מהי הונאת בנקים וכיצד מתגברים עליה?

חשבונות הבנק שלנו מכילים המון מידע עלינו, שם אנו מחזיקים גם את רוב החסכונות שם מתבצעת גם הפעילות הכלכלית השוטפת. היום באמצעות אפליקציה אפשר לפתוח חשבונות בנק, לבצע פעולות, לקבל הלוואות ולהעביר כסף מחשבון לחשבון

עו"ד ניקול כספי

בשיתוף עו"ד ניקול כספי

הקלות היחסית של פתיחת חשבון בנק באמצעות זיהוי שהוא לא מול פקיד בנק הביא איתו גם סוג חדש של הונאות שמרוקן את חשבונות הבנק של לא מעט אנשים.

השיטה עובדת כך: אדם, שבהרבה מקרים מוכר לנו, מציע הטבות, הלוואות, עסקאות מפתות, שכדי לקבל אותן יש צורך, לכאורה, להכנס לחשבון בנק או לפתוח חשבון. לרוב מדובר בהונאה של אנשים שיותר קשה להם טכנולוגית או פחות מבינים בניואנסים הקטנים של הבנק. בשלב זה הרמאי מבקש לקבל גישה לחשבון הבנק שלנו או מבקש צילום תעודת זהות. לרוב זה מספיק לו כדי להכנס לחשבון הבנק שלנו, לפתוח חשבון חדש על שמנו, שגם אם יש דרישה של זיהוי פנים לצורך כך, הם מצליחים ליצור אשליה של אדם מצולם ואז מתחילים בפעולות של לקיחת הלוואות מהחשבון, בדרך כלל בסכומים שמעל 100,000 ₪ והעברתם לגורמים שונים שמקושרים אליהם בדרך זו או אחרת.

לרוב רמאים אלה לא מסתפקים באדם אחד וחולשים על בני משפחה נוספים, בני זוג, הורה מבוגר ואפילו ילדים מעל גיל 18. הוא רוכש את אמונם ומשם מתחילה הצרה.

מקרים כאלה של רמאי שהצליח להפיל בני משפחה מכמה משפחות במגזר החרדי בירושלים הגיעו למשרדה של עורכת הדין ניקול כספי, תופעה שקהילה שלמה הותירה עם חובות כבדים בכמה וכמה בנקים, כרטיסי אשראי, חברת מימון ועוד.

מדובר היה בכנופיה, שאחד מהם הוא בחזית ההונאה שמזדהה בדרך כלל בשם בדוי ויוצר קשר עם אחד מבני משפחה שנראה לו “טרף קל” יחסית. במקרה הזה מדובר במעביד של בחור בן 22 שסיפר שהוריו מתכננים לקחת משכנתא, הבוס ה”אדיב” הציע לעזור למשפחה, הגיע אל ביתם וסיפר כי יש לו דרכים להשיג להם משכנתא ללא ריבית באמצעות בנקים שיש לו קשרים איתם. לקח להם את תעודות הזהות כדי לבדוק, כביכול, את תקינותם, פתח חשבונות בנק על שמם, דווח שם את המספר הסלולרי החד פעמי שרכש ולשם קיבל את הקודים שנשלחו מהבנק לזיהוי פותחי החשבון. בחשבון החדש הזמין אל כתובת העסק את כרטיסי האשראי. בשיטה דומה הוא גם יצר קשר עם חברות כרטיסי אשראי ולקח בשמם הלוואות בסכומים של 100,000-150,000 ₪ מכל אחד מהבנקים, מחברות כרטיסי אשראי, רכש רכבים באמצעות חברות מימון וזאת תוך 3-4 ימים.

בשלב זה הוא מספר שהמבצע של משכנתא ללא ריבית או הלוואה בריבית אפסית עומד להסתיים ומשכנע את בני המשפחה לספר לחבריהם כדי להוזיל גם להם את המשכנתא. מראה להם מסמכים מזויפים של אישורי משכנתא ללא ריבית או פרסום של מבצע הלוואות ללא ריבית למעבירי משכורת ושולח אותם לגייס עבורו קורבנות נוספים.

עו”ד ניקול כספי

.

התופעה התגלתה כשהגיע הזמן לשלם את ההלוואות ובני המשפחה קיבלו התראות ותביעות מהבנקים ומחברות כרטיסי אשראי. בשלב זה כבר אי אפשר היה לתקשר עם הרמאי ועד שהתעשתו בני המשפחה והבינו שמדובר בהונאה והגישו תלונות במשטרה, כבר היה מאוחר מדי. החלו להגיע כבר עיקולי משכורת ועיקולי חשבונות בנק, לחלק נפתחו תיקי הוצאה לפועל והדרדרות במצב הכלכלי עד שלא היתה להם אפשרות לקבל את הכנסתם כדי לקנות אוכל לילדים היתה מהירה מאד. חלקם חיו מלכתחילה ממשכורות מינימום, חלק מקצבאות ביטוח לאומי, על חלק בשלב זה כבר איימו לקחת את הבית.

רק מלחמה מול חברות האשראי, בעידן של מידע כולל שחברות אשראי מקבלות על לקוחותיהם, מאבק נגד אפשרות בכלל לתת הלוואות בסכומים גבוהים לאנשים שמלכתחילה בעלי הכנסות נמוכות, נזקקי קצבאות ואחרים, הם שהצליחו להחזיר לאנשים האלה את החיים שלהם בחזרה, לבטל את העיקולים ולסגור  את חשבונות הבנק שנפתחו על ידי הנוכל.

הניסיון של עורכת הדין ניקול כספי, מנהלת סניפי בנק לשעבר, היה קריטי במאבק העיקש הזה ובסגירת החובות האלה ובביטול עיקולים.

הנה כמה טיפים שלה איך להמנע ממצבים כאלה:

  • ראשית לא לתת גישה לחשבונות הבנק לאף אחד, זה מסוכן וגם לא חוקי.
  • עסקה שמוצעת לכם שקשורה לבנקים, חברות אשראי ואח’ – תבדקו בעצמכם מול הבנקאי, הוא יודע בדרך כלל גם את מה שהמתחרים שלו מציעים.
  • לא למסור סיסמאות, קודים שנשלחים מהבנק, צילומי ת.ז. או רישיון לאף אחד. אפשר לא רק לפתוח עם זה חשבון בנק או לקחת אשראי, אלא גם להסתבך בפלילים.
  • לא לאפשר לאנשים זרים לצלם אתכם צילום “פספורט” בנייד שלהם, לזיהוי פנים שלכם יש משמעות ואפשר להשתמש בו לרעה.
  • אל תפיצו מידע שאתם לא יודעים ממקור ראשון שהוא נכון, ואל תגרמו לאחרים ליפול למלכודת שלכם גם אם זה נראה לכם אמין.
  • אל תחתמו לאף אחד על שום מסמך בלי שאתם קוראים ויודעים על מה הוא מחתים.
  • מישהו הונה אתכם? מיד לדווח למשטרה, לגשת לבנק, לצלצל לחברת כרטיסי אשראי לבטל את הכרטיסים, לדווח על המקרה כדי להמנע מפגיעה גדולה יותר ולמנוע מאחרים ליפול.
  • כאשר אתם נמצאים באפליקציה של הבנק, סיימו את הפעולות שלכם והתנתקו מיד מהאפליקציה, אם מהמחשב האישי שלכם, או אם מהטלפון החכם.
  • אם אתם חושדים כי נעשתה פעילות חשודה בחשבונכם, מהרו להחליף סיסמא.

הפכתם קורבן להונאה או הצליחו למשוך כסף באמצעות כרטיס האשראי שלכם? – מה עושים?

במידה הייתם קורבן להונאה צריך להגיש תלונה במשטרה ולפנות מיד לבנק ולהראות את השתלשלות הדברים, במידה והבנק מתחמק, או חברת האשראי מערימה עליכם קשיים, יש לפנות לעורך דין המתמחה בהונאות בנקים וכזה שכבר ניהל תביעות נגד בנקים או חברות אשראי. עו”ד הבקיא במקרים אלה, ידע להפעיל את הטקטיקות המשפטיות כדי להציל אתכם מהחובות שנוצרו. אחת מעורכי הדין המוכרים בתחום זה היא עורכת הדין ניקול כספי, אשר מוצאת אם יש ליקויים בהתנהלות ובמערכות האשראי והבנקים. עו”ד כספי, היא  יוצאת מערכת בנקאית אחרי 26 שנים בתחום ועם ניסיון של שנים במערכת המשפט.

“ותזכרו”, היא אומרת: “אם זה טוב מדי מכדי להיות נכון, זה כנראה לא נכון” .

ליצירת קשר עם עורכת הדין ניקול כספי – https://nicolelaw.co.il/

כתובת- ז’בוטינסקי 35 רמת גן בניין התאומים 2 קומה 8 ז’בוטינסקי 35 רמת-גן
ן התאומים 2 קומה 8

טלפון 072-3726870

צילום – ד.ג. הפקות בע”מ

באדיבות חגית יצחק בעלת מאצ’פוינט תקשורת שיווקית

בשיתוף עו"ד ניקול כספי

כדאי להכיר