למרות המשבר החמור: צה"ל מפטר עשרות קצינים בדרגות רס"ן

החוסר במאות קצינים ובאלפי משרתי מילואים לא השפיע • הסיבה: רצון להימנע מתשלום פנסיה • "ההחלטה יוצרת תחושת ניצול ובגידה ותחלחל לקצינים הצעירים"

קצינים בצה"ל. צילום: אורן כהן

למרות משבר כוח האדם החמור בצה"ל, ומחסור של מאות קצינים בדרגות סרן ורב־סרן, צה"ל מפטר בחודשים האחרונים עשרות רס"נים במסגרת מהלך שקיבל את השם "צמצום כוחות סדירים", או בראשי התיבות הצבאיים - צכ"ס.

חלק מהמפוטרים הם במסלול פנסיה תקציבית, כלומר, בסביבות גיל 39 פלוס, לאחר ששירתו בצבא כשני עשורים, שבמהלכם לא הופרשה להם כלל פנסיה. מעבר לפגיעה האישית בפרט, למשרתים המתלבטים גם כך אם להישאר בצבא ורואים את עמיתיהם מפוטרים ללא פנסיה, יש סיבה נוספת לעזוב את השירות, מהלך הפוגע גם הוא בכשירות ובמוכנות צה"ל למלחמה הבאה.

הפגנת המילואימניקים נגד ביטול עילת הסבירות סמוך לביתו של שר המשפטים יריב לוין // צילום: יונתן זינדל/ פלאש90

כפי שחשפנו לפני כמה חודשים ב"ישראל היום", צה"ל סובל ממשבר כוח אדם חמור, ומעזיבה המונית של קצינים בדרגות רס"ן וסרן. ב־2022 פרשו מצה"ל מרצונם 613 קצינים בדרגת רס"ן - עלייה של 70% ביחס לשנתיים קודם לכן, וכל זאת עוד לפני שמכניסים למשוואה את אירועי השנה האחרונה, המחאה בצבא המילואים והחשש הכבד מאוד בצה"ל מפני המשך המגמה.

היערכות לקויה

פיטורי המשרתים נובעים בין היתר מהעובדה שצה"ל לא נערך כיאות למודל הקבע של 2016, וכתוצאה מכך חורג ממכסות הפרישה. המפוטרים טוענים כי פיטוריהם נעשו שלא בצדק, עם התרעה קצרה מאוד ביחס למשרתים צעירים מהם שפוטרו, עם פיצויים מופחתים, ומבחינתם זוהי "הפתעה בסיסית" שכן לאורך שירותם, וגם בתקופה האחרונה לפני שפוטרו, קיבלו "מסרים מפורשים מהמערכת כי נמשיך בשירות עד פרישה, והאפשרות לשחרור מטעמים שאינם תפקודיים לא שוקפה לנו לאורך כל שירותנו".

בצה"ל טוענים כי הפיטורים בעילת "צמצום כוחות סדירים" נוגעים לעשרות בודדות של קצינים, אך ממסמכים שהצבא עצמו העביר עולה כי המספרים גבוהים יותר, שכן רק ב־2022 ו־2021 ביחד פוטרו יותר מ־140 קצינים בעילת צמצום כוחות סדירים, וזאת מבלי להחשיב את המפוטרים ב־2023.

לפי המפוטרים, "לצה"ל יש אינטרס מובהק שקצינים טובים ששירתו במערכת במסירות לאורך שנים, והמערכת נאלצת להיפרד מהם בעילת צכ"ס, יהיו שגרירים חיוביים של צה"ל כלפי פקודיהם ועמיתיהם, כלפי הסביבה האזרחית ובמילואים, נוכח הפגיעה באמון המשרתים במערכת, ובמיוחד בעת הזו, כשסוגיית הלכידות החברתית עומדת במבחן".

לדבריהם, הם נקלעו למצב "בלתי אפשרי" בהיבט הרגשי נוכח ההפתעה, בהיבט התפקודי של חיפוש קריירה ובהיבט המשפטי, להיאבק במערכת כדי לבטל את הגזירה בהתרעה קצרה של חודשים בודדים.
כך, למשל, רס"ן ס', בן 39, מהנדס, נשוי ואב לשניים, זומן לשיחה בתחילת ספטמבר אשתקד לאחר כ־20 שנות שירות בצבא, ופוטר מהצבא באחת. בשיחה הודיעו לו כי כבר ב־1 באוקטובר הוא יוצא לחופשת פרישה, והצבא יסיים את ההתקשרות עימו ב־31 בדצמבר.

"המפקדים שלי היו בהלם", סיפר רס"ן ס', והוסיף עוד כי הקצין בדרגת תא"ל שמפקד עליו אפילו כתב ערעור במטרה לבטל את רוע הגזירה. "חסרים להם מהנדסים, הם אומרים את זה כל הזמן. אמרו לי לאורך כל הדרך שמרוצים ממני, אפילו הוציאו אותי למרכז הערכה לסא"ל, ובסוף לא קודמתי בגלל שהייתי מבוגר מדי למודל החדש.

"היום אני כבר אחרי הכעס, אבל זה פשוט לא הוגן. בהתחלה חשבתי שאני לבד, אבל לאט־לאט הכרתי עוד עשרות כמוני, אנשים שהצבא פשוט זרק אותם", ציין.

"בהתחלה כולנו הרגשנו שעשינו משהו לא בסדר, אבל אז הבנו שזה לא אנחנו. מצד אחד, יש משבר כוח אדם חמור והרמטכ"ל הקודם טבע את המונח 'האדם יקר'. אז האדם יקר להם, אבל היוקר מתייחס לכסף, לא לחשיבות. אני במסלול של פנסיה תקציבית, כלומר לא הפרישו לי כל חודש פנסיה, ובכל זאת פיטרו אותי כי העדיפו לזרוק אותי מאשר את הצעירים. אני יוצא מהצבא בלי כלום, עם פיצויים שעל רובם נאלצתי לוותר כדי בכל זאת לקבל קצבה מסוימת בגיל 67".

עוד אמר רס"ן ס': "כשהודיעו לי על הפיטורים גיליתי שאשתי בהיריון, וזה יצר הרבה מאוד חרדות בבית. לצערי, הצבא פיטר בדרך הזו גם נשים בהיריון אחרי אישור של הוועדה הנדרשת במשרד הכלכלה".

"נגוע בגילנות"

מ', רעייתו של קצין נוסף שפוטר, סיפרה: "בעלי יהיה בן 39 בעוד חודשיים, וכך גם רבים אחרים שמפוטרים כיום. כולם מעל גיל 36, כי אוכלוסיית היעד לצכ"ס היא רק מודל 2010. בהגדרה, אלה רס"נים הקרובים לגיל פרישה, ולכן כל המהלך נגוע בסוג של גילנות.

"הצעד יחלחל לקצינים צעירים". צוערים בבה"ד 1. ארכיון, צילום: דובר צה"ל

"מדובר בתופעה מושתקת של ניסיון למחוק את מודל 2010 ששם נותרה רק שכבת רס"נים מבוגרת ומצומצמת מאוד, רובם בתפקידים אחרונים לפני פרישה. ניסיון עצום של אנשים שנתנו 20 שנה מחייהם מתוך שליחות וגם ציפייה לפרוש בכבוד נזרקים בגלל החלטה פקידותית, היוצרת תחושת ניצול ובגידה קשה, במיוחד כשאין לכך כל הצדקה – ארגונית וערכית. מן הסתם זה גם מחלחל לקצינים הצעירים".

מדובר צה"ל נמסר: "בהתאם לתוכנית הרב־שנתית הוחלט כי בכל שנה יבוצעו מהלכי השתנות בצה"ל, בהתאם לצרכים ארגוניים. מהלכי השתנות אלה חייבו, בין היתר, תהליכי שינוי בתקינת כוח אדם ובחלקם גם צמצום כוחות סדירים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר