החטא האמיתי של אבי חימי

העיסוק בפרשיית המין מסתיר את השערוריה האמיתית, זו שקדמה לחשיפה: העובדה שחימי שיעבד את לשכת עורכי הדין למאבק פוליטי ברפורמה המשפטית

אבי חימי, צילום: גדעון מרקוביץ

בנובמבר 2019, זמן קצר לאחר שיועמ"ש מנדלבליט החליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ונחשפו חלק משיטות הפעולה של המשטרה והפרקליטות, נשא יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי את הדברים הבאים בכנס המשפט בחיפה: "כאשר נחשפות עדויות על פגיעה לכאורה בזכויות יסוד של חשודים ונחקרים, אין בכוונתנו לשתוק. (...). פניתי מספר פעמים ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט וביקשתי ממנו לבחון ביסודיות את המידע שנחשף. יתרה מכך, הוריתי השבוע על הקמת צוות מיוחד שיבחן את גבולות האסור והמותר בתרגילי חקירה וייתן המלצותיו. הוועדה החשובה הזו לא תסתפק בכתיבת דוח עם מסקנות והמלצות – ובכוונתי להוביל לגיבוש יוזמת חקיקה שתגן ושתשמור מכל משמר על זכויותיו של כל נחקר ללא כל קשר אם הוא "עד מפתח" או לא".

דבריו עוררו התמרמרות אצל חברים אחרים בלשכה, שדאגתם לזכויות חשודים משנה צורה אם החשוד הוא ראש ממשלה בשם נתניהו. יו"ר מחוז תל אביב של הלשכה, עמית בכר, כתב בתגובה על "מתקפה מסוכנת וחסרת תקדים כנגד גורמי אכיפת החוק", וגם ציין ש"שרבוב חזקת החפות בנסיבות האלה יוצרת גם עוול לנאשמים בכלל ולנאשמים האחרים בתיקי ה"אלפים" בפרט אשר אינם נבחרי ציבור". בכר התייחס לחשיבות שייחס חימי לחזקת החפות כאל "שרבוב" מיותר.

חימי נחשד כמי שלא מזדעזע דיו מהמנטרה האופנתית של "שוחד, מרמה והפרת אמונים", וניתן היה להתרשם שהוא מוטרד יותר מהאופן שבו פעלו רשויות החוק כדי להאשים את נתניהו במה-שלא-יהיה תוך כדי הפרת זכויות של נחקרים ועדים – שהיקפה מתברר עכשיו בבית המשפט המחוזי בירושלים. מכל מקום, היה ברור שחימי אינו מוכה סנוורים לנוכח יפעתה הנשגבת של מערכת המשפט הישראלית. אבל ברוך השם הוא נרפא מהמחלה הזו.

בשבוע שעבר התייצב חימי חדש לראיון במוסף "הארץ". מאחוריו היו מספר שבועות של התנגדות קולנית לרפורמה המשפטית, השתתפות ונאומים בהפגנות ובאולפנים. המראיינת העידה על לחלוחית שעלתה בעיניה למשמע דבריו, הכתירה אותו ל"מנהיג הבולט של המחאה כנגד ההפיכה המשטרית", וחימי מצידו המליץ על השבתת המשק, חסימת כבישים, שיבח את היועמ"שית בהרב מיארה "אישה אמיצה, רצינית, יועצת משפטית טובה" ויעץ לה להוציא את נתניהו לנבצרות – אולי זו הרחבה של זכויות החשודים והנחקרים. בנוסף הכריז על עצמו שהוא א-פוליטי, והשתמש בכל ארסנל הטיעונים הנכון, עם ההתראות והרמיזות המקובלות: "כל הסממנים שמדעני מדינה מצביעים עליהם בעליית דיקטטורות מופיעים אצלנו, אחד לאחד: סגידה למנהיג, העובדה שככל שסוגדים לו יותר אז מתקדמים יותר, הרס מערכת המשפט, ריסוק כלי תקשורת. אנחנו הולכים לפי כל הצעדים המדעיים לכיוון דיקטטורה". הביקורת על מערכת המשפט הוחלפה בשיר הלל לבג"צ, לאהרון ברק, ולהפיכה המשפטית שלו.

כמה ימים אחר כך פרסמה אילה חסון בחדשות 12 כי חימי ביצע מעשה מגונה מול עורכת דין שביקשה ממנו להמליץ עליה לשיפוט. מוסדות הארץ רעדו – כי מה לעשות, סקס מעניין לא פחות מראיון נוקב בעיתון או נאום בהפגנה. מאלה יש עשרות, אבל פרשיית מין בצמרת? דליקטס נדיר. יום לאחר פרסום הידיעה התפטר חימי מתפקידו כיו"ר לשכת עורכי הדין, הודה בכך שניהל מערכת יחסים אינטימית עם עורכת הדין אך הכחיש גם כפיה וגם שוחד מיני תמורת המלצה לשיפוט. מקובלים עלי דבריו מ-2019 בנוגע לחזקת החפות, ואני מוכנה להאמין לו עד שיוכח אחרת.

ואז אחכה בסבלנות כדי לראות האם גם לו יפרצו לטלפונים הסלולריים בניגוד לחוק, כשם שעשו לקודמו, אפי נוה. האם גם במקרה שלו תולבן הפריצה על ידי פרקליט המדינה עמית איסמן, כפי שעשה שי ניצן.

ייתכן שהמשטרה תחקור את חימי וייתכן שהפרשה תסתכם בדיון ציבורי בנוגע להתנהלותו של היו"ר, בין אם יש במעשיו עבירה ובין אם לאו. אבל העניין שפרשייה כזו מעוררת מסתיר את מה שקדם לחשיפה, והוא העובדה שחימי שיעבד את לשכת עורכי הדין למאבק ברפורמה. על כך תעיד העובדה שפיטר את המשנה ליו"ר, עו"ד יצחק נטוביץ'. נטוביץ', יחד עם עוד כמה עורכי דין, הביע תמיכה ברפורמה וכתב: "אנו מבקשים להדגיש, כי בלשכת עוה"ד, לרבות במועצה הארצית המכהנת הכוללת נציגי ציבור מטעם כלל עורכי הדין, קיימים קולות רבים בעמדות שונות מעמדותיך הנ"ל ואמירותיך הנ"ל כראש לשכת עורכי הדין, עלולות להיחשב כעמדת לשכת עורכי הדין". חימי חיסל קיני התנגדות בלשכה משל היתה ממלכתו הפרטית. זה הפריע פחות לנאמני מערכת המשפט. ממש כשם שמו"ל הארץ, עמוס שוקן, שהציב את חימי על השער, מגויס לסיכול הרפורמה ולכן יפסיק לפרסם מאמרי תמיכה בה. "העמדה של גדי טאוב לא לגיטימית ולכן צריך להפסיק להשמיע אותה" – נימק. גם זה עובר בחוגים הנכונים כצעד לחיזוק הדמוקרטיה.

הברית שכרת אפי נוה עם שרת המשפטים איילת שקד בוועדה למינוי שופטים עוררה עליו את חרון המערכת המשפטית, וזו בתגובה הטיסה את זכויות האזרח שלו לפח האשפה, עברה על החוק וחשפה את חיי המין שלו. חימי כבר בא מוכן. חצי שנה לפני הבחירות לראשות הלשכה כבר הודיע שלא יתמודד שוב על התפקיד, ואת התגובה לכתבה של חסון שיגר בשמו יחצ"ן של המחאה, שהתעלם מההאשמות כלפיו והתמקד בפזמון המוכר של "מכונת הרעל" "הפיכה משטרית"  - פעמיים - וכמובן "לרסק את הדמוקרטיה הישראלית".

אין לדעת האם התגייסותו הטוטאלית של חימי למחאה וההודעה על התפטרות הן אותנטיות או ניסיון לייצר חומת מגן כנגד החשדות נגדו ולמזער נזקים. מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשייך הצליח להתגבר על העוינות התקשורתית נגדו כאשר החליט לפתוח בחקירות נגד נתניהו. גם הוא הצטרף למתנגדי הרפורמה ואף שובץ ברשימת הנואמים בהפגנות. ייתכן שחימי, כמו אלשיך, הבין את הרמזים העבים מכיוון האליטות. וזה אולי לא סיפור על סקס, אבל גם לא דומה בשום צורה לדמוקרטיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר