יד שנייה וסביבה ירוקה: רי-קומרס, או מסחר חוזר, הוא השם שניתן לשוק הדיגיטלי של מוצרים יד שנייה - מטכנולוגיה מחודשת ועד אופנה יוקרתית שכבר נלבשה. מדובר בפלטפורמות שמאריכות את חיי המוצר באמצעות מכירה חוזרת, תיקון או שימוש מחודש, ובכך מציעות אלטרנטיבה לצריכה חדשה. בשנים האחרונות הפך התחום לאחד ממנועי הצמיחה הבולטים של המסחר המקוון, גם אצלנו בארץ, וכעת הוא גם זוכה להכרה רשמית בדירוג קיימות מקיף.
דירוג שפרסמה Cross-border Commerce Europe (CCE) מציב את Back Market, פלטפורמת הטכנולוגיה המחודשת מצרפת, כזירת המסחר המקוון בת-הקיימא המובילה באירופה.
לצידה, שלוש פלטפורמות מוכרות מעולמות האופנה בהן ניתן לרכוש מותג יוקרה: eBay, Vestiaire Collective ו-Sellpy שבבעלות H&M - נכנסו לעשירייה הראשונה, בעוד Vinted, מהשמות המזוהים ביותר עם יד שנייה, נותרה מחוץ לה במקום ה-11.
הדירוג של CCE אינו מסתפק בהצהרות ירוקות. הוא מבוסס על ניתוח מעמיק של התחייבויות אחריות תאגידית, תוך בחינה של החלק היחסי בפעילות שכל פלטפורמה מקדישה בפועל לקיימות.
כשהמודל העסקי עושה את ההבדל
כשאנחנו קונים יד שנייה, לא מדובר רק בחיסכון כלכלי לכיס שלנו או רכישה של פריט וינטז' נדיר, אלא גם - שמירה על הסביבה, ולאירופאים זה חשוב במיוחד. מעבר להסמכות ולתקנים, CCE העניקה משקל משמעותי לאופי המודל העסקי. יוזמות של כלכלה מעגלית - כמו מכירה חוזרת, תיקון והארכת חיי מוצרים, קיבלו עדיפות ברורה, לצד שירותים משלימים כגון השכרת מוצרים, התאמה אישית וייצור לפי דרישה. הגישה הזו יצרה יתרון מובהק לפלטפורמות שמבוססות מראש על שימוש חוזר, ולא רק משלבות אותו כקטגוריה צדדית.
אופנה יד שנייה, אבל לא בכל מחיר
בהמשך הרשימה ניצבת Vestiaire Collective הצרפתית, המתמחה באופנת יוקרה יד שנייה. אחריה דורגה Sellpy השוודית שבבעלות קבוצת H&M, לצד CeX הבריטית המתמקדת בטכנולוגיה משומשת ו-Collector Square – פלטפורמה צרפתית נוספת לפריטי יוקרה בבעלות קודמת. Vinted, למרות הפופולריות הרחבה שלה, דורגה כאמור רק במקום ה-11.
גם מחוץ לאירופה, ההשפעה של הפלטפורמות הללו מורגשת היטב. בשנים האחרונות, רכישת מותגי יד שנייה מאתרים בינלאומיים הפכה לחלק משגרת הצריכה של נשים רבות בישראל. פריטי יוקרה, תיקים, בגדים וטכנולוגיה מחודשת מגיעים ישירות מהמדף הדיגיטלי - לא כפשרה, אלא כבחירה מודעת שמשלבת מחיר, איכות ותפיסה ערכית.
אתרי הרי-קומרס הגדולים כבר אינם נתפסים כפתרון נישתי, אלא ככתובת לגיטימית ולעיתים מועדפת עבור מי שמבקשת לצרוך אחרת.
המספרים שמאחורי המגמה
לפי נתוני CCE, שוק הרי-קומרס צפוי להוות בין 7.4% ל־7.8% מתעשיית האופנה והביוטי עד 2026, לעומת 6.9% ב־2025. עוד עולה כי האונליין חוצה גבולות ואחראי כיום ל־70% מהיקף המכירות של הסקטור.
בסופו של דבר, הדירוג של CCE אינו רק רשימת מנצחים ומפסידים, אלא מראה לאופן שבו הצרכנות הדיגיטלית משתנה. שוק היד השנייה, שבעבר נתפס כפשרה או כבחירה כלכלית בלבד, הופך לזירה שבה נבחנים ערכים, אחריות והשפעה אמיתית. ככל שהמסחר המקוון ממשיך להתרחב, השאלה כבר אינה אם קיימות משתלמת - אלא מי מוכן לשנות הרגלים, ומי נשאר מאחור בעידן שבו גם יד שנייה יכולה להוביל את הדרך.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
