניה השאירו פרטים – יצירת קשר

לשיחת ייעוץ עם נציג שירות התקשרו –  077-4000179

בשיתוף IP  מחשבים – תוכנה ותקשורת

כדאי להכיר