מלחמת אחים: סופר מריו מגיע לקולנוע

לואיג'י (מימין) ומריו ב"האחים סופר מריו: הסרט". דורות שלמים גדלו עליהם | צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

תכינו את החותלות ואת תספורות המאלט: השרברבים התאומים מריו ולואיג'י, גיבורי משחק המחשב האיקוני מהאייטיז, נוחתים בקולנוע - ב"האחים סופר מריו: הסרט" • כריס פראט, ג'ק בלאק, אניה טיילור־ג'וי וצ'רלי דיי, שמדבבים את האיטלקים הנמרצים ואת חבריהם, מספרים בראיון ל"שישבת" איך נכנסים לסרבלים (ולשפמים) של מיתוס שמכר עד כה יותר מחצי מיליארד עותקים

מאז ומתמיד, וגם היום, אנשים אוהבים נוסטלגיה. נהנים לצרוך מחדש משהו ישן וידוע - והפעם עם טוויסט. בין שזה במוזיקה (כמה מהלהיטים הגדולים בעולם בשנים האחרונות הושפעו ישירות משירי האייטיז), ובין שזה באופנה (אי אפשר לפספס את השראות סוף שנות ה־90 ותחילת ה־2000) או בטלוויזיה (המון סדרות זוכות כיום לעיבודים חדשים, לפעמים בהשתתפות כוכבי סדרות המקור). כך או כך, הכמיהה אל המוכר והמנחם זורמת בדם שלנו.

הנוסטלגיה לא זרה גם לקולנוע. להפך. בלא מעט מקרים, אולפני הסרטים הגדולים יעדיפו ליצור רימייקים לסרטים שהוכיחו את עצמם בעבר, או לכאלה שמבוססים על תוצרים שכבר זכו לתהודה גדולה. אם המקור זכה להצלחה, למה שהצגתו מחדש לא תשחזר אותה שוב? הרי אין דבר קל יותר מאשר ההליכה בתלם החרוש והבטוח.

אם כבר נגענו בהתרפקות על העבר, אין כמו הנוסטלגיה למשחקי הילדות התמימים. במיוחד של דור שנות ה־80 וה־90, שהתמכר למשחקי הווידאו והארקייד, וספציפית למשחק איקוני ופופולרי במיוחד - "האחים סופר מריו".

כבר ב־1981 הציג לעולם יוצר המשחק, שיגרו מיאמוטו היפני, את דמותו של השרברב האיטלקי מריו, כגיבור המשחק "דונקי קונג" של חברת נינטנדו. הדמות, שהיתה אז נטולת שם, פעלה להציל את הדמות הנשית מידיו של קוף אימתני מפוקסל שחטף אותה. כעבור שנתיים יצא משחק "האחים מריו" הראשון, שבו מריו ואחיו התאום לואיג'י נלחמו בשלל אויבים שהגיחו ממערכת ביוב עירונית.

המראה הייחודי שלהם, עם הסרבלים, הכובעים והשפמים העבותים, וכן שיטת הלחימה החביבה שנקטו - מכה מעלפת באויב ובעיטה בו שיפנה את הדרך, הפכו אותם לאהובים וגררו שלל מוצרים נלווים, עד שב־1985 הוחלט להעלות אותם בדרגה. כך התוודע העולם למשחק "האחים סופר מריו", שהפך לאבן דרך בהיסטוריה של משחקי הווידאו, והכניס אל הפסקול הקולקטיבי את הניגון האלקטרוני־מתכתי שכה מזוהה עם מעללי הצמד.

האחים סופר מריו הסרט - טריילר רשמי מדובב

בעשורים שחלפו נמכרו יותר מחצי מיליארד(!) עותקים מסדרת משחקי מריו, בכל הסתעפויותיהם, והאחים אף הגיחו פה ושם לקולנוע (למשל, ב־1986 וב־1993). כעת הם, יחד עם כל חבורתם, חוזרים למסך הגדול בסרט האנימציה החדש "האחים סופר מריו: הסרט", פרי שיתוף פעולה בין חברת אילומיניישן (שעומדת מאחורי סדרת "המיניונים" המצליחה), אולפני יוניברסל, וכמובן נינטנדו.

הסרט, שעלילתו מהווה סיפור מקור לדמויות הפופולריות, מציע לצופים (ולא בהכרח רק הנוסטלגיים שבהם) צבעוניות מהפנטת וכיף סוחף, שנובעים מהחלטת מפיקיו לשלב נאמנות למקור - עם נטילת חופש אמנותי. ואכן, כמה מסצנות האקשן שבו נראות כאילו נלקחו היישר מהמשחקים (אחרי שזכו לשדרוג קולנועי רציני), ובה בעת מרשה הסרט לעצמו ליצור עולם מקורי ומבודל.

