ימים הפוכים, שעות מול המסך: איך לעבור בשלום את החופש הגדול עם המתבגרים?

תקופת החופש טומנת בתוכה אתגרים רבים גם לבני הנוער וגם להורים • עם מחשבה נכונה וגם מציאת זמן לבילוי משותף אפשר יהיה למצוא עוגנים משמעותיים שיהפכו את התקופה לפחות קשה

אילוסטרציה. צילום: GettyImages

לא רק ים, בריכה וכיף: בני הנוער יצאו לחופש הגדול והשחרור מהמסגרות מביא איתו אתגרים רבים, גם להם וגם להורים. הרבה פעמים הורים ימצאו את עצמם חסרי אונים בניסיון לשמר קשרים חברתיים, לשמור על שגרת יום וליצוק משמעות לימים הארוכים.

"יש ילדים, ובעיקר בני נוער, שהיעדר תעסוקה גורם להם לחיות באורח חיים שאינו בריא עבורם, להפוך יום ולילה, שעות שינה ואכילה לא מסודרות ומיעוט אינטראקציה חברתית ופעילות מחוץ לבית", אומר יפתח גולדין ממרכז "הדספייס" של עמותת אנוש בתל אביב.

"אחד האתגרים המרכזיים איתם מתמודדים בני נוער בחופש הוא הנושא החברתי. בבית הספר הם פוגשים באופן קבוע חברים, אבל בחופש זה יותר מאתגר. לפעמים מרחק הנסיעה בין חברים מקשה על המפגש, לפעמים העיסוקים של החברים ולפעמים פשוט אין את מי לפגוש כי אין קבוצת חברים חזקה. ברגע שהמסגרת המרכזית בחיים שלנו נפסקת בבת אחת לתקופה ארוכה הרבה מאיתנו יכולים להרגיש חסרי משמעות. הצורך למצוא משמעות מגיעה במגוון צורות: בין אם לקיחת חלק במסגרת אחרת באופן טוטאלי או בין אם בבילוי ארוך עם חברים וחיפוש אחר חוויות חדשות".

למצוא משמעות לימים // צילום: GettyImages

אז מה עושים?

"כדאי להורים להעלות את הקשיים האפשריים כבר בתחילת החופש. גם אם אין בעיה ומדובר בילד או נער נורמטיבי לחלוטין כדאי לחשוב איך לייצר מסגרת המשמרת אורח חיים סביר. זה יכול להיות דרך פעילות בחוג, עבודה או תנועת נוער ויכול להיות גם דרך עזרה בבית, להוציא את הכלב, לשמור על אחים קטנים, להכין ארוחות, להיות אחראי על קניות וכד'. בגיל העשרה כבר לא רלוונטי לפנות לחברים, אבל כן אפשר להציע לפנות בעצמם וליזום מפגשים חברתיים. בנוסף, כדאי להורים להתפנות לבלות עם הילדים בחופש גם בבית כשהם חוזרים מהעבודה וגם לפנות זמן לבילויים משפחתיים משותפים. האינטראקציה עם המשפחה היא חשובה מאד וכדאי להתעקש עליה ולייצר הזדמנויות ופעילויות משותפות".

איך יוצרים פעילות שמעניינת בני נוער?

"כדאי לתת להם להכתיב את הפעילויות שהם מעוניינים בהם ולא לנסות לדחוף אותם לדברים אחרים. אפשר להציע כמובן, אבל אם מסרבים לא ללחוץ. באופן כללי חשוב לזכור להתפנות אליהם ולהקדיש להם זמן. דווקא בחופש בני הנוער זקוקים ליותר תשומת לב כי אין להם מבוגרים משמעותיים אחרים שבדרך כלל יש להם, כמו מורים, מדריכים בחוג או בתנועת נוער".

המסך ככלי מחבר

גולדין גורס כי כדאי לחיות בשלום עם העיסוק הרב של ילדים ובני נוער במסכים. "משחקי מחשב, טלפונים וטלוויזיה הם חלק מרכזי מהחופש, וכמו כל דבר, חשוב להיות עליו בתקשורת לא שיפוטית. המסך יישאר חלק מהחיים שלנו ולכן כדאי להפוך אותו לכלי שיצור חיבור, ולא מרחק".

כלי מחבר,

מתי כן כדאי לעזור להם לעצור את השימוש?

"כשאנחנו רואים שהם מבואסים כשהם בטלפון ואין להם משהו אחר לעשות. חשוב גם להזכיר תמיד, לנו ולהם, שמה שרואים ברשתות החברתיות זאת לא המציאות עצמה. 

"כתור הורים חשוב להמשיך להיות נוכחים בחיים שלהם, לשאול מה קורה, עם מי יוצאים ואם הם משתפים קודם כל להקשיב, לשתף מהניסיון שלנו ולא לשפוט או לכעוס. חשוב גם להזכיר שאנחנו פה לכל דבר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר