טיפים לטיפול ברקפות

הרקפת הינה פרח מיוחד בעל תכונת ייחודיות ותוחלת חיים ארוכה וגבוהה על פי רוב. הגבעול הוא למעשה פקעת רב שנתית (או בצל בתחתיה), שמצמיחה שורשים כלפי מטה ופרחים צבעוניים ועדינים כלפי מעלה

קרדיט: depositphotos

בשיתוף פרחי חיפה

בישראל, הרקפות הינן פרחים מוגנים ואסור לקטופן מחיק הטבע, אך במסגרת ההתפתחות בתחום החקלאות, ישנם זנים רבים ומגוונים הנמכרים בחנויות פרחים – ומיועדים לגידול ביתי.

לפרח חמישה עלי כותרת הצומחים כלפי מעלה ופקעתו הפנימית רעילה ושימשה בעבר דייגים למטרת סימום דגים. בתרבויות רחוקות, נעשה שימוש בחלקים שונים של הרקפות על מנת לייצר תרופות עממיות לטיפול בבעיות בריאות ועור שונות. הפקעות אינן ראויות למאכל אלא רק לאחר קלייתן. מלבד שאר האיכויות הרבות שלרקפות, מדובר בפרחים יפהפיים בעלי מראה אצילי המגיחים במגוון רחב של צבעים עדינים ובוהקים כאחד, הן גדלות באופן פראי בישראל בעיקר בחורף. ישנם קווים מנחים חשובים לטיפול ברקפות בגידול ביתי מכדי לתמוך בהן בצורה האידיאלית ולהבטיח אורך חיים מקסימלי באגרטל.

בחירה נכונה ודילול עלים

דן מחנות הפרחים “פרחי חיפה” משתף אותנו בבחירה נכונה ודרכי הטיפול ברקפות, בעת שאתם בוחנים עציצי רקפת שונים בחנות הפרחים, מלבד התייחסותכם לצבע ולגודל, כדאי מאוד להזיז בעדינות את הפרחים והעלים על מנת לראות האם גדלים ניצני פרחים חדשים בתחתית העציץ אומר דן. צמיחה מחודשת של ניצני פרחים מעידה על המשכיותו של הצמח ועל כך שהבריאות שלו איתנה ומתפקדת כראוי. כך תבטיחו המשך צמיחה גם לאחר זמן מה שבו שהעציץ ישהה בביתכם. בנוסף, לאחר רכישת העצית והבאתו לביתכם, מומלץ לדלל מעט ובעדינות את העלים הירוקים במידה והם רבים וצפופים. זאת על מנת לאפשר לשורשים ולגבעולים לתמוך היטב בפרחים ולהשקיע אנרגיה מינימלית בעלים עצמם.

חשוב לוודא שהעציץ מונח בכלי המתאים בגודלו (למשל אם קניתם עציץ קטן אך עמוס בפרחים ועלים חובה להעבירו לכלי גדול מעט יותר כדי לאפשר לו להמשיך להתפתח) ובנוסף, חובה לוודא שהניקוז בכלי תקין ומאפשר זרימה של עודפי המים החוצה.

אור, השקיה וטמפרטורה

ככלל, הרקפות זקוקות ואוהבות הרבה אור שמש טבעי. לכן, העדיפות היא כמובן לגדלם בגינה או במרפסת שם החשיפה לאור היא הגבוהה ביותר, עם זאת, אין לחשוף את הצמח לשמש ישירה או לאמצעי חימום מלאכותי. אם אין מרפסת או גינה יש למקם את העציץ במקום הכי מואר ומאוורר בבית. חשוב להקפיד על בדיקת האדמה בעציץ עוד לפני ההשקייה, במידה והאדמה עדיין לחה אין צורך להשקות את העציץ בכלל. כאשר המצע יבש לחלוטין יש להשקות את העציץ במעט מים ובהדרגה, השקיית יתר עלולה להוביל לריקבון הפקעת בקלות רבה.

אף על פי אהבתה לאור, הרקפת מתפתחת בצורה המיטבית ביותר בטמפרטורות נמוכות (בין 5 ל15) ולפיכך מומלץ מאוד להוציאה החוצה בשעות הלילה הקרירות יותר. באופן כללי הרקפות הן צמחים אוהבי קור מושבעים, לכן באקלים הישראלי ניתן לחשוב גם על פתרונות יצירתיים לקיום האקלים הייחודי לו הצמח זקוק – בימי הקיץ החמים ניתן ואף מומלץ להכניס בלילות את העציץ למקרר על מנת לתת לו לפחות בחלק מהיום את הטמפרטורות המועדפות עליו.

שייבדל לחיים ארוכים

במקרה בו אחד מפרחי הרקפת נבל, הדבר מעיד על מחלה, ריקבון או חולשת הפרח הספציפי. יש לעקור מהשורש (ולא מהגבעול) בעדינות את הפרח שמת וזאת על מנת למנוע השארה של חלקים ממנו באדמה, אשר יירקבו ובוודאי ייפגעו בשאר חלקי הצמח.

ישנם טיפים מעט שונים לגידול רקפות כאשר הן נשתלות בגינה או בחצר באדמה ולא בעציץ, עליהם תוכלו לקרוא מעט יותר כאן.

בשיתוף פרחי חיפה

כדאי להכיר