גירל פאואר מלכותי

גם השחקן ג'ק בלאק, שמדבב בסרט את דמותו של הנבל באוזר, מין צב מפלצתי, מעיד על עצמו שהוא אוהב להתרפק על העבר. "הייתי שם, בגל הראשון של משחקי הווידאו. זאת היתה תקופה מאוד מרגשת", הוא מספר בראיון זום מיוחד למוסף "שישבת", שאותו העניק ביחד עם שאר כוכבי הסרט - כריס פראט ("שומרי הגלקסיה", "עולם היורה"), אניה טיילור־ג'וי (זוכת גלובוס הזהב על תפקידה ב"גמביט המלכה"), צ'רלי דיי ("פילדלפיה זורחת") וקיגן־מייקל קי (זוכה האמי על "קי ופיל").

"אני זוכר ששיחקתי ב'דונקי קונג' ופשוט נסחפתי בקסם המשחק, הפכתי לגיימר", מספר בלאק בן ה־53. "למעשה, עבודת המשחק הראשונה שלי, כשהייתי בן 12, היתה בפרסומת למשחק בשם 'Pitfall' של אקטיוויז'ן (חברת משחקי מחשב אמריקנית הידועה בעיקר הודות למשחק 'Call of Duty'; ע"א). קיבלתי שכר נאה והפכתי למפורסם מאוד בבית הספר שלי. אז כן, היה לי קשר מאוד קרוב למשחקי וידאו".

גם השחקן קי זוכר את הפעם הראשונה שבה שיחק ב"דונקי קונג": "הדמות של מריו היתה ההיכרות הראשונה שלי עם העולם הזה. הייתי משחק במכונות ארקייד, ואז עברתי לשחק בקונסולות בבית, עד שאפילו לטלוויזיה שלי נמאס כבר ממני. 'האחים סופר מריו' היה המשחק המועדף עלי".

המשחק והדמויות השפיעו על דורות שלמים של ילדים שגדלו עליהם. לסרט החדש יש סיכוי לזכות להצלחה דומה?

קי: "בהחלט כן! במיוחד עבור ילדים קטנים ובני נוער. גם אם הם נחשפו בעבר למשחק, העיבוד הזה ייתן להם את ההזדמנות ללמוד משהו שלא ידעו בעבר על הדמויות שהם אוהבים. קח כדוגמה את הנסיכה פיץ' (שאותה מדבבת טיילור־ג'וי; ע"א) - בעבר היא הוצגה במשחקים בצורה מאוד חד־ממדית, אבל בסרט היא מנהיגה מלידה שמתנהגת באומץ רב. היא לא עלמה במצוקה שמחכה שיצילו אותה, זה צד אחר לגמרי שלה. זו דוגמה מצוינת לילדות קטנות, ובכלל לכולם".

בעלילת הסרט מצטרפת הנסיכה פיץ', יחד עם טואד הפטרייה (קי), למסע שאליו יוצא מריו (פראט) על מנת להציל את לואיג'י (דיי), אחרי ששני האחים מצאו את עצמם מופרדים בעולם קסום שאליו הגיעו.

טיילור־ג'וי, שנשמעת גאה מאוד בתפקידה ("זה כבוד גדול לשחק את פיץ', היה מלהיב מאוד"), מספרת שאחרי שהציצה בגרסה הראשונית של התסריט היא חשה שדמותה של פיץ' דורשת שינוי מהותי. היא הודיעה למפיקים שתסכים לקבל את התפקיד רק אם הנסיכה תהיה "דמות מודרנית, מועצמת ובעלת עומק", ולא רק אחת שמחכה לנסיך על הסוס הלבן שיבוא להציל אותה מידי הרשע.

"דיברתי על זה עם הבמאים, אהרון הורוואת' ומייקל ג'לניק, ועם נציגי האולפנים, והתרגשתי לגלות שכולנו באותו ראש. כולנו שאפנו להציג אותה בצורה הזו, ואני מודה להם על זה. מאוד מרגש שפיץ' תהיה מודל לחיקוי לצעירים שיגדלו עליה. לא רואים דמויות רבות כמוה בסרטי אנימציה. הזמנים משתנים, ואני מרגישה מאוד־מאוד גאה במה שעשינו".

פראט ודיי מאשרים שהוספת הדמות הנשית החזקה הפכה את סיפור העלילה לעוצמתי יותר. "פיץ' לא צריכה שיבוא מישהו אחר להגן עליה. היא ומריו עובדים ביחד ועוזרים זה לזה כשני שווים", מסביר פראט בן ה־43. "יש לי שתי בנות קטנות, וכשהן יגדלו ויצפו בסרט - אני בטוח שהן ירצו להיות הנסיכה פיץ'. ירצו שיהיו להן כוחות, דבר שבעבר 'נועד' רק לבנים. גם בנות רוצות לצפות בסרטים כאלה".

דיי: "היוצרים עשו עבודה טובה בכך שהפכו אותה למנהיגה. פיץ' אמיצה, מניעה את הסיפור ורוכבת על אופנוע, ואפילו יותר מכך - היא אחראית ומרכיבה קסדה על הראש".

איקוניות בכל פינה

שינוי מפתיע נוסף בסרט נוגע לליהוק הלא שגרתי של בלאק. בניגוד לתפקידים קודמים ברזומה שלו, שבהם גילם בעיקר דמויות מצחיקות ומשעשעות, הפעם בלאק הוא הרשע של הסרט (אבל, למרבה השמחה, עדיין נשאר נאמן לסגנונו הקומי).

"היה כיף גדול לשחק את הנבל", מציג בלאק פרצוף עם חיוך מרושע. "הייתי מאושר עד הירח כשהציעו לי את התפקיד. הצטרפתי אל הצד האפל. זה היה כמו לגלם את דארת' ויידר של נינטנדו. הנבלים הם תמיד הדמויות הכי מעניינות, כמו חניבעל לקטר מ'שתיקת הכבשים'. אתה פשוט יכול לנעוץ בהן את השיניים שלך כשחקן.

"הנבל בסרט נושף אש, מה יכול להיות יותר מגניב מזה? ואגב, תספר בבקשה לקוראים בישראל שהושפעתי בתפקיד מדמותו של יאגו, הנבל הנצחי מ'אותלו' של שייקספיר. מה חשבתם, שג'ק בלאק הוא אדם לא משכיל?"

"אם כבר מדברים על כבוד, אז זה כבוד להיות לואיג'י!" מתערב בגאווה דיי בן ה־47. "אני מבין ומזדהה עם הילדים שרוצים לשחק במריו, גם אני הייתי כזה כשהייתי ילד. אחותי הגדולה תמיד שיחקה ראשונה, אז היא נהגה לבחור במריו ואני נותרתי עם לואיג'י. האמת היא שלא הייתי טוב במשחק כמוה, אבל עכשיו אני מקבל את לואיג'י באהבה".

צילום: באדיבות טוליפ אנטרטיימנט,

דיי מגלה שחבריו, כלומר בני גילו, התלהבו לשמוע שהוא עומד לגלם את דמותו של לואיג'י, אפילו יותר מאשר בנו בן ה־11. "הילדים סביבי קיבלו את זה די באדישות, אבל המבוגרים הפתיעו אותי. לא ציפיתי שכך הם יגיבו. רוב הפרויקטים שהשתתפתי בהם נועדו למבוגרים, קומדיות עם אדג' מסוים, אז לעשות משהו כזה, שפונה יותר למשפחות, זה כיף. ככה הבן שלי יכול לצפות בסרט מבלי שתיהרס לו הילדות".

פראט: "כשסיפרתי לאחי שאגלם את מריו, הוא מייד אמר לי: 'אתה רציני? באמת תגלם את זה?' הוא לא קינא בי, אבל הוא בהחלט עזר לי לאורך השנים לשים דברים בפרופורציות הנכונות. הוא עזר לי להישאר עם הרגליים על הקרקע, ואני מעריך אותו על זה. ממש כמו בקשר של מריו ולואיג'י, בסופו של דבר זה עניין של אהבת אחים".

לקי בן ה־52 אמנם אין ילדים, אבל הוא מספר שאחייניו היו נרגשים מאוד כשסיפר להם את החדשות המרעישות. "שאלתי אחד מהם אם זה דבר גדול, והוא ענה שזה דבר גדול מאוד. 'אתה תגלם את טואד, זאת דמות איקונית!' - כולם סביבי התלהבו מאוד, אז לא הייתי לחוץ בכלל", הוא צוחק.

גם לטיילור־ג'וי, שתחגוג החודש 27, אין עדיין ילדים. מי שפרצה בסרט האימה המשובח "המכשפה" מ־2015, הפכה בהדרגה לשם מבוקש בהוליווד, כזה שמתנוסס בגדול על שלטי חוצות. כעת, אחרי תקופה לא קצרה שבה השתתפה בסרטים שפנו בעיקר לקהל בוגר, היא תוכל סוף־סוף להתגאות בסרט מול הילדים של קרוביה וחבריה. "ילדים לא הורשו עד היום לצפות ברוב הסרטים שלי", היא צוחקת בקול, "אבל כעת ההרגשה נפלאה שאני יכולה להגיד להם 'לכו לראות אותי בקולנוע' - ולדעת שצפוי להם המון כיף".

התהילה שזכית לה בשנים האחרונות לא מלחיצה אותך?

"קצת, אבל זה לא באמת משפיע על העבודה שלי. תת־המודע שלי לא מאפשר לי אף פעם לקלוט את הגודל והעוצמה של הפרויקטים שאני עושה. אני נכנסת לדמות, וזה הופך לעניין פרטי שלי - עד שאני שוכחת שאנשים יצפו בזה בסוף. ככה אני יכולה להתחמק מהלחץ, אחרת היה לי מאוד קשה להגיע לעבודה בכל יום. למזלי, אני מרגישה בסט הצילומים כמו בבית. אני בת מזל שהפאניקה הקיומית מגיעה אלי רק אחרי שהעבודה מסתיימת, כשכבר אין לי מה לעשות בנידון".

צילומים: קוקו, אי.פי.איי, GettyImages,

"הסרט יותר טוב ככה"

כמו כל הסתכלות מפוכחת לאחור, גם עברם של האחים מריו לא היה תמיד כה יפה ומרשים. לפני ההצלחה העצומה, אחד המשחקים הראשונים היה דווקא כישלון מהדהד, עד כדי כך שבנינטנדו שקלו לשים קץ לסדרה. למזלם, הם החליטו לתת לה סיכוי נוסף - והשאר היסטוריה. האחים השתלטו מאז גם על תוכניות טלוויזיה, על ספרי קומיקס ואפילו על סרט לייב אקשן - שיחגוג בחודש הבא מלאת 30 שנים לצאתו לאקרנים.

בסרט, מ־1993, כיכבו שמות מוכרים ומצליחים באותם ימים, ובהם בוב הוסקינס, דניס הופר וג'ון לגוויזאמו, והאולפנים השקיעו בו 48 מיליון דולרים, סכום גבוה למדי במונחי התקופה. למרבה הצער, התוצאה היתה כישלון מסחרי וביקורתי גדול, שהסב לאולפנים הפסדים כבדים.

כוכבי הסרט ההוא העידו בכמה הזדמנויות שסבלו מצילומי הפיצ'ר, שהוגדר לא פעם כאחד הגרועים בהיסטוריה. הוסקינס, אשר זכה חמש שנים קודם לכן להצלחה בסרט "מי הפליל את רוג'ר ראביט", ששילב דמויות אנימציה עם שחקנים בשר ודם, טען שההפקה היתה "פשוט סיוט" ו"הדבר הגרוע ביותר שאי־פעם עשיתי". אפילו מיאמוטו לא חסך ביקורת: "הסרט היה מושקע, אבל דמה מדי למשחקים. הוא פשוט הפך להיות סרט על משחק מחשב, במקום להיות סרט בפני עצמו".

ג'ון לגוויזאמו (מימין) ובוב הוסקינס בסרט הקודם מ־1993. כישלון צורב,

כפי שקורה לא מעט סביב פלופים גדולים, גם "האחים סופר מריו" הפך לסרט פולחן, כזה שאנשים בוחרים לצפות בו דווקא בגלל כל מה שגרוע בו. בלאק אמנם לא צפה בסרט, אבל הוא מוכן להגן עליו מהחיצים שספג: "יש טרור בעולם הבידור, ולכן לעולם לא אלכלך על סרט מסוים, כדי לא לפגוע באנשים שהיו מעורבים בו. שמעתי את האגדות על כך שהסרט פשוט גרוע, אבל לפעמים גם סרטים גרועים יכולים להיות טובים. אל תשפטו את הסרטים הרעים האלה, כי לפעמים הם כל כך רעים - שהם גאוניים".

בניגוד לסרט הוותיק, סרט האנימציה החדש מעורר דווקא תחושה חיובית מאוד בקרב משתתפיו.

פראט: "לי ולדיי יש ילדים שהם בערך באותו הגיל שבו היינו שנינו כששיחקנו לראשונה במשחק. זה מוסיף לנו אלמנט של התרגשות בגילום הדמויות. הנושאים של 'אהבת אחים' ושל 'לא לוותר לעולם' מעולים לכל סרט, ובמיוחד לסרט אנימציה - שגם ילדים וגם מבוגרים יכולים להעריך".

בלאק מסכים, ומודה שנהנה לא רק מתפקיד הנבל, אלא גם מהתחקיר שעשה לקראת ביצוע קולו של באוזר. "היה כיף לחקור את הצד הרומנטי שלו ולשים לב לכל פרט קטן שנוגע אליו. באוזר הוא מפלצת גדולה שרוצה להשתלט על הכל באמצעות הפחדת אחרים, כך שלגלות את הצד הרך שלו היה בהחלט דבר נעים.

"אני בעיקר אסיר תודה שזה סרט אנימציה ולא לייב אקשן - אחרת בטח הייתי צריך ללבוש חליפת לכידת תנועה, כמו שאנדי סרקיס עשה ב'שר הטבעות'. אין סיכוי שהייתי נכנס לחליפה של באוזר, אלא אם כן זה היה לגרסה דלת תקציב של האחים מריו. זה פשוט סרט הרבה יותר טוב ככה".

erani@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר