אסטרטגיית הישרדות רגשית. צילום: freepik

למה אנחנו ממשיכות לקנות תוספי תזונה ומוצרי טיפוח ולא משתמשות בהם?

מחקרים מראים שיותר מ־90% מהנשים שרוכשות תוספי תזונה, מוצרי טיפוח, אביזרים או כלים לשיפור עצמי - לא מתמידות בשימוש בהם • למה זה קורה ומה אפשר לעשות אחרת?

תוספי תזונה שעדיין סגורים בארון, קרם פנים חדש שנשאר בקופסה, סרום לשיער שהבטיח להפסיק את הנשירה ונשכח באחת המגירות... נשמע מוכר? 

מחקרים מראים שיותר מ־90% מהנשים שרוכשות תוספי תזונה, מוצרי טיפוח, אביזרים או כלים לשיפור עצמי - לא מתמידות בשימוש בהם. המוצרים מצטברים, והתחושה? מתסכלת.

רוב הנשים מניחות שזה נובע מחוסר משמעת עצמית, אבל האמת היא שהמנגנון שגורם לנו להפסיק עוד לפני שהתחלנו - יש לו שם, הסבר מדעי ומחיר פסיכולוגי הרבה יותר עמוק ממה שנדמה.

מגפת הקורונה, המצב הביטחוני, יוקר המחיה, וגם פשוט העייפות הנפשית של החיים, הפכו את הקנייה לא רק לאמצעי צריכה, אלא לאסטרטגיית הישרדות רגשית.

המוצרים מצטברים, צילום: LEONARDO AI

בשנים האחרונות נרשמה עלייה משמעותית ברכישות אונליין בתחומים של בריאות, תזונה, כושר ותהליכי שיפור עצמי. נשים רבות מספרות שהן מרגישות מוצפות, לא מצליחות להתמיד בכלום והקנייה נותנת להן תחושת שליטה רגעית, תחושה שהן עושות “משהו בשביל עצמן”.

אבל התחושה הזו מתפוגגת מהר.

מחקר שפורסם בשנת 2022 ב־Journal of Retailing and Consumer Services מצא שכאשר נשים חוות סטרס, חוסר ודאות או תחושת עומס, הן רוכשות יותר מוצרים מתחום הבריאות והטיפוח, אך 94% מהן לא משתמשות בפועל במוצרים האלה לאורך זמן.

המוח מגיב לקנייה כמו לפעולה של הישג: הוא משחרר דופמין, ונותן לנו תחושת הקלה.

אבל זו לא התחלה אמיתית של תהליך. זו רק מניפולציה נוירולוגית רגעית. ברגע שהריגוש עובר - המוצר נזנח, ומה שנשאר זו התחושה הפנימית ששוב לא הצלחתי. למעשה אנחנו לא קונות מוצרים, אנחנו קונות גרסאות מתוקנות של עצמנו.

קרמים לפנים, תוספי תזונה ומוצרי טיפוח לשיער ולגוף נרכשים מתוך תקווה שמשהו ישתנה - שהעור ייראה טוב יותר, שהעייפות תחלוף, שנרגיש כמו עצמנו שוב. אבל כשאין מסביב תנאים אמיתיים לשינוי, המוצרים נשארים סגורים, והם לא היחידים.

יחד איתם מתחילה להיאסף גם תחושת כישלון קטנה, כמעט בלתי נראית, שמצטרפת לכל הפעמים הקודמות שבהן קיווינו ולא הצלחנו לממש. כל קנייה שלא מומשה מייצרת אצלנו תחושת כישלון וכשזה חוזר על עצמו שוב ושוב מתחילה להיווצר לנו אמונה פנימית שאולי אנחנו פשוט לא מסוגלות להתמיד בשום דבר יחד עם תחושת אכזבה על הכסף ששוב נזרק לפח.

הכסף שוב נזרק לפח? , צילום: GettyImages

מה אפשר לעשות אחרת?

איך להגדיל את הסיכוי שתתמידי ולא תישארי עם עוד מוצר בארון?

1. תתחייבי לפני, לא אחרי - הקנייה לא מייצרת מחויבות, היא רק מחזקת בחירה שכבר התקבלה.
אם את עוד לא שם, תחכי. אם התחייבת באמת, הכלים שתבחרי יוכלו לתמוך בזה.

2. תשאלי את עצמך מה באמת הוביל לרכישה - האם זה נבע מתחושת עומס, תקיעות, צורך בשליטה, או אולי רצון להרגיש שעשית משהו בשביל עצמך, גם אם לרגע? כשאנחנו קונות כדי להרגיע תחושה פנימית לא נוחה, ולא מתוך בשלות אמיתית לתהליך, הסיכוי שנתמיד בשימוש קטן.
המוצר לא תמיד הבעיה, לפעמים זו הציפייה שהוא “יסדר אותנו” בלי שנשנה דבר.

3. תבחרי בתהליך שיש בו קשר אנושי, לא רק מידע - תוכן איכותי חשוב, אבל לא תמיד מחזיק לבד. תמיכה אנושית, תחושת חיבור וליווי אישי מגדילים משמעותית את הסיכוי להתמיד לאורך זמן.

4. תתמקדי בדבר אחד - כשאנחנו רוכשות כמה פתרונות במקביל, אנחנו לא מתחייבות לאף אחד מהם באמת. שינוי נבנה מתוך חזרתיות, לא מתוך גיוון. ואל תתפתי לקנות עכשיו עוד מוצרים רק כי יש מבצע באתר, תתחילי ממוצר אחד, תראי אם הוא באמת נכנס לך לחיים.

5. תעקבי אחרי ההתקדמות שלך - מעקב יומי, צ׳ק ליסט או תזכורות ביומן יכולים להזכיר לך מה כן עשית ולעזור לך לבנות רצף, לא רק התחלות.

6. תתחמי את הציפייה בזמן - המוח מתמודד טוב יותר עם התחייבויות קצרות ומוגדרות. כשרואים סוף ברור, קל יותר להתחיל וגם להחזיק מעמד. החלטת לרכוש מוצר? תחליטי מראש עם עצמך שאת נותנת לו 21 יום של ניסיון אמיתי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...