משנות ה-50 ועד היום: הביקיני מככב

לכבוד יום הביקיני בדקנו את ההיסטוריה של בגד הים האהוב מאז שנוצר ועד היום. רגעים נוסטלגיים לצד חדשנות טכנולוגית

יעל בר זוהר ובר רפאלי לפלפל שנת 2001 // צילום: יח"צ

יום הביקיני הבינלאומי חל היום (חמישי) ברחבי העולם, וזו סיבה מספיק טובה לראות מה התחדש לאורך השנים. ניסינו לקבל תשובה שמטרידה אותנו הרבה זמן: מדוע בגד ים ביקיני עולה כמעט כמו בגד ים שלם, על אף שהוא כולל מעט בד. 

דרכו של בגד הים הביקיני החל כשנשים אתלטיות נהגו ללבוש אותו כפריט לתחרויות ביוון העתיקה. אך רק בשנת 1946 שני מעצבים מצרפת, ז'ק היים ולואי ריאר, כל אחד בדרכו, יצא עם דגם בגד ים ביקיני עשוי מבד קטנטן.

ההמצאה לא התקבלה בהתלהבות, בתצוגת האופנה בפריז באותה שנה התקשו השניים למצוא דוגמנית שתסכים ללבוש את הבגד, ונאלצו להתפשר על רקדנית שהסכימה ללבוש אותו.  

מאז הביקיני עבר גלגולים שונים ועורר מהפכה של ממש. בשנות ה-50 היה לפריט שכיכב בחופי הריביירה הצרפתית. הוא הפך לפריט מבוקש כשהשחקנית בריז'יט בארדו הפכה ל"נערת הביקיני" על שם הדמות שגילמה בסרט "נערה בתוך ביקיני". 

A post shared by Pratique Bodyworks (@pratiquebodyworks) on

Jun 30, 2018 at 11:46pm PDT

בשנות ה-60 מרילין מונרו סייעה לאמריקנים להפוך את הביקיני לפריט אופנתי ופופולארי בזכות צילומי אופנה על חוף הים. בנוסף באותה תקופה הביקיני הלבן תפס את מלוא תשומת הלב על גופה של השחקנית אורסולה אנדרס, כששיחקה כנערת בונד בסרט ד"ר נו והגיחה מהמים בבגד ים סקסי. 

בשנת 1983 הביקיני הופיע שוב על מסך הקולנוע ב"מלחמת הכוכבים" הבדיוני והולבש על הנסיכה ליה, דגם מוזהב שהפך לאחד האייקונים הבולטים בתולדות הקולנוע. 

A post shared by Vogue Paris (@vogueparis) on

Mar 19, 2018 at 10:06am PDT

הופעתה של  דמי מור, שהייתה בת 40 כששיחקה בסרט "המלאכיות של צ'ארלי" ויצאה מהים עם גלשן וביקיני שחור, עורר השתאות. השחקנית האלי בארי ששיחקה את נערת ג'יימס בונד ב-2002, נבחרה לאישה הכי סקסית בעולם והפכה לאגדה כששיחקה בסדרת הסרטים בביקיני כתום שהבליט את גופה החטוב ועורה השחום.  

בשנים האחרונות הזמרת ריהאנה מוצאת סיבה כל פעם ללבוש ביקיני חושפני. אולם, קמפיין METOO עשה שינוי וגרם השנה להכרזה כי בטקסי היופי 'מיס עולם', נשים לא יככבו יותר בבגד ים על המסלול כחלק מהתחרות. 

נשים לא ידגמנו בבגדי ים בתחרות // צילום: AP

מאז ועד היום, הביקיני עבר תחנות וגלגולים שונים, מבחינת עיצובים, גזרות וצבעים מיוחדים, והפך לפריט חובה בכל מלתחה נשית בכל רחבי העולם. לדברי בועז תמיר, מנכ"ל בילבונג, בגד ים בקיני נמכר עדיין יותר מבגד ים שלם, יחד עם זאת בגד הים השלם הופך יותר אופנתי משנה לשנה, עם גזרות מעניינות לא פחות. "המגמה התחילה לפני כשנתיים, ושנה שעברה בגדי הים השלמים תפסו חלק גדול יותר בקולקציית בגדי הים שלנו והביקוש אליהם עולה". 

לשאלה מדוע מחיר בגד ים כה גבוה, ובמיוחד ביקיני, המורכב מפחות פיסת בד מבגד ים שלם, עונה תמיר: "שיטת קביעת המחירים מתבססת על הרבה משתנים. מה שקובע את המחיר זה ביקוש והיצע והרצון לשמור על קו איכותי ואופנתי. ברשת בילבונג וגם ברשתות שונות  יוצאים במהלך הקיץ במבצעים שונים מידי תקופה על מנת להנגיש את האופנה של בגדי הים לכולן".

ספיר קאופמן משנת 1994 לגוטקס // צילום: בן לם

לדבריו נשים קונות כיום יותר בגדי ים מבעבר, "אנחנו סבורים שלרשתות החברתיות בכלל ולאינסטגרם בפרט יש השפעה על זה", מסביר תמיר. "אם בעבר נשים נהגו לרכוש בגד ים אחד לעונה, היום הן מרכיבות מלתחת בגדי ים  גדולה, כי הקיץ בישראל ארוך והתמונות בו רבות".

שפע דגמים וגזרות

לדברי קרן גסנר, מנהלת קריאטיבית של מותגי בגדי הים בקבוצת גוטקס , הטכנולוגיה כיום מאפשרת משחק רחב של עיצובים ויצירה אופנתית בייצור ועיצוב בגד ים יותר מבעבר. "היום ניתן להדפיס על בדים באיכות גבוה, מה שלא היה ניתן לעשות בעבר. תמונה של נמר, צורות וגרפיקה שלא היה ניתן לבצע בעבר, השמיים הם הגבול. וזו הסיבה שבשנים האחרונות רואים פריחה גם בגזרות, כמו גזרת טופ כתף, טופ שרוולים, סטרפלס, משולשים, עם שרוולים ועוד".

גוטקס קוטור 2018 // צילום: יניב אדרי

בילבונג, צילום: יח"צ חו"ל

לדבריה, השנה יש הרבה השראות מתקופות שונות עם שינויים שמאפשרת הטכנולוגיה, כך למשל אם בשנות ה- 80-90 הייתה צבעוניות של ניאון, כעת ההדפסים על בגד הים הופכים להיות בצבעוניות של ניאון. המנומר ששלט בעבר מקבל משמעות אחרת מבחינה גרפית וצבעונית, הפרחוני יותר מובלט בהדפסים, הגרפיקה יותר מדויקת".  

גסנר אומרת שיש היום מגמה של נשים ללכת עם ביקיני יותר מבעבר. "אידיאל היופי משתנה, נשים יותר בטוחות בגופן, מה שמאפשר לנשים שלא צעירות או שגופן לא חטוב כמו דוגמנית, לבחור ללכת עם בגד ים בגזרת ביקיני, מה שלא העזו בעבר. רואים את זה מסביב על החוף וזה שינוי מהותי". 

יש מה עוד מה לחדש?

"תמיד יש. הוצאנו השנה בגוטקס ליין בגדי ים ללא תפרים שמורכב מגימורים של הדבקה. לפני כמה שנים מי היה חושב שזה יהיה אפשרי?".

ZOHARA - קיץ 2018 // צילום: רותם לבל. חזיה 200 ש"ח, תחתונים 280 ש"ח

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר