דו"ח המבקר: שיעורי הגיוס לצה"ל ממשיכים לצנוח

בשנתוני 1998–2003 חלה עלייה בשיעור הלא מתגייסים של כ-3.5%, כך עולה מנתוני המבקר • בין הסיבות עלייה בפטור האידיאולוגי והפגיעה בשירות שניתן למלש"בים במוקד הטלפוני של מיט"ב • בנוסף, אנגלמן מתריע מהמוכנות של חיל הים לאור עיכוב בהשלמת ההכנה המבצעית של ספינות המגן

הירידה בשיעור המתגייסים נמשכת (להמחשה), צילום: רויטרס

צבא העם? דו"ח מבקר המדינה שמפורסם היום (שלישי) כולל גם מעקב על ביקורת שנערכה בעבר בנוגע לתהליכי המיון והגיוס לצה"ל ומציג נתון לפיו אחוזי הגיוס ממשיכים לצנוח. בנוסף, גם הפערים בין מרכז לפריפריה בשיעור המתגייסים ליחידות הטכנולוגיות - נותר בעינו.

בדו"ח הוצגו נתונים לא מפתיעים של ירידה באחוז המתגייסים לצה"ל, ולפיהם שיעור אי גיוס הגברים החזוי בשנת 2021 עמד על 31.4% בקרב ילידי 2003, בעוד ששיעור אי גיוס הנשים בשנתון זה הוא 44.9%. בסך הכל, בשנתוני הלידה 1998 - 2003 חלה עלייה של כ-4% (לעומת הפוטנציאל בכל שנה) באי-גיוס מסיבת "תורתו אומנותו" בקרב גברים, ועלייה של כ-2% באי-גיוס מסיבות דת בקרב נשים. כן חלה לגבי שנתוני לידה אלו עלייה של כ-1% באי-גיוס מסיבות רפואיות הן בקרב גברים (למעט שנתון לידה 2003 לגביו צפויה ירידה קלה) והן בקרב נשים.

מתגייסים חדשים בבקו"ם (להמחשה), צילום: יוסי זליגר

בשנתוני הלידה 1998 – 2003 חלה עלייה באי-גיוס מכל הסיבות יחד בשיעור של כ-3.5% בקרב גברים וכ-2.5% בקרב נשים, כך שסך שיעור אי-הגיוס החזויים לצה"ל לילידי שנת 2003 (ששנת גיוסם העיקרית היא שנת 2021) עמדו על 31% עבור גברים ו-45% מפוטנציאל הגיוס לנשים. 

על פי הדו"ח, כ-40% מהמלש"בים לא ממצים את ההליכים הרפואיים (קביעת פרופיל) בהתייצבות הראשונה בלשכת הגיוס. רק כ-3% מהבקרות הנדרשות מהרופאים הראשיים על לשכות הגיוס בוצעו בין השנים 2020 ל-2021.

בדו"ח המבקר מצביע גם על פער ידוע בין הפריפריה למרכז, כאשר שיעור תושבי הפריפריה המשרתים במסלולים הטכנולוגיים העיקריים הוא כמחצית משיעורם בכלל צה"ל: כ-16.5% במסלולים הטכנולוגיים העיקריים לעומת כ-32% בכלל צה"ל.  

מתגייסים בבסיס קליטה ומיון (להמחשה), צילום: יוסי זליגר

עוד ציין המבקר בדו"ח שפרסם כי בביקורת הקודמת שערך נמצא כי חלים שיבושים רבים ותדירים ברציפות התפקוד של שרתי המוקד הטלפוני שבמרכז השירות של מיטב, ובעקבות שיבושים אלו המערכות מושבתות או עובדות באיטיות. בביקורת נמצא כי הליקוי במערכת הטלפוניה תוקן, אך הליקוי לגבי מערכת הניהול לא תוקן, ועקב כך נגרמת פגיעה בשירות למלש"ב.

על פי המבקר, בביקורת הקודמת נמצא כי קיים ריבוי מקורות מידע בנוגע לסוגיות שונות בטיפול פניות מלש"בים, וכן חוסר בהירות בחלק מההוראות. בביקורת נמצא כי הליקוי תוקן במידה מועטה בלבד, וכי ההפניות למידע בדף הבית של אתר "מתגייסים" מכיפות כפילויות ואינן מסודרות על פי היגיון מסודר. כתוצאה מכך, הדף אינו ידידותי למשתמש ומקשה על התמצאות.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "רוב התחומים שנבדקו שופרו באופן
משמעותי. שער הכניסה לצה״ל מאפשר כיום שוויון הזדמנויות טוב יותר, הוגן יותר, וחדשני מתמיד. יחידת מיטב זכתה השנה בפרס הרמטכ״ל בעקבות החידושים המשמעותיים שהובילה, למען צמצום פערים בין השכבות השונות באוכלוסייה וכן על ייעול תהליכי המיון והשיבוץ של המלש"בים. ראייה לכך, היא הירידה המשמעותית במספר הקבילות שמלש"בים הגישו על תהליכי הגיוס לצה״ל, זאת על פי ממצאי דו"ח נקח"ל שפורסם לאחרונה.

לאחר דו"ח המבקר, בצה"ל טוענים: מערך הטיפול במלש"בים עבר שדרוג (להמחשה), צילום: דובר צה"ל

"בנוגע לטענות ביחס למענה הרפואי למלש"בים, בפברואר 2022 אושרה עבודת מטה שמטרתה קביעת הפרופיל הרפואי כבר בפגישה הראשונה של המלש"ב עם גורם רפואי. במקרים בהם עולה מידע חדש במפגש או שנדרש בירור נוסף ולא ניתן לקבוע פרופיל בהתייצבות ראשונה, נעשות פעולות למתן מענה מהיר. בנוסף לבקרה על עמידה בנהלים המוזכרת בדו"ח, חיל הרפואה מבצע מאות ביקורות
מקצועיות בלשכות הגיוס. חלק גדול מהבקרה מבוצעת על ידי רופאים
בכירים יותר, שאף מעניקים במידת הצורך חניכה מקצועית. צה״ל פועל רבות לשפר את קביעת התורים לפגישה עם גורמי בריאות הנפש.

בחיל הים ממתינים למיבצוע

נוסף על שיעורי הגיוס, מבקר המדינה פירסם היום כי חל עיכוב של ארבע שנים בהשלמת ההכנה המבצעית של ארבע הספינות המגן שהייתה מתוכננת לתחילת 2019.

על פי הדו"ח, הצפי הנוכחי להשלמת מיבצוע (הכנה לפעילות מבצעית) הספינות יהיה במהלך 2023. ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח דו"ח זה במלואו על שולחן הכנסת, אלא רק לפרסם חלקים ממנו לשם "שמירה על ביטחון המדינה" בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה.

ספינות דבורה של חיל הים (להמחשה), צילום: דו"צ

בדו"ח הזכיר המבקר את חשיבות כוח המגן נוכח השינוי באיומים על התווך הימי שהתפתח, לאחר שבשנים האחרונות הוקמו מתקנים אסטרטגיים חיוניים לחיפוש ולהפקה של גז, שהם מקורות אנרגיה מרכזיים עבור מדינת ישראל.

עוד העיר מבקר המדינה בדו"ח שכן הותר לפרסום כי למרות שבשנת 2018 אושר הצורך המבצעי להחלפת ספינות מסוימות בחיל הים, במועד סיום הביקורת, ביוני 2022, טרם ניתן אישור אג"ת לרכש ולתקצובו, שהיה אמור להתקבל בספטמבר 2021 לפי לוח הזמנים שהציגה זרוע הים.

בסיום הדו"ח שהותר לפרסום, המליץ המבקר כי "הרמטכ"ל ינחה לבחון את הצורך המבצעי של סד"כ הסטי"לים בזרוע הים ולגבש בהתאם לתוצאות הבחינה תוכנית בניין כוח מעודכנת שתביא בחשבון את כל משימות צה"ל, ובהן את משימות זרוע הים – הקיימות, המתהוות והעתידיות – ואת האיומים המתפתחים". עוד ציין המבקר כי מומלץ שצה"ל ומשרד הביטחון יבצעו הליך הפקת לקחים בכל הנוגע ליעדי עמידה בלו"ז האספקה של ארבע הפינות המגן בנושאים שבאחריותם".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "משימת ההגנה במרחב הימי מבוצעת בשגרה על ידי ספינות הטילים של זרוע הים. בשנה האחרונה, במסגרת תהליך המבצוע של ספינות המגן, מבצעת זרוע הים שלוש מתוך ארבעת ספינות המגן ליכולת מבצעיות ראשונית והגנת שמיים. ספינות אלו, על שלל היכולות המתקדמות שלהן, כבר נוטלות חלק במאמץ הכולל של משימת ההגנה במרחב הימי ובמים הכלכליים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר