איך הופכים עפיפון לשמלה? התשובה מסתתרת בכף היד שלכם

הבינה המלאכותית מגיעה גם לתחום עיצוב האופנה ומאפשרת לעצב בגדים באופן חדשני • הדור הבא של מעצבי האופנה כבר לומדים איך אפשר לייצר גזרות שטרם חלמנו עליהם • ומתי זה גם יגיע למכנסי הג'ינס שלנו?

עפיפון הופך לשמלה - נוגה ונגריק // שנקר

עולם העיצוב על כל גווניו חווה בימים אלה מפגש מרתק עם טכנולוגיית הבינה המלאכותית AI. מה שהתחיל באדריכלות ועיצוב מוצר מגיע גם לאחד התחומים הנגישים ביותר: אופנה.

"המפגש עם טכנולוגיות חדשות מייצר תוצרים חדשים אצל מעצבי האופנה", מסביר אילן בז'ה, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר בו קיימו זו השנה השלישית קורס מיוחד שעוסק בתחום. "בינה מלאכותית הוא עוד כלי עתידי בידיהם של מעצבי הדור הבא, זה כמו שותף חדש שנועד לסייע ולעזור אבל גם מביא איתו אלמנטים נוספים ותוצרים שלא היו מתקבלים באופן אחר".

תצוגת האופנה של שנקר וסמסונג, הדגם של שירה רזניקוב // צילום: דור גבאי

בתצוגת האופנה שהוצגה אתמול (שלישי) בהאנגר קלאב שבנמל תל אביב בהפקת מוטי רייף ודניאלה בסל, צעדו 12 דוגמניות, שלבשו את הדגמים הטכנולוגיים והייחודיים של הסטודנטיות בשנה ג' של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, אשר בחרו לקחת את הקורס בהובלתן של המרצות מאיה ארזי, מירב גזית והלן סופרין שבחן את ההשפעות המרתקות של טכנולוגית שונות על תהליך העיצוב.

הכלים המסורתיים של בובות דיגום וגזרות נייר הוחלפו בסריקות תלת ממד אל תוכנות מתקדמות שמאפשרות יצירת מודלים ואפילו בחירה של בדים עוד לפני שעוברים אל שלבי התפירה.

הדגם של ניצן אייזנמן, צילום: רפי דלויה

לאחר עיצוב וביצוע הדגמים, הסטודנטים בקורס השתמשו במכשיר גלקסי S24 של חברת סמסונג שמציע כלי AI חדשניים וחווייתיים על מנת לייצר קטעי וידאו ואימג'ים המשלבים את העיצובים. כנקודת מוצא, 12 הסטודנטיות התבקשו לבחור, מקום או אובייקט בעל משמעות עבורן ("מקדש"). הן סרקו אובייקט ספציפי מתוך המרחב בתוכנות תלת ממד, ועברו תהליך עיצוב דיגיטלי חופשי ואינטואיטיבי, תוך תרגום השראות ורעיונות מורכבים למודלים תלת-ממדיים לסימולציות ריאליסטיות.

בין החפצים השונים שהסטודנטיות בחרו ניתן למצוא ספסל רחוב, כדור כדורגל, תיבת נגינה ועוד. בזכות תהליך העבודה הדיגיטלי, נדמה כי נוצרו גזרות ייחודיות שבלתי אפשרי ליצור במרחב הפיזי.

הדגם של מאי עזריה, צילום: רפי דלויה

כך לדוגמא רון דבורה בחרה בחדר שלה ובמנורת הלילה שלה, שהזכירה לה את הפחד מהחושך עוד מילדותה. בדגם שעיצבה הביאה לידי ביטוי את השקיפות של הנורה וצורתה התלת ממדית, שבאים לידי ביטוי בשקיפות בד האורגנזה ועצמות סיליקון לאורך הדגם שהדגימו את חוטי הלהט של הנורה.

עיצוב של רון דבורה בהשראה נורה / צילום: גל בומנדיל

אווה דגני בחרה כמקום המעניק לה כוח את בית הקיץ של משפחתה בליטא, בו בילתה בילדותה, והיה מוקף גינה פורחת עם פרחים מסוגים וצבעים שונים, אותם הייתה מציירת. היא בחרה שלושה פרחים שציירה והפכה אותם להדפסים על השמלה שעיצבה. הפרחים מחוברים לשמלה במגנטים הניתנים להפרדה וחיבור מחדש.

אווה ברסט - פרח הופך לשמלה / שנקר

נוגה ונגריק בחרה את העפיפון בגלל התחביב של אביה. "שיחקתי עם העפיפון שסרקתי והגעתי לצורניות מעניינת. בשלב הבא בחרתי את הדגם והוצאתי ממנו גזרה והכל באמצעות תוכנות מתקדמות שאפשרו לי לראות בעצם את התוצר הסופי עוד לפני שאני תופרת אותו. החוויה של היצירה שונה לחלוטין כי התוצר לא היה מתקבל בדרך אחרת", אומרת ונגריק.

הדגם של נוגה ונגריק, צילום: רפי דלויה

הפאנל שפתח את תצוגת האופנה דיבר על אופנה דיגיטלית, הכוללת בגדים שנועדו למרחב הווירטואלי וטכנולוגיות שונות בעולם העיצוב המודרני, בדגש על בינה מלאכותית. הפאנל כלל את מרצי שנקר, בתחומי האופנה ואף האנימציה, בנוסף לצלם עידו איז'ק.

לפני כל מערכת לבוש שהוצגה על המסלול, הסטודנטיות עלו על הבמה וסיפרו על החפץ שבחרו. לאחר מכן, על המסך הוצג סרטון שמדגים בקצרה את תהליך העבודה על הדגם.

הדגם של עמית לוי, צילום: רפי דלויה

"אנחנו עוד רק בהתחלה", אומר בז'ה ומוסיף: "אין ספק שהטכנולוגיה מאפשרת לנו להפוך פנטזיה למציאות, אבל ייקח עוד זמן עד שנראה את זה בפועל. אני מאמין שאנחנו ממש בדרך לשם כי זה כבר קורה היום באקססוריז, תכשיטים ונעליים. בסופו של דבר זה יגיע גם לבגדים לבישים ולא רק למסלולי התצוגות. ממש כמו שהניו-לוק שינה את עולם האופנה גם הטכנולוגיה תשנה את כל תחומי העיצוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר